محبوب ترین واحد های مسکونی در اولین روز های زمستان

بررسی آمار خانه های فروخته شده در تهران در روز های ابتدایی زمستان حاکی از آن است که بالغ بر یک سوم خانه ها مساحتی میان 40 تا 80 متر مربع داشته اند.

مشاهده گزارشات ارائه شده نشان می دهد نه در وضعیت کنونی که مسکن گران شده و قیمت واحد های مسکونی روندی صعودی به خود گرفته اند بلکه از سال ها پیش، فروش واحد های کوچک و میان متراژ در تهران با استقبال بیشتری همراه بوده است. به عقیده برخی ها این همان بزرگ ترین تفاوتی است که می توان میان تهران و دیگر شهر ها برشمرد و از آن یاد کرد. برخی عنوان می کنند علت این امر این است که در شهر های مختلف شرایط تقاضای واحد های مسکونی متفاوت است، به عبارتی در شهر های دیگر عموما از واحد هایی با متراژ های بالای 70 متر مربع، استقبال بیشتری به عمل می آید. همین امر سبب می شود در برخی از شهرستان ها میزان ساخت و ساز واحد های کوچک متراژ در مقایسه با دیگر واحد های مسکونی به طور فاحشی کمتر باشد.

بررسی آمار های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد، سهم واحد های کوچک متراژ از کل معاملات صورت گرفته در آذرماه امسال 36.5 درصد بوده است، در واقع واحد هایی با متراژ 40 تا 80 متر مربع سهم 36.5 درصدی در کل معاملات آذرماه امسال در پایتخت داشته اند. معمولا عنوان می کنند این گروه های متراژی برای خانواده هایی که تعداد خانوار آن ها به 4 نفر می رسد مناسب و ایده آل است. بر اساس گفته های واسطه ها و مشاوران املاک، در ماه اخیر و در نخستین روز های دی ماه نیز این گروه های متراژی با تقاضای بیشتری همراه بوده اند و می توان این واحد ها را جزو پرتقاضاترین واحد های مسکونی برشمرد به طوری که دست کم یک سوم معاملات انجام شده در این ماه متعلق به واحد هایی با چنین ویژگی هایی بوده اند. از طرفی بررسی ها حاکی از آن است که در قسمت عرضه نیز، فروش واحد هایی با قیمت های نامناسب روندی کاهشی را تجربه نموده که می تواند نویدبخش شرایط مناسبی در معامله و خرید و فروش مسکن باشد.