پیش‌بینی بازار مسکن و ساماندهی آن در خرداد ۱۳۹۸

پیش‌بینی بازار مسکن

در طی گزارش‌هایی که اخیراً در زمینه بازار مسکن ارائه شده‌اند می‌توان گفت که در واقع یک نیاز ضروری برای مداخله دولت در شرایط فعلی بازار مسکن دیده می‌شود.

در طرح‌هایی که باید در این زمینه مصوب شوند می‌توان به طرح حمایت از مستاجرین و همچنین تعریف مشوق‌های لازم برای عرضه واحدهای استیجاری اشاره کرد.

این لایحه‌ها هم اکنون در دست تصویب هستند و پیش‌بینی می‌شود که برای سال‌های آتی بسیاری از افرادی که بی‌خانمان هستند مستاجر دولت باشند. در این بخش می‌خواهیم به پیش‌بینی بازار مسکن و ساماندهی آن در خرداد 98 بپردازیم.

همانطور که می‎دانید دولت در پی تصویب طرحی برای ایجاد مالیت مسکن بوده است. در واقع اینطور تصور می‌شده است که معافیت مالیاتی در نهایت کمکی به بازار مسکن خواهد کر.د

اما عرف یکساله بودن قراردادها و همچنین عدم تمایل مالکان به بستن قراردادهای بلند نشان دهنده این است که بازار مسکن همچنان هم در تشویش باقی خواهد ماند.

یکی از هزینه‌های عمده‌ای که افراد با آن روبرو هستند هزینه‌های گزاف جابه جایی است که در کنار انعقاد قرارداد جدید برای مستاجران و موجران باعث می‌شود تا علاوه بر هزینه‌های مالی، هزینه‌های روانی هم به مستاجرین وارد شود.

هم اکنون بسیاری از افرادی که در اوایل تابستان می خواهند مجدداً قرارداد عقد کنند در استرس افزایش اجاره بها هستند. در این راستا هرگونه تلاشی برای فرهنگ سازی و همچنین عقد قراردادهای بلند مدت بی‌اثر خواهد بود و می‌توان گفت که تمامی این موارد هم نمی‌توانند دلایل محکمی برای ارائه این لایحه باشند.

براساس متنی که ارائه شده است، مالکانی که دارا مجتمع‌های مسکونی هستند که از سه واحد استیجاری بیشتر‌اند و یا کسانی که با رعایت الگوی مصرف ساختمان‌هایی را بنابه اعلام وزارت راه و شهرسازی می‌ساند.

در کلان شهر تهران تا مجموع 150 متر مربع و در دیگر شهر ها تا 200 متر مربع، زمانیکه واحدهای خود را اجاره می‌دهند تا 100 درصد از مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف هستند. البته این امر مشروط به این است که این افراد به صورت ناگهان قیمت اجاره بها را افزایش ندهند.

در درجه دوم می‌توان اینطور گفت که مدت زمان اجاره‌ای که در قرارداد ذکر می‌شود نباید در هر بار تمدید کمتر از دوسال باشد. این امر در صورتیکه مستاجر خواهان عدم تمدید اجاره باشد قابل فسخ است.

در هر دو صورت اینگونه تصور می‌شود که افزایش اجاره بها در سال 98 یک امر طبیعی و غیرقابل انکار خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت مسکن به صورت روزانه در کلان شهر تهران در حال افزایش است، تصویب طرح‌هایی مانند موردی که ذکر شد میتواند در به آرامش رسیدن بازار مسکن بسیار موثر باشد. این لایحه همچنان به تصویب کامل نرسیده است و در کمیسیون اقتصادی هیات دولت در حال بررسی است.

پیش‌بینی بازار مسکن در خردادماه سال 98

با توجه به اینکه در اواسط خرداد ماه هستیم و تعطیلات عید فطر هم پیش روست، فعالانی که در زمینه مسکن در حال فعالیت هستند اینطور می‌گویند که در خردادماه بازار مسکن با یک افت قابل توجه رو به رو خواهد شد. رشد 12/5 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال 98 باعث شده است تا روزهایی که از خرداد سپری شده است از لحاظ مسکن پررونق نباشد.

سامانه اطلاعاتی بازار املاک ایران در طی چندین روز اخیر به روزرسانی نشده است و همچنین گزارشاتی که در زمینه معاملات مسکن انجام گرفته است مربوط به اوایل خرداد ماه است.

آنچه در این بین روشن است، اثرات افزایش قیمت بازار مسکن در اردیبهشت ماه است که باعث شده روزهای نخستین خرداد ماه پررونق نباشد اما همچنان هم افزایش قیمت دیده می شود و مشاوران املاک هم اینگونه می‌گویند که با توجه به اینکه حضور متقاضیان برای خرید مسکن به سرعت در حال کاهش است بعید است که در ماه‌های جاری باز هم افزایش قیمت در این زمینه رخ دهد.

یکی از مهم‌ترین اثراتی که افزایش قیمت مسکن بر بازار مسکن در خرداد ماه داشته است این است که خرید خانه به شدت کاهش یافته است.  واسطه‌های ملکی هم در این زمینه می‌گویند که افرادی که در جست و جوی مسکن برای خرید هستند در واقع با ذهنیتی اقدام به خرید کرده‌اند که قیمت‌ها همان قیمت‌های سال قبل باشد و در این حال آن‌ها دیگر به دنبال خرید نیستند بلکه تنها شماره خود را نزد مشاورین املاک می‌سپارند به این امید که در آینده بتوانند یک مورد مناسب برای خود پیدا کنند.

با توجه به اینکه تعطیلات عید فطر هم پیش روست و از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار مسکن تحت تاثیر جهش قیمت ارز و طلا است در واقع پیش‌بینی بازار مسکن برای خرداد ماه با افت آن همراه است.