آشنایی با وضعیت کنونی بازار مسکن

بازار مسکن

بازار مسکن در سال اخیر با توجه به رشد بی‌رویه و افزایشی قیمت مسکن دچار یک نوع رکود شده است. بهتر است بدانید که افزایش قیمت مسکن باعث شده است قدرت خرید مردم به طور قابل چشمگیری پایین بیاید و به تبع آن بازار مسکن دچار یک نوع رکود شود و از یک روند کاهشی و شیب نزولی برخوردار شود. به جرات می‌توان گفت که در سال اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار حاد و نگران کننده برای تمامی افراد می‌باشد. همچنین در این چند ماه اخیر بازار دچار تغییرات زیادی شده است و از یک ثبات قیمتی بهره نمی‌برد.

عوامل تاثیر گذار بر بازار مسکن

همانطور که می‌دانید در سال اخیر قیمت ارز و دلار به صورت صعودی مدام در حال افزایش بوده است، بهتر است بدانید که این افزایش قیمت به طور چشمگیری بر روی قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است و این امر باعث شده است قیمت مسکن در کمال ناباوری یک رشد بی‌سابقه و نجومی را به دنبال داشته باشد. این افزایش قیمت مسکن به طور مستقیم بر روی بازار مسکن تاثیر گذاشته است و از طرفی افزایش قیمت ارز و دلار باعث افزایش مصالح ساختمانی و به تبع آن باعث افزایش قیمت مسکن شده است، همچنین این افزایش قیمت‌ها باعث شده است معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن از یک شیب نزولی برخوردار باشد و دچار یک نوع رکود شود و در این شرایط بد کمتر کسی طالب خرید و فروش واحدهای مسکونی باشد.

همچنین به دلیل مهاجرت زیاد افراد به شهرستان‌ها بازار مسکن در تهران از یک روند نزولی برخوردار شده است. لازم به ذکر است که با گذشت زمان همیشه شاهد افزایش قیمت مسکن و بدتر شدن وضعیت بازار آن بوده‌ایم. بهتر است بدانید که با وضعیت حاکم بر بازار مسکن شاهد این هستیم که لگام امور از دست مسئولان و دولتمردان به طور چشمگیری خارج شده است و هیچ خبری از ارزان شدن مسکن و ثبات قیمت‌ها در جامعه در سال اخیر شنیده نمی‌شود. همچنین لازم به ذکر است که یکی دیگر از عواملی که بر بازار مسکن تاثیرگذار بوده است و آن را دچار رکود کرده مدیریت‌های غلط مسئولان و دولتمردان می‌باشد که به نوعی باعث اختلال و تورم در این زمینه شده است و به تبع آن باعث کاهش چشمگیری در معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن شده است.

عوامل بهبود بازار مسکن

بهتر است بدانید که برای بهبود وضعیت بازار مسکن تمامی مسئولان و دولتمردان در حال تلاش هستند تا راه حل  مناسبی را برای کاهش قیمت واحدهای مسکونی و بهبود بازار آن پیدا کنند، لازم به ذکر است که این راه حل‌ها کاهش قیمت مسکن‌ها را به دنبال خواهد داشت که این امر باعث افزایش و روند صعودی بازار مسکن می‌شود. یکی از روش‌های پیشنهادی از سوی دولتمردان و مسئولان برای کاهش قیمت مسکن افزایش تسهیلات بانکی مسکن می‌باشد که این عوامل به نوعی افزایش قدرت خرید مردم را به دنبال خواهد داشت و باعث بهبود وضعیت بازار مسکن می‌شود.

همچنین یکی دیگر از عوامل از دید مسئولان و دولتمردان که باعث کاهش قیمت مسکن و بهبود بازار آن می‌شود گرفتن مالیات از دلالان بازار و کسانی است که بیش از یک مسکن دارند و به نوعی قصد احتکار واحدهای مسکونی را دارند. زیرا اگر اخبار مربوط بازار مسکن را به خوبی مطالعه کرده باشید حتما متوجه سیاه بازی بعضی از این فروشندگان خواهید شد.

شرایط کنونی بازار مسکن

طبق آخرین اطلاعات و آمارهای موثق به دست آمده در سال جاری قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته از یک رشد 90.8 درصدی برخوردار بوده است. این افزایش قیمت باعث شده است که بازار مسکن دچار یک نوع رکود و کاهش شود. همچنین  بهتر است بدانید که تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن از یک روند کاهشی برخوردار بوده است به طوری که طبق آخرین آمارها تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در 6 ماه گذشته 64 درصد کاهش پیدا کرده است و در حالت کلی تعداد معاملات نسبت به سال گذشته 30.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین طبق آمارهای به دست آمده در سال جاری بیشترین سهم معاملات در بازار مسکن مربوط به خانه‌های با متراژ پایین و بین 60 تا 70 متر می‌باشد. به طوری که توانسته است 14.4 درصد از معاملات خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص داده است. همچنین بهتر است بدانید در کلانشهر تهران در بین مناطق مختلف بازار مسکن در منطقه 5 با اختصاص دادن 12.4 درصد از کل معاملات بازار مسکن رتبه‌ی اول را در زمینه‌ی خرید و فروش واحدهای مسکونی به خود اختصاص داده است.

همچنین طبق آخرین اخبار مسکن و اطلاعات مربوط به آن با افزایش تعداد ثبت نام کنندگان برای وام مسکن مسئولان امیدوار هستند که این عامل بر روی وضعیت بازار مسکن تاثیر مثبتی را داشته باشد و باعث کاهش قیمت مسکن‌ شود. بهتر است بدانید که تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در فصل‌های سرد سال کمتر از بقیه‌ی فصل‌های سال است.