رشد قیمت مسکن ادامه دارد

مدت هاست آن چه از اخبار به گوش می رسد حاکی از رکود در بازار مسکن است حال اما گویی این رکود پایانی ندارد و رفته رفته بدتر می شود. در شهریورماه سال جاری رشد قیمت مسکن به گونه ای رقم خورد که حجم معاملات مسکن با 50 درصد کاهش گزارش گردید، کارشناسان حوزه مسکن، رکود این بازار را جدی خواندند و آن را اتفاقی بی سابقه تلقی کردند. با فرارسیدن مهر و آبان نه تنها مشکل مسکن حل نشد بلکه بازار مسکن رکودی عمیق تر را تجربه کرد. به رغم این که همزمان با افت قیمت دلار، پیش بینی های زیادی در خصوص بازار مسکن صورت گرفت و عده زیادی ارزان شدن مسکن را وعده دادند، در واقعیت شاهد چنین اتفاقی نبودیم و حال اخباری به گوش می رسند که ادامه دار بودن تورم تا نیمه دوم 98 را نوید می دهند.

در کشور، بازار مسکن یکی از بازار هایی است که گویا دلالان و سوداگران علاقه ویژه ای بدان دارند با این حال این تمام ماجرا نیست و بازار مسکن یکی از اصلی ترین مخاطبان فعالان اقتصادی و تولید کنندگان صنعتی محسوب می شود. توجه به بازار مسکن همیشه مدنظر دولت های مختلف بوده است با این امید که با چابک سازی این بازار بتوانند تیر خلاص را بزنند و اقتصاد کشور را زنده کنند.

وزارت راه و شهرسازی چند سال در چنگ جناب آخوندی بود، فردی که به رغم وعده های عدید و شعار های زیاد، چیز زیادی در چنته نداشت و پس از بار ها سخنرانی درخصوص مساکن اجتماعی و طرح های به ظاهر ممتاز، در عمل راهکار خاصی از ایشان دیده نشد. در نشست تودیع و معارفه وزیر جدید، عباس آخوندی به عنوان وزیر اسبق وزارت راه و شهرسازی، نقش دولت را در تولید مسکن زیر سؤال برد و بار دیگر تأکید کرد از آن جا که ساخت و ساز های صورت گرفته توسط دولت را چندان قبول ندارد طی سال های فعالیتش تمرکزش را بر تولید مسکن از طریق افراد قرار داده است.

به گفته نایب رئیس اول اتحادیان مشاوران املاک پایتخت، ضمن اشاره به این که رکود در بازار مسکن در حال عمیق تر شدن است اذعان نمود: انتظار می رود همزمان با کاهش نرخ ارز (تغییر قیمت دلار از 16 هزار تومان به 12 هزار تومان)، آن چه در عمل شاهدش باشیم افت قیمت مسکن باشد اما در عمل چنین چیزی محقق نشد و گزارش ها نشان می دهند رکود در بازار مسکن کماکان ادامه دارد. ایشان پس از این که میزان ریزش معاملات مسکن طی ماه های اخیر را بالغ بر 50 درصد اعلام نمودند تصریح کردند: پیش بینی می شود افزایش رکود در بازار مسکن کماکان ادامه داشته باشد. وی دلیل این پیش بینی را این طور توضیح داد: تا زمانی که اتفاق تازه ای در اقتصاد رخ ندهد وضعیت بازار مسکن به همین شکل خواهد بود و از آن جا که اثری از آن اتفاق جدید نیست انتظار می رود وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد.

تورم دلار و اثر آن بر رشد قیمت مسکن

حسام عقبایی بار دیگر به رشد نامتعارف قیمت مسکن در ماه های اخیر اشاره نمودند و پس از این که چنین رشدی را در برخی مناطق حتی از سقف دو برابر هم بیشتر خواندند اذعان نمودند: رشد قیمت مسکن در روز های ابتدایی سال 97 ناشی از تورم سالانه بود اما رفته رفته تورم دلار به عنوان دلیل اصلی بر رشد قیمت مسکن اثر گذاشت و افزایش قیمت ها روندی صعودی و غافلگیرانه را در پیش گرفتند. ایشان در ادامه به اعداد و ارقام متوسل شدند و این طور گفتند: کاهش حجم معاملات در تیر ماه و مرداد ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 30 و 36 درصد گزارش شده است حال آن که در مرداد ماه این رقم به 36 درصد رسیده است. به گفته حسام عقبائی میزان کاهش معاملات مسکن در مهرماه هم 32 درصد بوده است و به طور کلی روند رو به کاهش معاملات در 6 ماه نخست سال کاملا مشهود و محسوس می باشد که منجر به رکود در بازار مسکن شده است.

نایب رئیس صنف مشاوران املاک تهران ضمن تأکید به این که وزیر راه و شهرسازی در این مدت کارنامه قابل قبولی نداشته است اظهار داشت: همیشه زمانی که کشور با رکود مواجه می شود آن چه به چشم می خورد ارزان شدن قیمت هاست حال آن که رکودی که در حال حاضر بر بازار مسکن سایه افکنده است از نوع رکود تورمی می باشد و همین امر سبب شده همزمان با رکود در بازار مسکن شاهد رشد قیمت مسکن باشیم. به گقته عقبایی قسمتی از این رشد قیمت ها ناشی از افزایش قیمت در بازار های موازی است. وی افزود: در برخی مناطق این افزایش قیمت به سقف 100 درصد رسیده و حتی بانک مرکزی نیز از 80 درصد رشد قیمت در بازار مسکن خبر داده است.

ادامه رکود در فصل پاییز امسال

ایشان در ادامه از عدم تعادل میان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی سخن گفتند و اظهار داشتند: به رغم این که کشور سالانه به چیزی حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد اما آن چه در عمل شاهدش هستیم تنها ساخت 300 هزار واحد مسکونی در سال است، این درحالی است که رشد قیمت ها و عدم ارائه تسهیلات مناسب سبب شده قدرت خرید متقاضیان افت کرده و رکود تورمی بر این بازار سایه بیندازد. وی اذعان نمود: انتظار می رود در آذرماه نیز شاهد اتفاق مشابهی باشیم و افزایش تورم را مشاهده کنیم مگر آن که کاهش نرخ ارز اتفاق بیفتد. به گفته حسام عقبایی رکود تورمی ادامه خواهد داشت.

ایشان رشد قیمت ها را در 6 ماه نسخت از سال جاری صعودی خواندند و تصریح کردند: چنانچه در دو ماه آذر و دی شاهد آرام شدن بازار ارز و به ثبات رسیدن قیمت ارز باشیم آنگاه دور از انتظار نیست که رشد قیمت مسکن به کاهش 25 درصدی به ویژه در کلان شهر ها نزدیک شود. عقبائی گفت: در غیراینصورت و با رشد قیمت ها می توان پیش بینی کرد رکود تورمی حتی در سال 98 هم ادامه داشته باشد و تا 6 ماه نخست سال 9 نیز بر بازار مسکن حاکم باشد.

ایشان در ادامه بازار مسکن را به عنوان یکی از مقاوم ترین بازار ها معرفی کردند و اذعان نمودند: وارد شدن و خارج شدن مسکن از رکود زمان می برد و فرآیند کوتاهی نیست. وی تصریح کرد: دلار و سکه از آن دست بازار هایی هستند که خیلی زود تغییر می کنند این درحالی است که مسکن وضعیت متفاوتی دارد و در برابر تغییر بسیار مقاوم است. وی دلیل این امر را ماهیت بازار مسکن معرفی کرد و این طور گفت: قیمت واحد های مسکونی بالاست از این رو هر فردی نمی تواند در این بازار به سادگی دست به فعالیت های سوداگرانه و حرکت های سودجویانه بزند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: حتی برای بسیاری از افراد تهیه یک آپارتمان کوچک متراژ نیز کار سخت و دشواری است چرا که قیمت اعلام شده به عنوان میانگین قیمت فروش هر متر آپارتمان 8 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده است. وی گفت: بنابراین می توان ادعا کرد یک آپارتمان 50 متری بالغ بر 500 میلیون تومان آب می خورد که هر کسی توان تهیه و خرید آن را ندارد حال چطور می توان انتظار داشت چنین قیمتی در یک بازه کوتاه مدت افتی چشمگیر را تجربه کند و به شدت کاهش یابد؟

مهم ترین قربانی های رشد قیمت مسکن چه افرادی هستند؟

عقبائی افزود: در زمان فعالیت عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، نوسان قیمت مسکن آن چنان محسوس و جدی نبود به طوری که مجلس نیز به جناب وزیر سخت نگرفتند و در خصوص تولید واحد های مسکونی اجتماعی و مدیریت و کنترل بازار مسکن ایشان را بازخواست نکردند تا این که از ابتدای سال 97 اتفاقی متفاوت رقم خورد و شاهد رشد قیمت های نامتعارف در این حوزه بودیم.  یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: مهم ترین قربانیان گرانی های کنونی، اقشار کم بضاعت و کم درآمد جامعه هستند. به گفته این مقام مسئول، قیمت ها در حالی افزایش می یابند و رشد می کنند که درآمد مردم ثابت است و تغییری را تجربه نمی کند. این عضو از کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به این که همزمان با گران شدن مسکن، درآمد ها مشابه قبل مانده اند، اقدام جدی دولت درخصوص رسیدگی به وضع موجود را خواستار شد.

سید حسین افضلی یکی از مناسب ترین راه های کنترل بازار مسکن را ارائه تسهیلات مناسب خواندند و اذعان نمودند: چنانچه این رکود ادامه داشته باشد تنها مردم نیستند که متضرر می شوند و زیان می بینند بلکه حتی برخی صنایع نیز با کم شدن تقاضا مواجه خواهند شد و این امر بر فعالیت آن ها نیز اثر شگرفی خواهد گذاشت. وی بار دیگر تأکید کرد کند شدن چرخ تولید صنایع کشور عواقب جبران ناپذیری را با خود همراه خواهد ساخت و چنانچه رشد قیمت ها و رکود تورمی ادامه داشته باشد در نهایت شاهد رشد بیکاری ها خواهیم بود ضمن این که در سالی که حمایت از تولید ملی بر آن قرار داده شده، با پسرفت هایی همراه خواهد شد.