بازسازی مسکن به سرعت در مازندران انجام می شود

اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور، با اشاره به این که استان مازندران از حادثه سیل خارج شده است و عملیات مربوط به بازسازی واحد های مسکونی در دست انجام قرار گرفته است اظهار داشت: تمام مسئولان در حالت آماده باش قرار داشتند تا جایی که مردم به چشم خود دیدند چگونه درحالی که چکمه پوشیده بودند فعالیت امدادرسانی را انجام می دادند.

وی ضمن حضور در نشست مدیریت بحران استان مازندران اظهار نمود: مهم ترین فاکتور در شرایط کنونی، حفظ روحیه مردم می باشد و آن چه رضایت مردم را موجب شده است حضور فعال مسئولان چکمه پوش در حادثه مزبور است.

این مقام مسئول با اشاره به این که آق قلا از جمله قسمت هایی از استان گلستان است که به میزان زیادی از آب پوشیده شده است اظهار داشت: قسمتی از مازندران بحران سیل را پشت سر گذاشته اند و در مرحله بازسازی قرار دارند.

ایشان با تأکید بر این که در وضعیت فعلی، مسکن و سرپناه مردم باید تأمین و تهیه گردد اظهار داشت: حداکثر ظرف دو ماه آینده، باید تعمیر واحد های آسیب دیده به اتمام برسد و واحد هایی که نیاز به تعمیر دارند مورد بازسازی قرار بگیرند. این مقام مسئول ادامه داد: نهایتا تا انتهای فصل تابستان باید مسئله ساخت مسکن سیل زدگان به نقطه پایان برسد.

به گفته این مقام مسئول پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض در زمینه مسکن و معیشت قرار است در جلسه جاری دولت زیر ذره بین برود و مورد بررسی قرار بگیرد ضمن این که برای خسارت های وارد شده تمهیدات و نقطه نظر هایی در نظر گرفته شود. معاون اول رئیس جمهور اذعان نمود: میزان خسارت هایی که لازم است در اختیار کشاورزان قرار بگیرند لازم است بررسی شده و اعلام گردد ضمن این که بیمه کشاورزان و دیگر حمایت های مورد نیاز موجود است که می توان از آن ها استفاده نمود.

وی افزود: لازم است طرحی مشخص برای جبران میزان خسارت های وارده در نظر گرفته شود ضمن این که به شاخص ها و ملاک هایی نیاز است تا بتوان با متوسل شدن به آن ها، بخش کشاورزی مازندران را مورد حمایت قرار داد. به گفته جهانگیری، مازندران از قطب های کشاورزی کشور است که لازم است خسارت های وارد شده به این بخش با جزئیات بررسی شده و مورد پیگیری قرار بگیرند.

زیربنا های استان نیز لازم است در کانون توجه قرار گرفته و تمام راه هایی که تخریب شده اند برای بازسازی مورد بازبینی قرار بگیرند.

سیل مازندران جدی است

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که موضوع سیل مازندران مسئله ای جدی است اظهار داشت: این دغدغه پاسخ بی مهری های بشر به طبیعت است.

به گفته این مقام مسئول، آنچه سیلاب را به راه می اندازد تخریب طبیعت، ساخت نامناسب جاده ها، ویلا سازی و فاکتور هایی از این دست می باشد. وی ادامه داد: به رغم این که در ستاد مبارزه راهکار هایی برای مبارزه با ساخت و ساز های نادرست در نظر گرفته بوده اما به نظر می رسد برخی دلسوزی ها مانع از اجرای صحیح این تمهیدات شده است.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: سدسازی در استان مازندران یکی از مهم ترین راهکار هایی است که لازم است در کانون توجه واقع شود عنوان کرد: سرمایه گذاری را باید آن طور انجام داد که باید ضمن این که نیاز است لایروبی های رودخانه ها به درستی انجام شده و بودجه هایی برای مهندسی رودخانه ها در دستور کار قرار بگیرد.

دستگاه ها باید وارد کار شوند

ایشان در خصوص آب شرب هم توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: مشکلاتی که در نتیجه سیل بر استان های شمالی حاکم شده اند ظرف چند ماه حل و فصل خواهند شد و بر اساس پیام مقام معظم رهبری و ورود نیرو های مسلح و دیگر ارگان های مربوطه، مشکلات در کوتاه مدت از میان برداشته خواهند شد.

ایشان با بیان این که مازندران از مهم ترین استان های کشور است اظهار داشتند: یکی از نخستین اولویت مسافران برای سفر این استان است از این رو انتظار می رود توسعه این استان در رأس امور قرار بگیرد.