تفاهمنامه اعطای ۲ هزار فقره تسهیلات مسکن بین بانک عامل بخش مسکن و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف تأمین تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع دستی امضا شد.

 

به نقل از بانک عامل بخش مسکن، تفاهم نامه اعطای ۲ هزار فقره تسهیلات مسکن بین بانک عامل بخش مسکن و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف تأمین تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع دستی امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه تا پایان سال ۱۴۰۰ دو هزار فقره به هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی پرداخت می‌شود.

در قالب این تفاهم نامه علاوه بر تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی بدون سپرده در تهران، امکان استفاده از تسهیلات مسکن از محل اوراق نیز فراهم بوده تا به هنرمندان حوزه صنایع دستی بتوانند به صورت تلفیقی از ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بهره مند شوند.

سقف تسهیلات بدون سپرده در تهران ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۴۰ میلیون تومان است. متقاضیان در شهرهای بزرگ می‌توانند همزمان از تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (اوراق ممتاز) ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۱۲۰ میلیون تومان استفاده کنند.

تسهیلات از محل اوراق برای زوجین هنرمند نیز متناسب با شهر محل زندگی تا دو برابر این میزان قابل افزایش است.

مدت بازپرداخت تسهیلات بدون سپرده ۱۰ ساله و تسهیلات از محل اوراق ممتاز نیز ۱۲ ساله است.

محمود شایان مدیرعامل بانک دولتی در این نشست گفت: پس از درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص تأمین تسهیلات هنرمندان حوزه صنایع دستی، با کمال میل پذیرفتیم و مقدمات امضای تفاهم نامه با این وزارتخانه را سریعاً ترتیب دادیم.

همچنین در این مراسم سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ثبت شده در سامانه ما، در حال حاضر ۵۲۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: ۷۵ درصد از این هنرمندان را بانوان به خود اختصاص می‌دهند و از این میزان سهم نیز، ۸۰ درصد بانوان خودسرپرست هستند.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه این تسهیلات تا پایان سال ۱۴۰۰ برای پرداخت تسهیلات به ۲ هزار هنرمند و صنعتگر در حوزه صنایع دستی اعتبار دارد، اظهار امیدواری کرد ابتدای سال آینده نیز این تفاهم نامه تمدید شود.