وضعیت بازار مسکن 

بررسی جدیدترین اخبار مسکن، رأس مقاله پیش‌رو است. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

اگر خاطرتان باشد وضعیت بازار مسکن را در بهمن ماه زیر ذره‌بین بردیم، از کاهش رشد ماهانه قیمت در بهمن ماه سخن گفتیم و عنوان نمودیم حجم معاملات در ماه بهمن با رشد ۴۰ درصدی در مقایسه با دی همراه بوده است که نکته مثبتی قلمداد می‌شود و سبب شده همگان از دومین ماه زمستان سالِ جاری به خوبی یاد کنند.

این‌بار اما، مقصدمان اخبار مسکن در اسفند ماه است، برآنیم از اتفاقاتی که در ده روز ابتدایی ماه اسفند عرض اندام کرده‌اند صحبت کنیم و برجسته‌ترین‌هایش را با هم مرور نماییم. با ما همراه باشید.

وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه 1

اخبار مسکن در اسفند ماه چنگی به دل نمی‌زند

اخبار مسکن را از واسطه‌های ملکی جویا می‌شویم. مشاوران ملکی عنوان می‌کنند وضعیت بازار مسکن در ده روز ابتدایی اسفند ماه چنگی به دل نمی‌زند و تفاوت شاخصی با بهمن ماه ندارد. به زعم اینکه بیشتر مشاورین ملکی ادعا می‌کنند اسفند ماه، در آستانه سال جدید، همه ساله بازار مسکن رنگ و لعاب بهتری به خود می‌گیرد و تب و تابی در بین خریداران واحدهای مسکونی به راه می‌افتد، اسفند امسال اما گویا حکایت متفاوتی دارد.

مشاوران املاک از کمبود عرضه در ده روز ابتدایی اسفند گله‌مندند و معتقدند برخلاف پیش‌بینی‌های به عمل آمده، حجم معاملات در این بازه ده روزه نه تنها از بهمن بیشتر نبوده بلکه کمتر هم بوده است. واسطه‌های ملکی اظهار می‌کنند فروشندگان و خریداران واحدهای مسکونی در اسفند ماه امسال از بازار مسکن فاصله گرفته‌اند و در شرایط کنونی تنها آن‌هایی در این بازار حضور دارند که خانه‌های خود را فروخته‌اند و برآنند در کوتاه مدت، واحدهایی را خریداری نمایند.

جدیدترین اخبار مسکن از دبه کردن فروشندگان مسکن خبر می‌دهند

اخبار مسکن در اسفند ماه امسال را که جزئی‌تر جویا می‌شویم از دبه کردن فروشندگانی می‌شنویم که گویا قصد فروش ندارند و باز هم دست رد زده‌اند به سینه عرضه واحدهایشان. برخلاف اینکه مدتی پیش اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه در اسفند ماه شاهد حضور پررنگ‌تر فروشندگان خواهیم بود و احتمالاً بازار مسکن همچون بهمن ماه داغ و پررونق خواهد بود، با این حال واقعیت راز دیگری را فاش می‌نماید و دبه کردن برخی از فروشندگان را عیان می‌سازد.

نوسانات اوضاع سیاسی و شرایط اقتصادی، بر تصمیم فروشندگان اثر گذاشته است به طوریکه گمان می‌کنند در سال جدید می‌توانند واحدها را با قیمت‌های گران‌تری عرضه نمایند، از اینرو در حال حاضر فروش را کنار گذاشته‌اند. به زعم اینکه بیشتر کارشناسان حوزه مسکن و افرادی همچون مصطفی قلی خسروی (رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران)، عنوان می‌کنند بازار مسکن بیشترین رشد را تاکنون تجربه کرده و در سال جدید با رشد قیمت مواجه نخواهد شد، با این وجود باز هم هستند فروشندگانی که گوشه چشمی به آینده این بازار دارند و بر این باورند در روزهای آتی می‌توانند گران‌تر واحدهایشان را عرضه نمایند. از اینرو در حال حاضر از فروش مسکن خود امتناع می‌ورزند.

اخبار مسکن، گله‌مندی کارشناسان بازار مسکن از حساس بودن این بازار را هویدا می‌سازد به گونه‌ای که این افراد ادعا می‌کنند با کوچکترین تحرکی در بازارهای اقتصادی و یا اوضاع سیاسی، بازار مسکن دستخوش تغییر می‌شود و تفاوت‌های فاحشی را تجربه می‌نماید که نمونه‌اش را می‌توان در امتناع فروشندگان از عرضه واحدهای مسکونی همزمان با گران شدن مجدد سکه و خودرو به عینه مشاهده کرد.

1 17

قلی خسروی از مذاکرات جدید با یک هلدینگ بانکداری در کشور می‌گوید

به عنوان بخش دیگری از اخبار مسکن می‌توان به اظهارات مصطفی قلی خسروی در حاشیه نمایشگاه املاک و مستغلات کشور که در دهم اسفند ماه برگزار گردید اشاره نمود. این مقام مسئول اظهار داشت: مذاکراتی با یک هلدینگ بانکداری در کشور به عمل آمده که از خروج ارز حین خرید ملک در ترکیه خودداری می‌کند. به گفته مصطفی قلی خسروی، زمانیکه یک ایرانی اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کند، پول پرداخت شده از سوی خریدار در اختیار بانک قرار می‌گیرد، آنگاه این پول صرف واردات مصالح ساختمانی از این کشور خواهد شد. به گفته قلی خسروی، این امر مانع از خروج ارز از کشور می‌شود و به معامله‌ای دو سر برد ختم می‌گردد.

به زعم اینکه جدیدترین اخبار مسکن، شرایط مسکن در اسفندماه را چندان جالب نمی‌دانند با این حال قلی خسروی مدعی است بازار مسکن در روزهای پایانی سال جاری، ثبات را تجربه خواهد کرد و به دور از افت و خیز قیمت‌ها به مسیرش ادامه خواهد داد.