آیا قیمت مسکن همچنان بر ریل صعود است؟

این روزها گران شدن مسکن و رشد قیمت خبر تازه‌ای نیست. روزها از زمانی که در بهت و ناباوری قیمت مسکن را دنبال می‌کردیم و با هر رشد قیمتی، شوکی عجیب را تجربه می‌نمودیم گذشته است. اوایل سال گذشته بود که زمزمه‌هایی از رشد قیمت مسکن به گوش رسید، ما که گمان نمی‌کردیم ماجرا جدی باشد، با رسیدن نوروز و آغاز سال جدید، کاملاً غافلگیر شدیم. تیر ماه بود که قیمت مسکن به نقطه اوج رسید و تمام کسانی که چشم دوخته بودند به پس‌انداز سال‌ها زحمت و تلاششان برای تحقق رؤیای خانه‌دار شدن مأیوس شدند و دلزده.

این بازی اما گویا تمامی نداشت و از دمیدن در سوت پایان خبری نبود. با اینکه همه جا از ارزان شدن قیمت‌ها می‌گفتند و ادعا می‌کردند این اتفاق موقت است، واقعیت خلافش را ثابت می‌کرد. تابستان هم تنها رشد قیمت مسکن بود که تیتر روزنامه‌ها را قرق کرد. جهش قیمت مسکن در پاییز آسوده خاطرمان کرد که از ارزان شدن، خبری نیست که نیست.

وقتی بر طبل ارزان شدن دلار کوبیدند و خبر افت قیمت دلار، در بوق و کرنا فریاد زده شد، سوسوی امیدی روشن گردید، همه چشم دوختند به بازار مسکن و مشتاقانه افت قیمت مسکن را به انتظار نشستند، اما مسکن که لجوجانه بر جایش باقی مانده بود گویا خیال جا به جا شدن در سر نداشت. اما چرا با ارزان شدن دلار، کماکان قیمت مسکن در صدر باقی ماند و افت را تجربه نکرد؟

از قیمت مسکن چه خبر 2

مسکن بازاری دیربازده است

زمانیکه این سؤال را در میان فعالان و کارشناسان بازار مسکن عنوان کردند، پاسخی که شنیدند به این صورت بود: بازار مسکن با بازارهای موازی همچون سکه و ارز تفاوت‌هایی دارد. سکه و ارز بازارهای زود بازده‌ای هستند به این معنا که آن که سرمایه‌گذاری در این دو بازار را بر می‌گزیند خیلی زود می‌تواند به سود یا ضرر برسد، اما مسکن چنین نیست درواقع مسکن اگرچه به تبع ارزان یا گران شدن سکه یا تحت تأثیر نوسان اقتصاد کلان، تغییراتی را کاملا ملموس تجربه می‌نماید، اما تغییراتش در مقایسه با بازار سکه و ارز آهسته‌تر اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که دلار می‌تواند یک شبه ارزان شود اما چنین اتفاقی در بازار مسکن کم‌ رمق‌تر رخ می‌دهد و با سرعت کمتری به وقوع می‌پیوندد.

اکنون که بحث مقایسه بازار ارز و سکه با بازار مسکن به میان آمد بد نیست یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو بازار را نیز روایت کنیم. به زعم اینکه توأمان با گران شدن سکه و ارز، این بازار ذهن عده زیادی را برای سرمایه‌گذاری قلقلک می‌دهد (به دلیل زودبازده بودنشان و این که شما را خیلی زود به سود می‌رسانند) اما هستند کسانی که تنها روی خوش به بازار مسکن نشان می‌دهند و صرفاً برای این بازار فرش قرمز پهن می‌کنند. می‌دانید دلیلش چیست؟ علت به ریسک بازارهای مذکور بر می‌گردد.

بازار مسکن برخلاف دو بازار ارز و سکه کم ریسک است، امکان ضرر در این بازار اندک است از این‌رو تمام افرادی که محافظه‌کارانه گام بر می‌دارند و دوست ندارند دست از پا خطا کنند، بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند حال آن که کسانی که سودای یک شبه پولدار شدن در سر می‌پرورانند و برای رسیدن به پول عجله عجیبی دارند مایلند با پولشان سکه و ارز بخرند و بدین‌سان توپشان را گل کنند.

یک نکته را مطرح کنیم تا از نظر دور نماند. امکان خرید سکه و ارز برای همه افراد وجود دارد، اما آیا هرکسی می‌تواند خرید مسکن را در پیش بگیرد و سرمایه‌گذاری را از این شیوه امتحان کند؟ در واقع در بازار سکه و ارز با هزینه کمتری می‌توان تیر خود را نشانه کرد در حالیکه در بازار مسکن این طور نیست.

از قیمت مسکن چه خبر 3

آخرین قیمت مسکن به چه صورت بوده است؟

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در دی ماه سال جاری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که از رشد بالغ بر ۹۰ درصدی در مقایسه با دی ماه سال گذشته خبر می‌دهد. با این حال برخی از واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند با نزدیک شدن به عید، ثبات به بازار مسکن بازگشته و با توجه به این که متقاضیان واحد‌های مسکونی به میزان زیادی قدرت خریدشان را از دست داده‌اند و از خرید عاجز شده‌اند، رشد قیمت مسکن تقریباً به صفر رسیده، هرچند کماکان قیمت مسکن بالاست و این بازار در شرایطی بحرانی است.