واحد های مسکونی روستایی را باید با اقساط بازگشتی مسکن مهر بهسازی کرد

سازمان بودجه و برنامه طی گزارشی ضرورت نوسازی و بهسازی واحد های روستایی را یادآورد شد و عنوان نمود: به رغم تمام تلاش هایی که از جانب بنیاد مسکن صورت گرفته با این حال به دلیل برخی مشکلات این امر محقق نشده و بهسازی و مقاوم سازی واحد های روستایی از نظر ها دور مانده است.

در بند “ب” از ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه، این طور نوشته شده: دولت موظف است برای مقاوم سازی واحد های روستایی و احداث مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه در شهر های کوچک، شرایط لازم اعم از تأمین منابع مالی، اختصاص تسهیلات مناسب و ارائه زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در دستور کار قرار دهد و از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تحقق قانون برنامه تأمین، در جهت اجرای اقدامات زیر گام بردارد:

مقاوم سازی دست کم 200 هزار واحد مسکونی روستایی در یک بازه یکساله با استفاده از تسهیلات ارزانی که کارمزد آن ها 5 درصد است و تهیه مابه التفاوت سود این وام برای فروش اقساطی و دوران مشارکت مدنی.

این درحالی است که سازمان بودجه و برنامه طی گزارشی اظهار نموده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در سال 96 تنها 70 هزار واحد روستایی را نوسازی و مقاوم سازی کرده است که این رقم با آن چه در قالب قانون آمده اختلاف های فاحشی دارد. به عبارت دقیق تر تنها 35 درصد از رقم ذکر شده در قانون برنامه توسعه ششم محقق شده و بازسازی این تعداد واحد مسکونی روستایی در یک بازه یکساله راضی کننده نیست.

آمار های منتشر شده نشان می دهد تعداد واحد های روستایی که در دولت تدبیر و امید مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته اند در چهار سال نخست این دولت از 200 هزار واحد هم کمتر بوده یعنی این دولت در 4 سال نخست فعالیتش، تعداد واحد هایی که در بازه ای 4 ساله احداث کرده از آن چه می بایست در یکسال انجام می داده کمتر بوده است. درحالی چنین بی توجهی هایی صورت می گیرد و مقاوم سازی واحد های ضعیف و نامقاوم مغفول می ماند که سالانه خسارت های زیادی صورت می گیرد و با بروز حوادث غیرمترقبه افرادی به این واسطه جان خود را از دست می دهند.

بررسی لایحه بودجه 98 نشان می دهد در این لایحه مستقیما به بازسازی واحد های روستایی اشاره ای نشده و تنها در بند “ب” از 8 امین تبصره این لایحه به واحد های حمایتی و ساخت واحد های اجتماعی اشاره شده که انتظار می رود توجه به واحد های روستایی و مقاوم سازی این واحد ها نیز در همین بند بگنجد.

با این حال برخی عنوان می کنند در اولویت قرار دادن واحد های مسکونی مهر و بازسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده شهری سبب شده مقاوم سازی واحد های روستایی از نظر ها دور بماند و توجه کمتری به این موضوع نشان داده شود.

مقاوم سازی واحد های مسکونی روستایی امری است ضروری

یکی از مهم ترین اولویت های خانواده های روستایی، مسکن است، که تهیه و تأمین این نیاز نقشی اساسی و حیاتی در توسعه و پیشرفت روستا ها دارد. زمانی که بازسازی واحد های روستایی در دستور کار قرار می گیرد و این مهم در مرکز توجه واقع می شود دیری نمی پاید که کیفیت زندگی روستاییان نیز دستخوش تغییر می شود و زندگی آن ها روند بهتری را در پیش می گیرد و این واحد ها از خسارت هایی که ممکن است به واسطه اتفاقات خطرناکی چون زلزله و سیل اتفاق بیفتد در امان می مانند.

بدیهی است اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت به مقاوم سازی واحد های روستایی و بهسازی و بازآفرینی آن ها از هزینه هایی که به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه، تخریب و جبران ها خسارت های وارده تراشیده می شود جلوگیری می کند.

از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای بازسازی واحد های روستایی استفاده شود

آمار ها نشان می دهد بالغ بر 60 درصد واحد های مسکونی روستایی غیرمقاوم هستند و نیاز است استاندارد سازی و بازسازی آن ها در دستور کار قرار بگیرد. گفتنی است با توجه به این که در سال های اخیر توجهی به این مسئله نشده انتظار می رود دولت در سال های پیش رو این مسئله را در کانون توجه قرار دهد و بودجه مناسب را برای پیشبرد آن در نظر بگیرد. یکی از راه هایی که می توان بدان متوسل شد و از آن کمک گرفت، استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای تحقق این هدف است.

دولت در این راستا می تواند صندوق قرض الحسنه نزد بانک مسکن در نظر بگیرد با نام صندوق احداث، نوسازی و بهسازی واحد های روستایی و شهری کوچک، تمام اقساط بازگشتی دریافت شده از پروژه مسکن مهر را در این صندوق قرار داده و به عنوان سرمایه جدیدی برای خود در راستای سرمایه گذاری و اقدامات مناسب این حوزه مورد استفاده قرار دهد.

به واسطه این صندوق می توان سالانه وام های مناسبی را برای بهسازی و مقاوم سازی واحد های موجود در نظر گرفت و آن ها را در اختیار واجدین و متقاضیان قرار داد. به دلیل این که چنین وام هایی از سوی بانک مسکن پرداخت می شوند نیازی نیست مابه التفاوت این نرخ 4 درصد با نرخ تدوین شده توسط شورای پول و اعتبار پرداخت گردد.

اگر این اتفاق رخ دهد، خط اعتباری مسکن مهر که تهیه و احداث مسکن برای محرومان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را دنبال می کند به مسیر خود ادامه خواهد داد.

با توجه به این که منابع این صندوق را به صورت پیوسته برای تولید و بازسازی واح های مسکونی مورد استفاده قرار خواهند داد از این رو می توان ادعا کرد این امر رونق بازار مسکن را رقم خواهد زد و نتیجه ای اثربخش در اشتغال زایی ایفا خواهد نمود.