بدهکاران بانک مسکن اغلب روستاییان هستند

جلال الدین سلیمی، مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان، ضمن اشاره به این که مقدار تسهیلات دریافت شده از سوی روستاییان اندک گزارش شده اذعان نمود: با این حال رقم اعلام شده به عنوان بدهی روستاییان، نشان می دهد بیشترین حجم بدهی مربوط به این افراد است.

سلیمی با تأکید بر این که مقدار تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک 20 هزار میلیارد ریال بوده تصریح کرد: از این میزان، ده درصد به روستاییان اختصاص داده شده است.

وی جزئیات تسهیلات پرداختی به متقاضیان را جزئی تر تشریح نمود و این طور گفت: 1400 میلیارد ریال از تسهیلات پرداختی بانک مسکن در قالب 21 هزار فقره معوق بوده است که از این تعداد سهم پرونده متقاضیان شهری و روستایی به ترتیب 60 درصد و 40 درصد گزارش شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که بررسی نسبت معوق جامعه روستاییان به متقاضیان شهری قابل توجه بوده است، اذعان نمود: 6 هزار و 621 پرونده مربوط به جامعه روستایی و تسهیلات مسکن مهر و غیر مهر بوده است ضمن این که کل پرونده ها 21 هزار مورد اعلام شده است.

بخشودگی سود وام مسکن روستاییان و جرایم مربوطه

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان، اذعان نمود بر اساس تبصره 1 ماده 35 لایحه بودجه سال 95، که ابلاغ آن در سال جاری صورت گرفت، جرایم و سود وام مسکن روستاییان بخشیده می شود.

سلیمی صحبت هایش را این طور ادامه داد: بر اساس آن چه در این طرح آمده، چنانچه متقاضیان وام های مسکونی بتوانند کل وام را تا دی ماه امسال تسویه کنند، از مفاد این طرح (که بخشودگی متقاضیان 5 هزار و 775 پرونده روستایی را با استناد به تبصره 1 ماده 35 لایحه بودجه سال 95، نوید می دهد) بهره مند خواهند شد.

ایشان ضمن اشاره به این که سود تسهیلات و جرایم را بانک پرداخت خواهد کرد اظهار نمود: بر اساس برآورد های صورت گرفته، میزان بدهی، سود تسهیلات و جرایم روستاییان به 530 میلیارد ریال می رسد.

سلیمی از طرحی به عنوان چاوش یاد کرد و اذعان نمود: بر اساس این طرح چنانچه متقاضی تمام بدهی خود را یکجا پرداخت کند می تواند از تخفیف های 2 تا 14 درصدی بهره مند شود.

وام پرداختی بانک مسکن به 2 هزار میلیارد ریال می رسد

وی به میزان وام پرداخته شده از طرف بانک مسکن در سطح استان کردستان اشاره کرد و تصریح نمود: 20 هزار میلیارد ریال مبلغ پرداخت شده از سوی بانک مسکن کردستان در قالب تسهیلات بوده که از این رقم 2 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی به تسهیلات اعطایی در بخش غیر تبصره ای بانک مسکن اشاره کرد و تصریح نمود: از ابتدای سال 97 تاکنون، رقم این تسهیلات به 1828 فقره رسیده است. سلیمی در خصوص جزئیات این تسهیلات گفت: از این رقم، سهم تسهیلات ساخت، خرید و تعمیر واحد های مسکونی به ترتیب 387 فقره، 900 فقره و 541 فقره بوده است.

قسط بندی وام 30 هزار مسکن مهر در کردستان

ایشان در ادامه در خصوص اقساط تسهیلات مسکن مهر این بانک صحبت کردند و افزودند: تسهیلاتی به ارزش 9 هزار میلیارد ریال، از سوی بانک مسکن کردستان برای احداث 35 هزار و 350 مسکن مهر پرداخت شده که از این تعداد قسط بندی 30 هزار واحد مسکونی به پایان رسیده و تقسیط 5 هزار و 350 واحد دیگر در دست انجام است.

ایشان با اشاره به این که واحد های قسط بندی نشده در سه گروه کلی جای می گیرند گفت: گروه اول مربوط به واحد هایی با پیشرفت های فیزیکی 80 تا 100 درصد است که به دلیل اختلاف هایی که میان مجریان طرح و متقاضیان بوجود آمده قسط بندی آن ها صورت نگرفته است.

گروه دوم به واحد هایی بر می گردد که متقاضیانشان به اقامه دعوا علیه تعاونی های مسکن مهر پرداخته اند. این واحد ها که 10 تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تعدادشان به 5 هزار و 192 واحد می رسد.

به گفته این مقام مسئول، سومین گروه شامل متقاضیانی هستند که برای قسط بندی، مراجعه ای به بانک نداشته اند. وی افزود با توجه به این نکته که تفاهم نامه مسکن مهر 20 ساله است، چنانچه قرارداد پرداخت اقساط به پایان برسد، اقساط به صورت آزاد محاسبه خواهند شد.

سهم بانک مسکن در بازسازی واحد های روستایی به 26 درصد می رسد

ایشان با تأکید بر این که تعداد واحد های روستایی بازسازی شده در استان کردستان 47 هزار واحد گزارش شده است اذعان نمود: بازسازی 26 درصد از این رقم که معادل 12 هزار واحد می باشد با تکیه بر وام مسکن بوده است.

ایشان این طور ادامه دادند: تعداد واحد های روستایی معرفی شده از سوی بنیاد مسکن در سال جاری 550 واحد روستایی می باشد که نیازمند تخصیص اعتباری به ارزش 137 میلیارد و 500 میلیون ریال است. وی افزود: تاکنون 180 مورد از این مقدار اعطا گردیده است.

تعداد قرارداد های احیای بافت فرسوده کردستان به 124 فقره است

بانک مسکن بخشی از اعتبارت خود را به تسهیلات بازسازی بافت های فرسوده اختصاص می دهد. به گفته این مقام مسئول سهمیه بانک مسکن از این قسمت 300 واحد می باشد که تاکنون معرفی 192 مورد از طرف شهرداری انجام گردیده است و از این تعداد 142 مورد با عقد قرارداد همراه بوده اند. ایشان جزئی تر بحث را پیش بردند و افزودند: سهم شهرستان های سنندج، سقز، بیجار و قروه به ترتیب 41، 34، 20 و 17 فقره می باشد ضمن این که سهم شهرستان های مریوان و بانه صفر بوده است.

وی از وام های در نظر گرفته شده برای حوادث غیر مترقبه ای چون زلزله در کردستان یاد کرد و افزود: این تسهیلات شامل سه فاز احداثی، معیشتی و تعمیراتی می شود که ارزشی معادل 357 میلیارد و 300 میلیون ریال برای آن برآورد شده است. به گفته این مقام مسئول، در حوزه احداث مسکن، تاکنون 57 واحد شهری و 157 واحد روستایی معرفی گشته اند که در روستا ها برای همه واحد ها عقد قرارداد انجام شده اما به دلیل کارشکنی شهرداری برای بخش های شهری اقدام به خصوصی در این قسمت صورت نگرفته است.

وی به فاز تعمیراتی هم اشاره کرد و افزود: تعداد 400 واحد برای این بخش معرفی شده که کلیه آن ها پرداخت شده اند. به گفته سلیمی وام مسکن در بخش معیشتی حاوی 234 پرونده بوده که کلیه آن ها در آستانه پرداخت قرار دارد.

این مقام مسئول از وام های اختصاص داده شده به زوج های جوان سخن گفت و افزود: تعداد زوج هایی که برای دریافت وام ثبت نام کرده اند به 697 زوج می رسد و تعداد پرونده های در حال اجرا 135 پرونده است.

به گفته سلیمی تسهیلات اشتغال زایی نیز 59 میلیارد و 800 میلیون ریال بوده که 80 درصد از آن پرداخت شده است. وی اظهار داشت: این تسهیلات که مربوط به سازمان بهزیستی، کمیته امداد و وزارت کار می باشد در قالب 339 فقره پرونده به بانک معرفی گردیده بود.

تعداد شعب بانک مسکن در استان کردستان 34 شعبه می باشد که از این تعداد 10 شعبه در سنندج دایر شده و مابقی در دیگر شهرستان های استان پراکنده شده اند.