برای ساخت هر متر مربع مسکن، چقدر هزینه باید کنار گذاشت؟

فرشید حاجت پور، دبیر انجمن انبوه سازان کشور، ضمن اشاره به این که قیمت مسکن روند رو به رشدی را در ماه های اخیر تجربه کرده است افزود: با این حال مقایسه قیمت ها نشان می دهد هزینه ساخت یک واحد مسکونی در مقایسه با سال گذشته تغییر فاحشی را شاهد نبوده است.

ایشان در ادامه از ارقام و اعداد کمک گرفتند و اذعان نمودند: ساخت مسکن در یک زمین 100 متری، به چیزی حدود 300 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد. به گفته فرشید حاجت پور در قبال کنار گذاشتن 300 میلیون تومان اعتبار می توان به تولید یک مسکن 100 متری مبادرت ورزید.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور در ادامه از پایین بودن تسهیلات بانکی ابراز ناراحتی کرد و تصریح نمود: همزمان با رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خریداران شاهد تغییری در مقدار وام پرداختی بانک ها نیستیم به طوری که با استفاده از مبلغ کنونی وام مسکن تنها می توان 20 درصد از ارزش یک ملک را تهیه و تأمین نمود.

وی در ادامه به هزینه مورد نیاز برای خرید زمین اشاره کرد و اذعان نمود: تولید مسکن با هزینه خرید زمین نیز همراه است و همین عامل سبب می شود ساخت مسکن در مجموع فرآیندی هزینه بر شناخته شود. به گفته پورحاجت تولید مسکن در مقایسه با سال گذشته با هزینه ای 100 برابری همراه بوده به طوری که در حال حاضر هزینه برآورد شده به ازای سخت هر متر مربع واحد مسکونی 3 میلیون تومان می باشد. پورحاجت افزود: این رقم در سال گذشته و قبل از این که بازار مسکن چنین رشد قیمتی را تجربه کند 1.5 میلیون تومان بوده است. بر اساس آمار های رسمی منتشر شده رشد قیمت در آبان ماه سال جاری بالغ بر 91 درصد بوده بنابراین این که هزینه تولید مسکن افزایش صد در صدی را تجربه کرده است چندان هم باورنکردنی به نظر نمی رسد. ایشان در ادامه در خصوص آینده بازار مسکن سخن گفتند و اذعان نمودند: چنانچه دولت تدابیر اساسی در نظر نگیرد در آینده ممکن است رشد بیش از این قیمت را شاهد باشیم.

وی ضمن اشاره به این که هزینه های ساخت مسکن روندی صعودی را در پیش گرفته اظهار کرد: شیب این رشد اندک است و چندان زیاد نیست. دبیر انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به این که شیب کم رشد قیمت توسط دولت قابل کنترل است خاطر نشان کرد: نوع ابزار حاکمیتی که دولت برای مدیریت شرایط به کار می گیرد از اهمیت شایانی برخوردار است و همه چیز وابسته به نوع کنترل و تدابیر دولت دارد.

فرشید حاجت پور پس از این که از سه برابر شدن قیمت فولاد که یک تولید داخلی است خبر داد، اذعان نمود: چرا یک کالای داخلی باید رشد 3 برابری قیمت را تجربه کند؟ وی در ادامه از سه برابر شدن پتروشیمی ظرف یک شب سخن گفت و این امر را اتفاقی غیرمنطقی قلمداد کرد. وی ضمن اشاره به این که به حیث در اختیار داشتن بسیاری از مواد معدنی جزو یکی از کشور های ویژه هستیم اظهار داشت: این درحالی است که حتی تولیدات داخلی هم رشد بی مهابای قیمت را تجربه کرده اند و این مسئله کمی عجیب و باورنکردنی به نظر می رسد. پورحاجت این طور صحبت هایش را ادامه داد: انتظار داشتیم با اعمال تحریم ها، حداقل در بازار داخلی کاهش قیمت ها را تجربه کنیم حال آن که گویی واقعیت چیز دیگری است و حتی کالا های داخلی نیز پیوسته با رشد قیمت همراهند.

پورحاجت ضمن اشاره به این که ممکن است رشد قیمت در ماه های آتی هم ادامه داشته باشد اظهار کرد: دولت باید به این مسئله رسیدگی کند و دلیل افزایش قیمت کالا های داخلی را رصد نماید.

پورحاجت پس از این که اوضاع حاکم بر بازار ساختمان را اوضاعی نامناسب خواند اذعان نمود: چنانچه شرایط تغییر کند می توان به بهبود وضعیت در آینده دل خوش کرد. وی ضمن اشاره به این که رشد قیمت در بازار مسکن با شیبی ملایم در حال اتفاق است اظهار کرد: پیش بینی می شود این افزایش ملایم قیمت در تولید مسکن نیز کاملا مشهود احساس شود.

وی از آینده بازار مسکن در سال 98 سخن گفت و افزود: در بهمن ماه سال گذشته به رغم این که بسیاری از افراد، رشد بی مهابای قیمت را پیش بینی نمی کردند اما من شرایط بد مسکن در سال 97 را برآورد نمودم با این حال بر این باورم که برای بازار مسکن در سال 98 هم می توان رکود را پیش بینی کرد و هم رونق را، که این امر وابسته به سیاست هایی است که دولت در پیش می گیرد و ابزار هایی است که بدان متوسل می شود.

به گفته پورحاجت قیمت تمام شده مسکن بر قیمت فروش آن اثر شایانی می گذارد به این صورت که با ارزان شدن قیمت تمام شده مسکن می توان انتظار داشت قیمت مسکن نیز کاهش چشمگیری را تجربه کند. پورحاجت ضمن اشاره به این که می توان بخش تولید مسکن را با رونق همراه ساخت اذعان نمود: لازمه این امر تلاش های مضاعف وزارت راه و شهرسازی است ضمن این که مجلس نیز نقش مهمی دارد و نیاز است تدابیر درخوری ارائه دهد.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور تصریح کرد: مشارکت توأمان دولت و مجلس می تواند آینده بازار مسکن را تغییر دهد و کاهش قیمت ها را به همراه داشته باشد. وی افزود: چنانچه این اتفاق نیفتد رشد قیمت مسکن با شیبی بیش از گذشته تداوم پیدا خواهد کرد و شرایط روز به روز بدتر خواهد شد. وی افزود: بررسی آمار های منتشر شده از سال 91 تا 96 کاهش چشمگیر تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده طی این سال ها را نشان می دهد.

به گفته پورحاجت تحریم ها را می توان کنار گذاشت مشروط بر این که تولید مسکن را جدی بگیریم و در این راستا گام های ارزشمندی بر داریم. وی ضمن اشاره به این که دریافت تسهیلاتی با سهم 8.5 درصدی در تأمین هزینه ها بسیار متفاوت از اخذ تسهیلات 40 درصدی است افزود: ساختمان به عنوان یک صنعت پیشتاز در همه کشور ها شناخته می شود آنگاه چرا برای چنین صنعت مهمی میزان تسهیلات ما تا این میزان اندک است؟

به گفته پورحاجت به دلیل در نظر گرفتن مالیات های سنگین و تسهیلات نامناسب شرایط در بازار مسکن بدتر شده است. وی این طور ادامه داد: در واقع این خود ما هستیم که بازار مسکن را محدود و تحریم کرده ایم بنابراین نباید انتظار مشاهده نتایجی بهتر از این را داشت. وی در پایان از ضرورت برداشتن موانع صنعت ساختمان سخن گفت و آن را ضرورتی اساسی قلمداد نمود.