نسبت به زمانی که امارات و عربستان تحریم هایشان را علیه قطر آغاز کردند، قیمت مسکن در قطر ۱۰ درصد کاهش یافته است.

در قطر برجی استوانه ای شکل قد علم کرده است به نام برج دوحه، که توأمان با شب به رنگ نارنجی در می آید. در سال ۲۰۱۲ درست در اوج رونق بازار مسکن، ساخت این برج نوک تیز به پایان رسید و آن روز ها به آن را موفقیتی شگرف خواندند این درحالی است که در شرایط فعلی چیزی قریب به ۴۶ طبقه از آن خالی است.

این برج که به عنوان یک برج اداری از آن یاد می شود در حال حاضر با مسئله ای دست به گریبان است که آن را اشباع بازار مسکن بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ می خوانند. این عبارت بحرانی بودن بازار مسکن در منطقه خلیج فارس بعد از نزول قیمت نفت را یادآور می شود.

به زعم این که قطر از سوی کشور هایی چون امارات، عربستان، مصر و بحرین متهم به حمایت از داعش است و در حال حاضر تحریم می باشد با این حال این کشور مدعی است چنین اتهاماتی از ریشه دروغند و پایه و اساس ندارند.

در مقایسه با ژوئن ۲۰۱۷ که موج تحریم ها علیه قطر آغاز گردید، قیمت مسکن در این کشور ده درصد افت کرده است. بر همین اساس، قیمت ساختمان های اداری نیز افت قیمت را شاهد بوده اند و اجاره خانه نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گفته جیسون تووی که به عنوان یک اقتصاددان در کپیتال ایکانامیکس مشغول به فعالیت است، مسکن یکی از مهم ترین بخش هایی بوده که در بحبوحه تحریم های ۲۰۱۷ قطر را با مشکلات عدید دست به گریبان شده است.

با این حال رکود بازار مسکن کماکان وام های بد را به همراه نداشته چرا که به گفته بانکداران بخش اعظمی از ثروتمندان این کشور دارای سرمایه های راکد مسکن هستند.

به گفته یکی از بانکداران بانک اقتصادی الخلیجی، بانک هایی همچون بانک او، وام ها و تسهیلات عدیدی در اختیار متقاضیان قرار می دهند که بازپرداخت تعیین شده برای آن ها به جای ۱۰ سال، ۲۰ سال است. به این واسطه آن هایی که از کاهش تقاضا صدمه دیده اند کماکان قادرند تجارت و معامله مسکن را ادامه دهند. برخی بر این باورند با نزدیک شدن به جام جهانی، پروژه هایی روی کار می آیند که بلند مدتند.

مدیر یکی از شرکت های ساختمانی در دوهه به نام جانی آرچر عنوان می کند: هنگامی که قیمت مسکن در بازه ای یکساله تحت فشار قرار می گیرد و بازار پر می شود از ساختمان های جدید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

قطر که کشوری کوچک و ثروتمند است و به عنوان بزرگ ترین کشور صادر کننده گاز طبیعی جهان از آن یاد می شود درصدد است تعداد ساختمان های مسکونی و اداری را تا جام جهانی به میزان ۵۰ و ۴۰ درصد رشد دهد که گویا تنها بهانه این امر، جام جهانی است.

بر اساس گزارش های ارائه شده، در تورنومنت یک ماهه جام جهانی دست کم به ۶۰ هزار اتاق هتل نیاز است که قطر موظف به ایجاد و تهیه آن می باشد. بر اساس برآورد های صورت گرفته از سوی قطر، در جام جهانی یک میلیون و نیم هوادار فوتبال راهی قطر خواهند شد رقمی که دو برابر از جمعیت قطر فراتر است.

تعداد اتاق های قطر بر اساس ارقام منشر شده ۲۶ هزار و ۵۰۰ مورد می باشد که لازم است این عدد تا سال ۲۰۲۲ به اندازه ۱۵ هزار اتاق افزایش یابد. دیگر اتاق های مورد نیاز به واسطه کمپ های صحرایی و فضا های موجود در کشتی ها فراهم خواهند شد.

آن طور که به نظر می رسد وضعیت قطر پس از سال ۲۰۲۲ مبهم است، گویا قطر جز برای استادیوم برای دیگر اماکن، برنامه و زیرساخت خاصی مدنظر ندارد.

معلوم نیست تقاضا برای این ساختمان ها از کجا رقم خواهد خورد.

  • منبع خبر : افکار نیوز