میزان تسهیلات ساخت مسکن در ده ماه ابتدایی سال جاری

بانک مسکن به تازگی گزارشی ارائه نموده است و میزان تسهیلات پرداخت شده در زمینه ساخت مسکن در بازه ای ده ماهه از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا اواخر دی ماه را زیر ذره بین برده است.

در گزارش منتشر شده از سوی این بانک، تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان برای ساخت واحد های مسکونی و ارزش ریالی آن ها اعلام شده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، میزان تسهیلات ساخت مسکن (مشارکت مدنی)، ارائه شده به متقاضیان در ده ماه ابتدایی سال جاری، 2400 میلیارد تومان بوده است که بخش اعظمی از تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن را در بر می گیرد.

میزان تسهیلات پرداخت شده در ده ماه ابتدایی سال جاری 23 هزار و 691 فقره بوده است، ضمن این که میزان تسهیلات ساختی که در دی ماه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است 2 هزار و 256 فقره برآورد شده است. بر اساس آمار هایی که بانک مسکن در این خصوص منتشر کرده است، ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در حوزه ساخت مسکن در دی ماه سال جاری بیش از 274 میلیارد و 888 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. در گزارشی که رسما از سوی بانک مسکن به عنوان مهم ترین بانک تخصصی ارائه دهنده وام و تسهیلات مسکن منتشر شده است، عملکرد این بانک در برهه زمانی مشابه در سال قبل هم برآورد شده و ارائه گردیده است. بر این اساس بانک مسکن در ده ماه ابتدایی سال 96، 29 هزار و 358 فقره وام خرید مسکن در اختیار متقاضیان قرار داده است که ارزش ریالی برآورد شده برای آن ها معادل 3 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم در دی ماه سال گذشته به 4731 فقره وام ساخت مسکن می رسد که ارزش ریالی ثبت شده برای آن، 388 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد. مقایسه عملکرد بانک مسکن در دی ماه سال جاری و دی ماه سال گذشته، و همچنین ده ماه نخست سال جاری و ده ماه ابتدایی سال گذشته، حاکی از آن است که میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روندی نزولی را شاهد بوده است که به عقیده کارشناسان و فعالان بازار مسکن، ناشی از کاهش میزان ساخت و ساز و تولید مسکن می باشد. فعالان بازار مسکن عنوان می کنند آنچه سبب شده حجم ساخت و ساز مسکن در سال جاری در مقایسه با سال گذشته روند رو به نزولی را شاهد باشد، رشد ناگهانی قیمت مصالح در کنار افزایش نرخ زمین و همچنین نااطمینانی از وضعیت بازار مسکن است. به گفته کارشناسان این عوامل سبب شده اند، سازندگان از ساخت واحد های مسکونی فاصله بگیرند و تولید واحد مسکن را به تعویق بیندازند.

از تمام تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده به متقاضیان در ده ماه ابتدایی سال جاری، چیزی حدود به 636 میلیارد و 417 میلیون تومان متعلق به مشارکت مدنی انفرادی بوده است که به صورت تسهیلات با سپرده و بدون سپرده در اختیار متقاضیان و سازندگان واحد های مسکونی قرار گرفته است. علاوه بر این، از کل تسهیلات پرداختی، 65 میلیارد و 990 میلیون تومان در اختیار تعاونی های مسکن قرار گرفته است، 1379 میلیارد و 218 میلیون تومان به مجتمع های مسکونی واگذار شده است و 155 میلیارد و 650 میلیون تومان نیز در قالب تسهیلات متمم طرح مسکن مهر به صورت تسهیلات انفرادی، مجتمع و تعاونی به دست متقاضیان وام مسکن رسیده است.