قیمت هایی که بر سایت های اینترنتی قرار می گرفتند از کجا سرچشمه می گرفتند؟

بر اساس تصمیماتی که در خصوص نحوه قیمت گذاری واحد ها بر سایت های اینترنتی به عمل آمده، نرخ واحد های مسکونی را بر اساس آنچه در سامانه سابا توسط وزارت راه و شهرسازی به ثبت رسیده، تعیین می کنند.

در راستای رشد سرسام آور قیمت واحد های مسکونی، یکی از ایرادات وارده به درج قیمت بر سایت های اینترنتی بود و بسیاری از فعالان بازار مسکن عنوان می کردند درج قیمت بر این سایت ها سبب شده شاهد گرانی های بی دلیل در حوزه مسکن باشیم. عده از سوداگران و دلالان از فرصتی که تجارت الکترونیک در اختیار جهان قرار داده است نهایت سوءاستفاده را به عمل آورده و به گرانی های ایجاد شده دامن می زدند. به عبارتی در شرایطی که این چنین قیمت ها رو به رشد بود، درج این آگهی ها هم بر رشد قیمت ها می افزود و شرایط را بدتر ساخته بود.

ثبت قیمت در سایت های اینترنتی موجب می شد برخی از مالکان تحت تأثیر قیمت های ثبت شده در این سامانه، دست به قیمت گذاری بزنند و شاهد قیمت های مصنوعی در سایت های آنلاین باشیم. از این رو برای این که دست دلالان از این حوزه کوتاه شود، سایت های اینترنتی به حذف قیمت ها پرداختند بلکه این بازار از تب و تاب رشد قیمت بیفتد و کمی به آرامش برسد. با این حال نمایندگان دولت، مسئولان کسب و کار های اینترنتی و بخش های خصوصی به توافقاتی رسیده اند، مبنی بر این که، به نوعی انشار آگهی ها را در سایت های اینترنتی انجام دهند که امکان سو استفاده از آن وجود نداشته باشد.

بر این اساس، مقرر گردیده است که قیمت هایی که در سایت ها ثبت می شوند با آنچه در سامانه مربوط به وزارت راه و شهرسازی به ثبت رسیده، مطابقت داده شود، که آدرس سامانه این وزارت hmi.mrud.ir می باشد، سپس اگر قیمت هایی که در آگهی ها ثبت شده در اساس آنچه در این سامانه آمده نباشد، مسئولان کسب و کار های اینترنتی از درج آن خودداری کرده و آن را حذف نمایند.

نیما اشرف زاده، به عنوان مدیر اجرایی یکی از سایت های فروش اینترنتی، در خصوص توافقاتی که با نمایندگان دولت بر سر درج قیمت آگهی ها به عمل آمده، تصریح نمود: جلسه های مختلفی تا به حال با نمایندگان مجلس و نهاد های مختلف به عمل آمده، که از جمله حاضران در این جلسات، پلیس فتا، وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان کسب و کار های اینترنتی، پلیس اماکن و… بوده اند.

برای این که بتوانیم قیمت های نامتعارف را شناسایی نماییم از دیتابیس های سامانه اعلام معاملات وزارت راه و شهرسازی استفاده نموده ایم، در این سامانه آخرین قیمت های مربوط به معاملات انجام شده، به ثبت می رسد بنابراین چنانچه شخصی خواهان درج آگهی باشد که قیمتش از این رقم بالاتر باشد، نمی توان آن را ثبت کرد و منتشر نمود.

ایشان اظهار داشتند: بنابراین باز هم این امکان برای همگان فراهم است که آگهی های دارای قیمت منتشر کنند، و چنانچه این آگهی قرار است به دست اشخاص حقیقی به ثبت برسد اطلاعاتی همچون کدپستی و اطلاعات افراد نیز ثبت می گردد، از طرفی از طرف دیگر کارشناسان، به شکل رندم با دیگر آگهی دهنده ها تماس حاصل می نماییم تا بتوانیم از صحت اطلاعات درج شده خاطرجمع گردیم.

مدیراجرایی یکی از سایت های فروش اینترنتی ادامه داد: تعداد آگهی هایی که توسط یک شماره به ثبت رسیده را نیز بررسی خواهیم کرد، و آنان که با یک شماره به ثبت آگهی های مختلف می پردازند در کانون توجه قرار خواهند گرفت، تا اطمینان حاصل نماییم که این دسته از افراد، هدفشان درج آگهی های غیرواقعی و تنها با قیمت های غیرمنصفانه نیست.

اشرف زاده، اظهار نمود: بیشتر آگهی هایی که از این به بعد منتشر خواهد شد به شکل محله ای خواهد بود نه منطقه ای، تا شاهد قیمت های تنها واقعی در این حوزه باشیم.