مناسب ترین بازار ها برای سرمایه گذاری کدامند؟

این طور به نظر می رسد که همچون گذشته بازار های سکه و ارز برای مردم جذابیت ندارد و تعداد افرادی که مشتاقانه سرمایه های خود را به این دو بازار هدایت می کنند کاهش یافته است. بازار مسکن نیز شاهد ماجرایی مشابه است و آن ها که بازار مسکن را زمانی به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری عنوان می کردند در حال حاضر تمایلی به این کار ندارند. ریزش سرمایه گذاری در بازار خودرو هم به چشم می خورد که دلیل این اتفاق را می توان افت قیمت خودرو اعلام کرد.

قریب به یکسال است که رشد قیمت ها همه نگاه ها را مجذوب کرده و افراد را پای تیتر رسانه ها و اخبار ها میخکوب کرده است. از دی ماه سال گذشته، قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت و رفته رفته افزایش یافت تا جایی که در کمال ناباوری به 19 هزار تومان و حتی 20 هزار تومان رسید. این درحالی است که طی روز های اخیر قیمت دلار به 10 هزار تومان نزدیک شده و این اتفاق ترس سرمایه گذاران را بر انگیخته است که مبادا دلار ارزان تر شود و سرمایه های آن ها بر باد برود.  افت قیمت ها در بازار ارز، طلا و بورس به ترتیب 14 درصد، 20 درصد و 10 درصد اعلام شده است، که این ارقام برخی را بر سر سرمایه گذاری در بازار های مذکور مردد ساخته است. در این میان بازار مسکن نیز با رکودی سنگین دست به گریبان است و خودرو نیز در حال تجربه کاهش قیمت هاست.

پیرو این اتفاقات، سرمایه گذارن عنوان می کنند بازار ارز بازار پرریسکی است و احتمال متضرر شدن در آن با توجه به شرایط فعلی وجود دارد. همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی چندی پیش به سرمایه گذاران هشدار داده بود و اذعان نموده بود باید بازار ارز را محتاطانه برای سرمایه گذاری انتخاب کرد و مراقب دلالان و سوداگران این بازار بود.

به رغم تمام اتفاقاتی که در بازار های سرمایه ای رخ می دهد با این حال دلالان دست بردار نیستند و همواره در تلاشند تا جای پای خود را در بازار ثابت کنند و به بی نظمی ها و گرانی ها دامن بزنند. با این وجود انتظار می رود بانک مرکزی با در پیش گرفتن سیاست های صحیح دست این افراد را از بازار ها کوتاه سازد و فرصت جولان دادن را از آن ها سلب نماید.

بازار مسکن

متوسط قیمت مسکن در تهران به ازای هر متر مربع واحد مسکونی بالغ بر 9 میلیون تومان اعلام شده است، رقمی که در مقایسه با سال گذشته بسیار بالا قلمداد می شود و تمام معادله ها را به هم ریخته است. این رقم که از قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری خبر دارد، حاکی از رشد 90 درصدی قیمت مسکن به نسبت آبان ماه سال گذشته است.

به واسطه گران شدن قیمت ها، بسیاری از افراد از بازار مسکن خارج شده اند که نتیجه این امر رکود و آشفتگی بازار مسکن است. کارشناسان عنوان می کنند بازار مسکن وضعیت خوبی ندارد. این رکود در حالی اتفاق می افتد که رشد قیمت ها پیوسته تداوم دارد بنابراین می توان ادعا کرد بازار مسکن با یک رکود تورمی دست به گریبان است که شرایط را برای ورود سرمایه و فعالیت های مثبت دشوار می سازد. لازم به توضیح است که پیش از این رکود چشمگیر، مسکن در حال تجربه رکودی دیگر بوده از این رو این روند می تواند نگران کننده و هشدار دهنده باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند معضل فعلی بازار مسکن، کافی نبودن عرضه مسکن است. این افراد عنوان می کنند میزان تولید مسکن کمتر از تقاضاست که این امر به تلاطم بازار مسکن کمک می کند و منجر به خلق شرایط نامناسب و نامطلوب می گردد.

و اما بازار سکه و طلا

مهم ترین تغییرات متوجه بازار طلا و سکه شده است. از آن جا که بازار سکه و طلا مستقیما با بازار ارز در ارتباط است از این رو به واسطه ارزان شدن ارز، شاهد کاهش قیمت سکه و طلا نیز هستیم. آمار ها نشان می دهد قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی به 3 میلیون و 400 هزار تومان می رسد. بر اساس قیمت های اعلام شده برای ارز در شرایط کنونی انتظار می رود سکه با قیمت 3 میلیون تومان خرید و فروش گردد. با این حال، برخی معتقدند به زودی حباب قیمت سکه تخلیه خواهد شد و این بازار افت بیشتر قیمت ها را نیز تجربه خواهد کرد. طلا نیز که تا چندی پیش در آستانه 500 هزار تومان قرار داشت این روز ها به ارزش 300 هزار تومان معامله می شود.

کاهش قیمت ها در بازار ارز، طلا، سکه و سهام، بسیاری از افراد را با این علامت سؤال بزرگ مواجه ساخته است که بهترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است و به کدام بازار می توان روی آورد؟

مهدی تقوی، به عنوان استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن اشاره به این که بازار هایی چون ارز، سکه، طلا بازار های مهمی هستند اما غیر مولدند و با تأکید بر این که بازار هایی چون خودرو، مسکن و سهام کاهش قیمت ها را شاهد بوده اند، اذعان نمود: به نظر می رسد سرمایه گذاری های هیجانی دیگر راه به جایی نمی برند و با انتخاب این بازار ها برای سرمایه گذاری تنها چیزی که در نهایت عایدمان می شود ضرر و پشیمانی است.

ایشان ضمن اشاره به این که در شرایط هیجانی، سرمایه گذاری در این بازار ها کار اشتباهی است تصریح کردند: با این کار تنها در دام دلالان و سودجویان گرفتار خواهیم شد. ایشان از نقش دولت در شرایطی این چنینی گفتند و اظهار داشتند: در موقعیت های مشابه دولت موظف است با در پیش گرفتن سیاست های مناسب مردم را به آرامش دعوت کند و این اطمینان را به آن ها بدهد که شرایط بهبود خواهد یافت.

وی با تأکید بر این که اعتماد سازی یکی از فاکتور هایی است که از نظر دور مانده اظهار داشت: امید است به این مسئله دقت بیشتری گردد و در مرکز توجه بسیاری از نهاد ها و دستگاه های ذیربط قرار بگیرد.