بازار فروش آپارتمان در تهران، کم رمق است

فروش آپارتمان در تهران

به سراغ تهران آمده‌ایم، بررسی آمار و ارقام منتشر شده، گران شدن واحد مسکونی را کاملا عیان می‌سازد، این بار از قیمت فروش آپارتمان تهران خواهیم گفت. لطفاً با ما همراه باشید. گرانی مسکن قیل و قالی به راه انداخته که به عقیده برخی ناشی از مدیریت اشتباه بازار مسکن است. آخوندی به عنوان فردی که 5 سال افسار وزارت راه و شهرسازی را در اختیار داشت، معتقد بود تولید مسکن آنطور که باید در پیشروی این بازار اثر ندارد و به گفته فعالان حوزه مسکن، ساخت و تولید واحد مسکونی در دوره عباس آخوندی از نظر دور ماند. در حالیکه به گفته حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، سالانه چیزی حدود به 1 میلیون ازدواج در کشور صورت می‌گیرد، تولید سرانه مسکن از 300 هزار مسکن هم کمتر است که کمبود عرضه و تقاضای واحد مسکونی را به خوبی هویدا می‌سازد.

در این میان بسیاری از افراد عنوان می‌کنند آن چه بازار مسکن را به قهقرا برده است و سبب شده این بازار در شرایط کنونی در حال دست و پنجه نرم کردن با چنین بحران و شرایطی باشد، عدم تعادل عرضه و تقاضا است. به زعم اینکه واسطه های ملکی از خلوت شدن بنگاه‌های املاک سخن می‌گویند و ادعا می‌کنند خریداران، بازار مسکن را ترک کرده‌اند، اما گزارشاتی در دست است که نشان می‌دهد خریداران و متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی کماکان زیادند اما آنچه حضور آن‌ها را در بازار کمرنگ نموده، قیمت گران و عدم وجود فایل‌هایی با مشخصات مورد نظر آن‌ها است که این امر نیز ریشه در کمبود تقاضا دارد.

تولید واحدهای کوچک متراژ مغفول مانده است

به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل مطرح در حضور کمرنگ متقاضیان مصرفی در بازار مسکن، عدم وجود مسکن متناسب با نیاز متقاضی است.

در حالیکه رشد قیمت مسکن به نحوی است که خریداران تنها می‌توانند به واحدهایی با متراژهای کوچک فکر کنند و تنها این دست از واحدها را در مرکز توجه قرار دهند، بررسی فایل‌های عرضه شده نشان می‌دهد بیشتر واحدها بزرگ متراژ هستند که این عامل در رشد قیمت اثرگذار بوده و متقاضی مصرفی را از خرید این دست واحدها عاجز ساخته است.

داستان به همینجا ختم نمی‌شود. خریداران که با مشاهده گران شدن پیوسته واحدهای مسکونی برآنند هرچه سریع‌تر واحد مورد نظر خود را خریداری کنند. گاه چشم می‌دوزند به واحدهایی با عمر بنایِ بالا، بلکه از این روش بتوانند تیرشان را هدف کرده و واحدی را از آن خود نمایند. محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی بر این باور است ساخت واحد مسکونی می‌تواند مشکلات حال حاضر را کمرنگ کند و به این بازار رنگی دگر ببخشد از این‌رو ساخت 400 هزار واحد مسکونی را در سال 98 و 99 در دستور کار قرار داده است، باید منتظر ماند تا نتیجه حاصل شود و وضعیت بازار مسکن پس از اوج گرفتن تولید واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گیرد.

قیمت فروش آپارتمان تهران رو به رشد

دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی گزارشی منتشر نموده و از جدیدترین قیمت فروش آپارتمان تهران پرده برداشته است، بر این اساس میانگین قیمت فروش آپارتمان تهران به ازای هر متر مربع مرز 10 میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته و 10 میلیون و 66 هزار تومان گزارش شده است. گفتنی است این رقم در منطقه یک به عنوان گران‌ترین منطقه تهران به 21 میلیون تومان می‌رسد که بحرانی بودن شرایط را کاملاً عیان می‌سازد. برخی از کارشناسان اقتصادی بازار مسکن ادعا می‌کنند آنچه قیمت گران واحدهای مسکونی را رقم زده حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن است در واقع سوداگران، بازار مسکن را به بازاری غیر مولد بدل ساخته اند و بر سونامی ایجاد شده موج سواری می‌کنند، به واسطه این امر، قیمت مسکن بر ریل صعود قرار گرفته و از حد اعتدال دور شده است.

قیمت فروش آپارتمان تهران از آنجا که در گرو فاکتورهای متعددی است، کمی پیچیده به نظر می‌رسد. تحریم‌ها و شرایط اقتصاد کلان، زمینه رشد قیمت فروش آپارتمان تهران را فراهم ساخته‌اند و سبب شده‌اند تحلیل قیمت و مقدمه چینی برای افت قیمت، آنطور که باید میسر نباشد.

صحبت پایانی

فروش آپارتمان تهران همراه با رشد قیمت همراه است که این امر قدرت خرید متقاضیان را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داده است. در شرایط فعلی جنجال اصلی بر سر رشد سقف تسهیلات مسکن است به طوریکه برخی ادعا می‌کنند بهترین روش برای متعادل سازی قیمت فروش آپارتمان تهران، افزایش سقف تسهیلات است و برخی دیگر عنوان می‌کنند این روش راه به جایی نمی‌برد.