به واسطه ارزان شدن ارز، چه اتفاقی برای بازار مسکن افتاد؟

کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که بازار ارز بر بسیاری از بازار های سرمایه ای کشور اثر می گذارد اذعان نمود: ارز باید تک نرخی شود تا بتوانیم شاهد اتفاقات مشهود و مثبت در بازار مسکن و دیگر بازار های موازی باشیم.

ایشان در ادامه از در نظر گرفتن نرخ 5700 تومان برای ارز در بودجه 98 خبر دادند و این طور گفتند: چنانچه دولت اقدامات لازم را برای تک نرخی کردن ارز مبذول نماید آن گاه شاهد متعادل شدن قیمت ها در بازار مسکن و دیگر بازار های موازی خواهیم بود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نرخ مسکن وابسته به فاکتور های متعددی است که از جمله آن ها می توان مصالح ساختمانی را نام برد. به گفته این مقام مسئول، قیمت مصالح ساختمانی در گرو ارز است از این رو مسکن تحت تأثیر قیمت تعیین شده برای ارز خواهد بود. شهریاری این طور صحبت هایش را ادامه داد: چنانه التهاب بازار ارز فروکش نکند و دولت نیز از تک نرخی کردن ارز اجتناب ورزد آن گاه بازار مسکن نوسانات و التهابات زیادی را تجربه خواهد نمود.

ایشان ضمن اشاره به ضرورت رفع نیاز ارزی از طریق ارز اعلامی به واسطه دولت تصریح کردند: مدیریت نرخ ارز شناور از دیگر فاکتور هایی است که بر بازار اثر می گذارد و در متعادل سازی قیمت ها نقش مهمی را ایفا کند.

به گفته این مقام مسئول، چنانه برای برخی از کالا ها یک نرخ ارز مشخص گردد و برای گروهی دیگر نرخی متفاوت تعیین شود، در این صورت بازار مسکن به تبع این تغییرات، تحت تأثیر نرخ دوم و بازار آزاد قرار خواهد گرفت. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: کالا هایی چون مصالح ساختمانی هیچگاه با نرخ های ارزان تر قیمت گذاری نمی شوند.

شهریاری از ضرورت تعدیل نرخ ارز برای تولید مصالح ساختمانی سخن گفت و اذعان نمود: چنانچه چنین فاکتور هایی از نظر دور بمانند آنگاه قیمت مسکن روند نزولی را شاهد نخواهد بود.