برخی مالکان زمین ها را احتکار می کنند

یحیی کمالی پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات کنونی کشور به فرار مالیاتی اشاره کرد و تصریح نمود: چنانچه فردی دارای سرمایه های مازاد، همچون خودرو، زمین، مسکن و یا غیره باشد می بایست ارزش افزوده آن را پرداخت نموده و مالیات بپردازد.

وی در ادامه از زمین و اراضی رها شده در سطح شهر ها خبر داد و اظهار نمود: این زمین ها را می بایست تعیین تکلیف کرد و به وضعیت آن ها رسیدگی نمود. این مقام مسئول ضمن اشاره به این که بخش قابل توجهی از اراضی موجود در شهر ها مازاد هستند و رها شده اند گفت: این مسئله در کلان شهر هایی چون تهران بیشتر نمود پیدا می کند از این رو نیاز است راهکار هایی برای رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و ارزش افزوده این زمین ها در قالب مالیات اخذ گردد.

دارایی های مازاد مشمول مالیات می شوند

نماینده مردم شریف جیرفت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در هر بخشی، چنانچه دارایی فرد در گذشت زمان افزایش یافته و فراتر از نیاز وی شده باشد مشمول مالیات می گردد و از دارنده اموال مازاد می بایست مالیات هایی اخذ گردد.

به گفته کمالی پور در حال حاضر یکی از مشکلاتی که بر کشور حاکم شده، فرار های مالیاتی و عدم پرداخت مالیات هاست که نیازمند پیگیری های دقیق و رسیدگی های به موقع می باشد. چنانچه فردی دارای دارایی های مازاد همچون خودرو، مسکن، زمین و غیره باشد بایستی مالیات مربوط به چنین دارایی های افزوده ای را پرداخت نموده و ارزش افزوده آن ها را بپردازد.

ایشان بار دیگر تأکید کردند فرار های مالیاتی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که در کشور به چشم می خورد و عدم پرداخت مالیات می تواند کشور را با مشکلات بیشتری مواجه سازد.

اراضی رها شده در سطح شهر مشمول مالیات می شوند

وی از احتکار اراضی شهری سخن به میان آورد و این طور گفت: این که اراضی را رها کنیم و در راستای احتکار آن ها گام برداریم کاری خلاف قانون و کاملا اشتباه است که می بایست مورد نظارت و مدیریت های دقیق دولتی قرار بگیرد. کمالی پور این طور ادامه داد: این مهم تاکنون از نگاه ها مغفول مانده است و دولت می بایست در این راستا راهکار های مناسبی در نظر بگیرد و گام های ارزشمندی بر دارد.

مجلس باید قوانینی در این راستا تصویب کند

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس صحبت هایش را این طور ادامه داد: مجلس اعلام آمادگی خود را برای وضع قوانین مثبت  در حوزه این امور اعلام کرده است. وی افزود: چنانچه راهکار هایی برای اراضی رها شده در سطح شهر ها در دستور کار قرار بگیرد آنگاه دولت می تواند نظارت های دقیق تری در این حوزه داشته باشد و با اخذ مالیات، این بازار را سر و سامان ببخشد.