اینکه یک فرد بتواند تشخیص دهد برای فروش مسکن یا ملک خود چه زمانی اقدام کند کار دشواری است. اما اگر راهکارهایی در نظر گرفته شود می توان بسیار بهتر تصمیم گیری کرد. شاید بارها دور و برتان دیده باشید که فردی با فروش ملک خود با افزایش قیمت مسکن مواجه می شود و یا منتظر می ماند که وضعیت ملک بهتر شود ولی برعکس قیمت آن پایین می آید. این مشکلات باعث می شود افرادی که قصد اقدام برای فروش مسکن را دارند، کمی بیشتر دقت کنند و سعی کنند در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب کنند تا ضرری متوجه آنها نشود. اینکه چه زمانی برای فروش ملک اقدام کنید، کاری است که متخصصان می توانند در مورد آن نظر دهند اما با کمی دقت در روند گذشته در این زمینه ، می توانید بهتر تصمیم گیری کنید و تقریباً پیش بینی کنید که وضعیت ملک به چه سمتی پیش خواهد رفت. البته نظرات مشاوران املاک در این مورد بسیار متفاوت است و هر کسی نظری را در این مورد عنوان می کند.

فروش مسکن

فروش مسکن

نظراتی که مشاوران املاک برای فروش مسکن می دهند

نظرسنجی که از مشاوران املاک در مورد زمان فروش مسکن به عمل آمده، هر کدام نظری دادند که به جای خود می تواند درست باشد. یکی از مشاوران املاک می گوید: اگر قصد فروش ملک دارید بدون شک زمانی که قیمت آن بالاست بهترین گزینه است اما اگر قصد دارید بعد از آن برای خرید مجدد اقدام کنید باید حتماً در زمانی اقدام کنید که بازار ثبات لازم را دارد. چه بسا بعد از فروش قیمت آن بالاتر رود و شما نتوانید خانه مورد نظر خود را خریداری کنید. در این زمان وضعیت بازار مشخص نیست و هیچ کس نمی تواند از قیمت آن در آینده خبر داشته باشد، از این رو ممکن است فرد نتواند در ازای فروش ملک خود، یک ملک مناسب خریداری کند.

دیگری می گوید: سالهاست که وضعیت بازار نشان می دهد شش ماه دوم سال بهترین زمان برای خرید و فروش مسکن است و در این زمان بازار ثبات بیشتری دارد. زیرا در شش ماهه ی اول جابجایی ها صورت می گیرد و افراد زیادی قصد تغییر محل زندگی خود را دارند به همین علت قیمت خرید و فروش مسکن زیاد می شود.

مشاور املاک دیگری می گوید: زمانی که خریدار کم است تا جایی که امکان دارد برای فروش ملک اقدام نکنید، زیرا در این مواقع کسانی که قصد فروش دارند و به پول نیز نیاز دارند، مجبورند که خانه ی خود را با قیمت پایین تری به فروش برسانند تا کارشان راه بیفتد. در این زمان برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در زمینه ی مسکن را دارند بهترین زمان است که با قیمت مناسب تری خرید کنند. اما افرادی که قصد تعویض ملک دارند و می خواهند پس از فروش مسکن خود، خانه دیگری خرید کنند ریسک بالایی است.

فروش مسکن

فروش مسکن

جمع بندی نظراتی که در مورد مسکن بیان می شود

گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که فرد مجبور به فروش ملک خود است و باید هر چه سریع تر اقدام کند. در این زمان به هر قیمتی ملک خود را باید بفروشد. اما زمانی که عجله ای برای فروش نیست باید شرایط به خوبی سنجیده شود تا بتوان سود بیشتری از فروش مسکن کسب کرد. از این رو بهتر است که با یک مشاور املاک حرفه ای در این زمینه مشورت کنید. این افراد بهتر می دانند که وضعیت بازار مسکن چگونه است و به چه سمتی پیش خواهد رفت. بدون شک اگر در زمانی که ثبات بر روند بازار مسکن حاکم است دست به کار شوید مناسب تر است.

مسائل سیاسی می تواند در بازار ملک موثّر واقع شود. اگر روند سیاسی کشور به سمت نامناسبی پیش می رود و مسائلی مانند تحریم و … پیش رو باشد، افراد زیادی اقدام به فروش مسکن و مهاجرت می کنند. از این رو به احتمال زیاد قیمت مسکن پایین می آید و مورد برای فروش افزایش می یابد. همچنین ممکن است روز به روز شرایط قیمت پایین تر آید. از این رو در این زمان ها هر چه زودتر برای فروش مسکن اقدام کنید بسیار بهتر است. هنگامی که در برهه ای از زمان به ناگاه قیمت ها تغییر می کند، نیز ممکن است نتوان به بازار بعد از فروش اعتماد کرد و اگر قصد فروش دارید و می خواهید پس از آن خانه ی دیگری بخرید، بهتر است این دو کار با هم در یک زمان انجام شود. زیرا ممکن است به ناگاه قیمت ها افزایش یابد و شما نتوانید مورد مناسبی پیدا کنید.

به هر حال باید این ضرب المثل را مد نظر قرار دهید که ” تا جایی که می توانید خرید و فروش را در زمان نیاز شدید انجام ندهید زیرا باعث می شود که به هر اندکی هم راضی شوید” ولی گاهی اوقات شرایط به گونه ای است که نمی توان کار دیگری انجام داد.