آشنایی با وکیل دعاوی ملکی و خصوصیات آن

وکیل دعاوی ملکی کسی است که هم در امور حقوقی و هم در امور ملکی تسلط و اشراف  کامل را دارد. به جرات می‌توان گفت این راه ضامن امنیت و صحت قرارداد و یک وسیله مطمئن برای رسیدن انسان به حق طبیعی خود یعنی مسکن است.

آ‌ن‌ها با استفاده از دانش و تجربه خاص خود از حقوق افراد در هنگام بروز مشکلات ملکی به بهترین نحو ممکن دفاع می‌‌کند. در واقع وکیل دعاوی ملکی زمانیکه بخاطر معامله ملکی بین دو طرف معامله اختلافی به وجود می‌آید و یکی از طرفین قرارداد دچار ضرر و زیان گشته و هیچکدام از طرفین نمی‌توانند بدون واسطه مشکل خود را برطرف نمایند، وکیل با بررسی دقیق موضوع و طرح دعاوی به مراجع قضایی به برطرف کردن مشکل به بهترین نحو ممکن به موکل خود یاری می‌رسانند.

در واقع استفاده از یک وکیل مجرب و کارآزموده با اشراف کامل به موضوعات حقوقی هم در نقش یک کارشناس ملکی است و هم به عنوان یک وکیل مجرب و کارآزموده بهترین راه‌گشای بسیاری از مشکلات می‌باشد.

انواع دعاوی ملکی

بهتر است بدانید که دعاوی ملکی دارای انواع مختلف و متعددی مانند دعاوی وقف، دعاوی تصرف، دعاوی موجر و مستاجر، مشارکت در ساخت، دعاوی پیش‌فروش ساختمان، دعاوی راجع به معاملات املاک، دعاوی مربوط به آپارتمان می‌باشد که هرکدام از این انواع زیر مجموعه‌های متفاوت و جداگانه‌ای را دارند.

برای مثال دعاوی راجع به معاملات املاک شامل مطالبه ثمن معامله، مطالبه خسارت عدم انجام معامله یا تاخیر در انجام، الزام به تنظیم سند رسمی در هنگام انجام معامله، الزام به انجام تعهدات قراردادی، الزام به فک رهن و تایید فسخ قرارداد می‌باشد. لازم به ذکر است که با کمک وکیل دعاوی ملکی می‌تواند مشکلات به وجود آمده در این زمینه را به بهترین نحو ممکن برطرف نمود.

همانطور که می‌دانید امروزه خرید واحدهای مسکونی و املاک بخش بسیار بزرگی از سرمایه‌های افراد را به خود اختصاص می‌دهد. از اینرو در هنگام انجام این معامله ممکن است مشکلاتی برای دو طرف معامله پیش بیاید.

بهتر است بدانید که دعاوی ملکی دارای انواع مختلف دعاوی ملکی حقوقی و دعاوی ملکی کیفری می‌باشد. دعاوی ملکی کیفری در خصوص ارتکاب جرم‌های مختلف و گوناگون می‌باشد که شخص در هنگام انجام معامله به آن اقدام می‌کند. برای مثال جعل اسناد که برای فریب افراد از آن استفاده می‌کنند و تغییر کاربری بدون مجوز کاربری مربوطه و همچنین استفاده از سند جعلی که یک نوع جرم محسوب می‌شود و ورود غیرقانونی به ملک دیگر افراد در رده دعاوی ملکی کیفری قرار دارند.

دعاوی ملکی حقوقی که طبق  قوانین از پیش تعیین شده ایجاد می‌شود در زمینه‌های مختلفی انجام می‌شود که برای انجام تنظیم سندهای رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در زمینه‌هایی که مربوط به افزایش و یا کاهش قیمت اجاره‌بها مسکن است مربوط می‌شود.

دعاوی ملکی حقوقی نیز به نقل و انتقالات ملکی گوناگون از یک فرد به فرد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دعاوی ملکی در مواردی برای سندهایی که برای ضمانت از آن‌ها استفاده می شود نیز کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که در اماکن تجاری و ملک‌هایی که دارای سرقفلی می باشند اختیار حق کسب و پیشه در رده موارد دعاوی ملکی حقوقی قرار دارد. همچنین فسخ نمودن یک سری از قراردادهایی که دارای مشکلات و نقص‌هایی از نظر قانونی می‌باشند از مهم‌ترین دعاوی ملکی حقوقی به شمار می‌آید.

یکی دیگر از انواع دعاوی ملکی، دعاوی ملکی ثبتی است که  همه ی مواردی را که به ثبت اسناد مربوط هستند را در بر می‌گیرد و جزئی از دعاوی حقوقی به شمار می‎آید. بهتر است بدانید که این نوع دعاوی ملکی شامل مواردی مانند ابطال اجرائیه، ابطال سند رسمی و ابطال نظریه حل اختلاف می‌باشد.

ویژگی و خصوصیات وکیل دعاوی ملکی

در هنگام انجام معاملات ملکی ممکن است یکسری مشکلات بین دو طرف معامله پیش بیاید از اینرو در هنگام تصمیم به گرفتن وکیل باید به یکسری نکات توجه لازم را داشته باشید تا  از بروز مشکلات احتمالی  برای شما در آینده جلوگیری کند. لازم است شخصی را که به عنوان وکیل دعاوی ملکی در نظر می‌گیرید دارای یکسری خصوصیات اخلاقی و حرفه‌ایی باشد.

برای مثال باید از فن بیان بسیار خوبی برخوردار باشد تا بتواند از حق موکل خود به بهترین شکل دفاع کند. همچنین یک وکیل خوب و کارآمد باید در هر دو حوزه امور ملکی و حقوقی تسلط کافی و کامل داشته باشد. بهتر است که به همه‌ی امور ملکی و تبصره‌ها، مفاد قراردادهای املاک و قوانین مربوط به امور ملکی مانند قانون مالک و مستاجر، قانون مدنی تسلط کافی و لازم را داشته باشد تا بتواند از موکل خود به بهترین نحو ممکن دفاع کند.  بعد از انتخاب وکیل مورد نظر خود با مراجعه به دفاتر وکلات نسبت به طرح دعاوی ملکی اقدام نمایید.