بیانات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص کاهش قیمت مسکن

نماینده مردم شریف سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از روش هایی که می تواند به کنترل قیمت مسکن منتهی گردد، اخذ مالیات از خانه های خالی است.

اصغر سلیمی با بیان این که، رشد بی محابای قیمت مسکن بسیاری از متقاضیان را از این بازار فرار داده است و بازار مسکن را به بازاری دشوار برای ورود بدل نموده است، عنوان کرد: در بازه ای یکساله، رشد قیمت مسکن بالغ بر 100 درصد برآورد شده است و شمار زیادی از خانواده های کم درآمد و حتی متوسط دیگر نمی توانند به خرید و حتی اجاره واحد های مسکونی بپردازند.

ایشان با بیان این نکته که در حوزه قیمت گذاری های مسکن شاهد هیچ نوع نظارت و مدیریتی نیستم، تصریح نمود: قیمت گذاری مسکن در تهران پیرو و تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و این تنها سوداگران هستند که با درج قیمت های بالا در سایت های اینترنتی به بی نظمی این بازار دامن می زنند و مسبب رشد قیمت ها را می شوند.

وی از مشاوران املاک نیز گلایه کرد و عنوان نمود: تعدادی از مشاوران املاک نیز قیمت های کذایی برای واحد های مسکونی انتخاب می کنند، ضمن این که گاها با تعیین قیمت های پایه برای واحد های مسکونی در منطقه ای خاص، افزایش قیمت ها را باعث می شوند.

وی با بیان این که شمار خانه های خالی در کشور به 3 میلیون و 500 هزار واحد می رسد، عنوان کرد: چیزی حدود به 500 هزار واحد خالی در تهران موجود است، که اگر این واحد ها را به بازار مسکن عرضه کنند آن گاه شاهد متعادل شدن میزان عرضه و تقاضای واحد مسکونی و بهبود شرایط خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، اخذ مالیات از واحد های خالی می تواند راه گشا بوده و به نتایج مثبتی منتهی گردد، به عبارتی اگر این طرح تصویب شده و به مرحله اجرا برسد، قیمت واحد های مسکونی کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین باید اخذ مالیات به طور جدی پیگیری شود تا بتوانیم به بازار مسکن سر و سامان بخشیده و شرایط را بهتر کنیم.

سلیمی، اظهار نمود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط کمیسیون های تخصصی مجلس در حال بررسی و مطالعه می باشد، که امید است سریع تر برای بررسی های علنی به دست هیأت رئیسه پارلمان برسد و اجرایش بتواند قیمت مسکن و دیگر سرمایه ها مانند طلا و خودرو را کاهش داده و آرامش و ثبات را به این بازار ها برگرداند.