هزینه اخذ تسهیلات مسکن، بدون تغییر

در هفته گذشته، قیمت هر برگ اوراق بهادار با تغییر چندانی همراه نبوده است، به طوری که قیمت اعلام شده به ازای معامله هر برگ تسهیلات مسکن، در بازه 53 تا 55 هزار تومان تعریف شده است. با این حساب زوجین تهرانی برای اخذ 120 میلیون تومان وام مسکن به همراه وام جعاله، نیاز است 12 میلیون و 700 هزار تومان پول کنار بگذارند.

نرخ اوراق بهادار طی هفته گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده و از 53 تا 55 هزار تومان متغیر بوده است.

گزارشات مربوط به معاملات فرابورس ایران در آخرین روز هفته گذشته، نشان می دهد وام مسکن آذرماه سال 97 با قیمت 54 هزار و 500 تومان خرید و فروش شده و اوراق مربوط به مرداد ماه امسال نیز با قیمتی مشابه به فروش رسیده است.

بررسی قیمت ها نشان می دهد نرخ فروش تسه آبان ماه سال گذشته 53 هزار تومان بوده و در مجموع میانگین قیمت معامله اوراق بهادار از 53 تا 55 هزار تومان متغیر بوده است.

طی روز های اخیر، همزمان با رشد قیمت مسکن و کاهش حجم معاملات در این بازار، تقاضا برای تسه نیز روندی کاهشی را در پیش گرفته است. برخی عنوان می کنند آنچه سبب شده استقبال از وام مسکن از محل اوراق بهادار کاهش یابد، گران شدن مسکن است به عبارتی رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده است که بسیاری از افراد معتقدند با کمک گرفتن از اوراق بهادار نمی توان در راستای تهیه مسکن گام برداشت و جهت خرید مسکن اقدام کرد.

با فرض این که میانگین قیمت تسه، 53 هزار تومان باشد می توان ادعا کرد اخذ 100 میلیون تومان وام توسط زوجین تهرانی با کنار گذاشتن 10 میلیون تومان و 600 هزار تومان و خرید 200 برگه تسه محقق خواهد شد. چنانچه این زوجین مایل به تهیه وام جعاله نیز باشند می بایست برای تأمین 20 میلیون تومان وام جعاله، 40 برگه تسه تهیه نمایند و هزینه ای به مبلغ دو میلیون و 120 هزار تومان پرداخت کنند. بنابراین زوجین تهرانی جهت دریافت وام 120 میلیون تومانی ناگزیر به پرداخت 12 میلیون و 720 هزار تومان می باشند.

زوجینی که ساکن شهر هایی با جمعیت بالغ بر 200 هزار نفر هستند، قادر به دریافت تسهیلات مسکن تا سقف 80 میلیون تومان می باشند. خریداری 160 برگه بهادار برای اخذ این مقدار وام ضروری است. لازم به توضیح است که تهیه 160 اوراق بهادار به ازای پرداخت 8 میلیون و 480 هزار تومان محقق خواهد شد. چنانچه زوجین غیرتهرانی راغب به دریافت وام جعاله نیز باشند می بایست علاوه بر هزینه های مذکور، 40 برگه دیگر نیز خریداری کنند که این مهم با پرداخت دو میلیون و 120 هزار تومان محقق می گردد. با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم دریافت وام 100 میلیون تومانی برای زوجین ساکن در شهر هایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر به ازای کنار گذاشتن 10 میلیون و 600 هزار تومان عملی خواهد شد.

زوجین مقیم شهر هایی با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، برای دریافت وام 60 میلیون تومانی مسکن، ناگزیر به پرداخت 6 میلیون و 360 هزار تومان و تهیه 120 برگ بهادار می باشند. اخذ وام جعاله نیز نیازمند پرداخت 2 میلیون و 120 هزار تومان هزینه می باشد بنابراین زوجین غیر تهرانی و ساکن شهر هایی با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر لازم است برای دریافت وامی به مبلغ 80 میلیون تومان، اعتباری به ارزش 8 میلیون و 480 هزار تومان کنار بگذارند.

امکان دریافت وام برای مجرد ها وجود دارد. بدین منظور مجرد های تهرانی می توانند تا سقف 60 میلیون تومان وام اخذ نمایند این رقم برای مجرد های ساکن شهر هایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر به 50 میلیون تومان کاهش می یابد ضمن این که برای مجرد های مقیم در شهر هایی با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر 40 میلیون تومان می باشد. برای دریافت تسهیلات مذکور، هر کدام از متقاضیان می بایست 120، 100 و 80 برگ بهادار خریداری نمایند.

بنابراین مجرد های ساکن تهران، برای دریافت وام 60 میلیون تومانی، جهت دریافت 120 برگ بهادار نیاز است 6 میلیون و 360 هزار تومان بپردازند، این رقم برای مجرد های ساکن در شهر هایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر به 5 میلیون و 300 هزار تومان تقلیل می یابد ضمن این که برای مجرد های مقیم در شهر هایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر، به 4 میلیون و 240 هزار تومان می رسد. لازم به توضیح است که هر کدام از آن ها موفق به دریافت وام جعاله خواهند شد مشروط بر این که مبلغ 2 میلیون و 120 هزار تومان دیگر نیز کنار بگذارند.

اوراق بهادار از سوی بانک مسکن ارائه می شود. این اوراق را می توان در بازار فرابورس ایران مورد خرید و فروش و معامله قرار داد. ارزش اسمی تعریف شده برای هر کدام از این برگه ها، 500 هزار تومان می باشد و مدت زمان اعتبار آن ها، دو دوره شش ماهه گزارش شده است. قیمت اوراق با توجه به این که تا زمان انقضای آن ها چه مدت باقی است، متفاوت خواهد بود. چنانچه اعتبار این اوراق پایان یابد در حالی که دارنده از آن استفاده نکرده است، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت و مبلغی به خریدار اوراق باز نخواهد گشت.