سال ۹۷، قیمت مسکن رشد ۱۰۰ درصدی را شاهد بود

عباس فرهادیه عنوان کرد: در سال 97 شاهد دو برابر شدن قیمت مسکن بودیم که علت آن را می توان نوسان و تغییر شرایط اقتصادی کشور عنوان کرد. وی افزود: سامانه اطلاعات بازار املاک که به اختصار سابا نامیده می شود در دست بررسی است و خواسته ما از مشاوران املاک این است که مشارکت ها و همکاری های لازم را برای اجرایی نمودن این سامانه به عمل آورند.

این مقام مسئول، افزود: مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن، بازار مسکن را زیر ذره بین برد و این طور گفت: بر اساس آن چه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است و همچنین بر اساس آمار های ارائه شده از سوی بانک مرکزی، رشد قیمت مسکن در سال 97، 104 درصد بوده است.

وی ادامه داد: این نشان می دهد که چیزی حدود دو برابر قیمت مسکن را شاهد بوده ایم و این غیر قابل پنهان کردن است. وی افزود: این ها نتیجه اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان شاهدش بوده ایم و نتیجه همه آن ها رشد چند برابری قیمت مسکن بوده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: مشکل این نیست که قیمت ها را بر سایت های اینترنتی و یا آگهی های تبلیغاتی درج می کنند، زیرا همه جا تجارت الکترونیک موجود است و رو به رشد می باشد، مسئله اصلی این است که انحراف از قیمت های واقعی در این سایت ها مشاهده می گردد.

فرهادیه اذعان نمود: رشد قیمت در چند ماه اخیر بایستی زیر ذره بین برود و آسیب شناسی گردد که این فاکتور سبب می شود شفافیت این بازار بیش از پیش مشاهده شود همان طور که وزارت راه و شهرسازی به فکر راه اندازی سامانه ای است که امکان ثبت دقیق اطلاعات و بازیابی آن ها را فراهم می سازد با این امید که همه معاملات در نهایت شفافیت و صحت اتفاق بیفتند. امکان مشاهده آخرین معاملات انجام شده از طریق شهروندان به واسطه این سامانه میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: مشاوران املاکی می توانند از این سامانه بهره ببرند که دارای پروانه هستند، بی تردید آن چه ملاک عمل قرار می گیرد قاعده حجم مبناست که در بورس هم مورد استفاده واقع می شود. وی افزود: برای این که بتوانند برای یک واحد مسکونی قیمتی را در نظر بگیرند لازم است به وفور معامله انجام داده باشند تا بتوانند دقیقا بگویند مظنه مسکن چقدر است. این مقام مسئول، تصریح کرد: در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری، حجم معاملات مسکن آن قدر نبوده است که بتوانیم آن را مبنا قرار داده و بر اساس آن دست به انجام محاسبات بزنیم.

ایشان با بیان این نکته که جلسات مشترکی با مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک برگزار شده است، اظهار داشتند: در این جلسات همواره بر راه اندازی یک سامانه یکپارچه تأکید داشته ایم.

وی افزود: هرچقدر اطلاعات ثبت شده در این سامانه بیشتر باشد، بیشتر می توان به آن اتکا کرد و شفافیت اطلاعات نیز بهتر رقم می خورد. بر این اساس آنچه در سایت های اینترنتی قرار می گیرد مبنا نخواهد بود بلکه همگان به قیمت های واقعی رجوع می کنند تا بتوانند از نرخ های واقعی برای مسکن خاطرجمع شوند.

وی با اشاره به این که سامانه بازار املاک ایران در تهران و 7 شهر قابل بهره برداری و به کارگیری است، اظهار داشت: آن دسته از مشاوران املاکی که مجوز دارند به سامانه دسترسی داشته باشند، می توانند به سهولت وارد سامانه شده و اطلاعات مورد نظر خود را درج و ثبت نمایند.

ایشان در خصوص این که نمی توان روی بازار مسکن کنترل و مدیریت داشت، اظهار داشتند: ما در کشوری ساکن هستیم که مسئله مالکیت بسیار محترم شمرده می شود و بایستی به این مسئله دقت کافی را داشته باشیم.

فرهادیه اظهار داشت: این سامانه به خواست هیأت وزیران از سال 94 استارت خورد و در مراحل نخست قرار گرفت که از همان زمان کاربران را ملزم به ورود و ثبت اطلاعات در این سامانه کردند، با این حال دیوان عدالت اداری کشور بر اساس مصوبه ای، ثبت اطلاعات در این سامانه را از حالت اجباری بودن خارج نمود.

ایشان با بیان این که در آیین نامه هیأت وزیران عنوان نموده بودیم که چنانچه فردی اطلاعاتش را در این سامانه ثبت نکرده و کد رهگیری دریافت ننماید، اداره ثبت و اسناد و نهاد هایی چون آب و برق در خدمت رسانی به آن ها ضعیف عمل خواهند کرد، با این حال مصوبه دیوان عالی اداری کشور سبب شده این سامانه از آن چه برایش در نظر گرفته بودیم و جدیت مدنظر ما فاصله بگیرد.

وی با اشاره به این که همه همکاران در تلاش هستند تا مجددا این سامانه را به خوبی زیر ذره بین برده و راه اندازی اش را در دستور کار قرار دهند، عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مصوبه هیأت وزیران را به شکل قانون درآورده و اجرایی کردنش را استارت بزنیم. مهم ترین مزیت این سامانه به گفته فرهادیه، دقیق بودن محل آن است، به عبارتی می توان محل آن ها را حتی در گوگل مپ هم دنبال کرد که از مهم ترین مزیت های این سامانه به شمار می رود.

وی ادامه داد: همه خواسته ما از مردم این است که در سامانه اطلاعات خود را ثبت نموده و کد رهگیری دریافت کنند چرا که تنها در این شرایط می توان به مثمرثمر بودن چنین سامانه ای دلخوش بود. مشاوران املاک نیز بایستی به آن چه در این سامانه ثبت می شود کاملا دقت نماید.