وقتی وام ساخت مسکن هم کاهش می یابد

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی بانک عامل مسکن، طی ده ماه نخست سال 96، چیزی حدود به 29 هزار و 358 فقره تسهیلات مسکن، در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، این درحالی است که این رقم در ده ماه ابتدایی سال جاری به 23 هزار و 700 فقره رسیده است.

بانک مسکن درخصوص عملکرد ده ماهه اش در سال جاری این طور گفته: میزان تسهیلات ساخت مسکن از نوع مشارکت مدنی که در ده ماه نخست سال جاری در اختیار متقاضیان قرار گرفته به 2 هزار و 400 میلیارد تومان می رسد که این رقم بخش اعظمی از تسهیلات پرداخت شده در حوزه مسکن از سوی این بانک را در بر می گیرد.

از ابتدای فروردین تا اواخر دی ماه سال جاری، چیزی حدود به 23 هزار و 691 فقره تسهیلات به سازندگان و تولید کنندگان مسکن واگذار شده است. آمار ها نشان می دهد در دی ماه سال جاری، 2 هزار و 256 تسهیلات ساخت مسکن در اختیار سازندگان قرار گرفته که ارزش اعلام شده برای این مقدار وام، بیش از 274 میلیارد و 888 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

این گزارش نشان می دهد بانک مسکن در ده ماه ابتدایی سال گذشته 29 هزار و 358 تسهیلات مسکن از نوع مشارکت مدنی در اختیار متقاضیان قرار داده که ارزشی معادل سه هزار و 300 میلیون تومان داشته است.

تعداد تسهیلات پرداخت شده به سازندگان در دی ماه سال گذشته 4731 مورد بوده که مبلغ ثبت شده برای آن ها نیز بیش از 388 میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شده است.

بررسی میزان تسهیلات پرداخت شده به سازندگان در دی ماه سال جاری و سال گذشته و همچنین ده ماه نخست سال 97 و 96 حاکی از آن است که شمار متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن در سال 97 با افت همراه بوده است. این عامل حاکی از کند شدن فرآیند ساخت و ساز است به عبارتی بیشتر سازندگان تمایلشان را برای ساخت واحد های مسکونی از دست داده اند. دلیل این اتفاق را می توان رشد قیمت زمین و مصالح ساختمانی اعلام کرد ضمن این که مبهم بودن آینده بازار مسکن سازندگان را مردد ساخته است. به واسطه این امر، عده ای از سازندگان موقتا ساخت و ساز را کنار گذاشته اند و این عامل سبب کاهش تقاضا برای وام ساخت مسکن شده است.

از میزان مبلغی که به عنوان تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی طی ده ماه نخست سال جاری پرداخت شده است، بیش از 636 میلیارد و 417 میلیون تومان در قالب تسهیلات باسپرده و بدون سپرده بوده که تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی نام می گیرد.

از این تسهیلات، 65 میلیارد و 990 میلیون تومان به تعاونی های مسکن واگذار شده، هزار و 379 میلیارد و 218 میلیون تومان در اختیار مجتمع های مسکونی قرار گرفته و 155 میلیارد و 650 میلیون تومان تحت نام متمم طرح مسکن مهر و به صورت تسهیلات انفرادی، به مجتمع و تعاونی ارائه می گردد.

لازم به توضیح است که مبلغی نزدیک به 11 میلیارد و 990 میلیون تومان نیز به صورت تسهیلات مشارکت مدنی در اختیار اقشار خاص قرار می گیرد و 143 میلیارد و 970 میلیون تومان به صورت دیگر موارد تسهیلاتی و به شکل عقود مشارکتی به سازندگان واگذار می شود.