به زودی بسته رونق مسکن عرضه می شود

ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن، عنوان کرد: در شرایط کنونی، وضعیت مسکن و ساختمان در کانون توجه قرار دارد و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که به بهبود این بازار کمک شایانی نماید از این رو یکی از برنامه هایی که در دستور کار قرار گرفته است، تأمین بسته های رونق زا برای این بازار است. رحیمی انارکی افزود: از جمله کار هایی که در دست انجام قرار داد ارائه تسهیلات بلاعوض برای سیل زدگان است که این مهم برای جبران بخشی از خسارت ها پیاده سازی گردیده ضمن این که بودجه اولیه به سرعت برای احقاق این امر اختصاص داده شده است.

رحیمی انارکی اذعان نمود: از سوی بانک ها، تعدادی بسته های سیاسی-عملیاتی در حال تدوین می باشد که این مهم با تصمیم گیری هیأت مدیره بانک و کارشناسان بانک عملیاتی شده است. وی ادامه داد: این بسته طی روز های آتی به آخرین مراحلش می رسد و برای تصویب و اجرایی شدن در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار می گیرد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که کارشناسان عنوان می کنند بازار مسکن کمتر از دیگر بازار ها از تحریم ها تأثیر می پذیرد، اظهار کرد: با توجه به این که سال جدید سال رونق تولید نام گرفته است، از این رو بانک مسکن به دنبال این است که بازار مسکن را با تمرکز کردن بر دو حوزه سیاست گذاری و عملیاتی از رکود خارج نماید چرا که بررسی ها نشان می دهند بازار مسکن به عنوان یک بازار درون زا، تأثیرات زیادی را بر اشتغال زایی و رونق اقتصادی می گذارد.

ایشان در خصوص بسته رونق زایی حوزه مسکن عنوان کردند: از جمله نتایج مثبت این بسته ها، تحرک بخشیدن به تولید و ساخت و ساز واحد های مسکونی است، که این خانه ها بر اساس الگو های مصرفی تولید می شوند و به خانه اولی ها برای خرید واحد هایشان کمک شایانی می نمایند ضمن این که نوعی حمایت مالی اعتباری از این افراد به حساب می آیند که به پشتوانه آن می توان گام قاطعانه تری در راستای تأمین مسکن برداشت. به گفته رحیمی انارکی این بسته های رونق زا نه تنها سمت تقاضا را شامل می شود بلکه قسمت عرضه را هم در بر می گیرد و بر تأمین مالی مسکن هم دلالت دارد. وی افزود: امید است تا انتهای فروردین ماه، این مهم عملیاتی و نهایی گردد.

رئیس هیأت مدیره بانک مسکن افزود: در سال 96 با مشارکت های به عمل آمده و تسهیلات و ابزار های استفاده شده، بازار مسکن از رکود خارج شد با این حال امید است که در سال جاری با تمهیدات در نظر گرفته شده این بازار بار دیگر بتواند بهبود شرایط اقتصادی را شاهد باشد و بهترین نتایج را با خود همراه سازد. وی ادامه داد: یکی از راهکار هایی که به این مهم منتهی می گردد و شرایط را بهبود می بخشد، تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به حوزه مسکن است به طوری که فعالان این عرصه راحت تر بتوانند به ایفای نقش پرداخته و اهدافشان را دنبال نمایند. وی ادامه داد: نیاز است دستگاه های مربوطه اقداماتی را در دست انجام قرار دهند که دست سفته بازان و دلالان از این بازار کوتاه شود تا به واسطه این امر، این بازار شرایط بهتری را تجربه نموده و رونق را شاهد باشد.

ایشان در خصوص چارچوب هایی که برای فعالیت بانک مسکن در سال جدید در نظر گرفته شده است اظهار داشتند: دو مسیر تأمین مالی برای بانک مسکن در سال جدید تعریف شده است، در نخستین بخش، عرضه در اولویت قرار دارد ضمن این که از خانه اولی ها به عنوان متقاضیان اصلی واحد های مسکونی حمایت های لازم به عمل می آید. وی ادامه داد: در دومین مسیر، هدف را پرداخت تسهیلات به مصیبت دیدگان حوادث غیرمترقبه اختصاص داده ایم، که این مهم با تصمیم گیری های دولت و بانک مرکزی عملیاتی می گردد.

رحیمی انارکی در پنجمین روز از فروردین ماه امسال، در جریان سیلی که استان گلستان و بخشی از مازندران را تخریب نمود، به بازدید از این مناطق پرداختند و تسهیلات بلاعوض برای کمک به سیل زدگان را ارائه نمودند و اعتبارات مورد نیاز را اختصاص دادند.

ایشان ادامه دادند: بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی هیأت دولت، چنانچه فرامین ارائه تسهیلات ارائه گردد، این تسهیلات به سرعت در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.