رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شمن اشاره به این که وزیر راه و شهرسازی برنامه های جدیدی را برای رونق بخشیدن به بازار مسکن در نظر گرفته است اظهار داشت: در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت و تولید ۱۰۰ هزار مسکن را عهده دار شده است که اجرای این مهم استارت خورده است. وی در ادامه اذعان نمود: با کمک گرفتن از اقساط بازگشتی مسکن مهر نمی توان در راستای بازسازی و احیای بافت های فرسوده مناطق روستایی بهره برد.

علیرضا تابش ضمن حضور در مراسم امضایِ تفاهم نامه مشترک میان بهزیستی و بنیاد مسکن در راستای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی برای معلولین، اظهار داشت: یکی از مهم ترین طرح های ابلاغ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، طرح مربوط به ساخت و تولید صد هزار مسکن می باشد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز آن را در دستور کار قرار داده است و اجرای این مهم را شروع نموده است. وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به عمل آمده، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در سال های پیش رو اجرایی خواهد گردید که در این میان ساخت ۱۰۰ هزار مسکن را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عهده دار شده است.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: از این رقم چیزی حدود به سی درصد از واحد ها در زمین های متعلق به بنیاد مسکن اجرایی خواهد گشت، ضمن این که دیگر اراضی و زمین های مورد نیاز بنیاد مسکن، از طریق سازمان ملی زمین و مسکن تأمین خواهد گشت تا ساخت این تعداد واحد مسکونی در سریع ترین حالت ممکن اجرایی گردد.

ایشان از کلنگ زنی ۶۵۸ واحد مسکونی در مشهد سخن به میان آورد و اظهار داشت: طرح تولید و ساخت صد هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از این شهر استارت خورده است. به گفته این مقام مسئول ساخت واحد های مسکونی در استان مرکزی نیز آغاز شده و ساخت ۵۰۰ مسکن در این استان عملیاتی گشته است.

این مقام مسئول در خصوص زمان پایان ساخت این تعداد واحد مسکونی این طور گفت: چنانچه تأمین و تهیه زمین ها و اراضی مورد نظر برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در زمان مقرر عملی گردد آنگاه ظرف دو سال آینده، ساخت صد هزار مسکن به پایان خواهد رسید و می توان این واحد ها را در اختیار متقاضیان قرار داد.

وی درباره استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای بازسازی و احیای بافت های فرسوده روستایی نیز سخن به میان آورد و گفت: بانک های عامل برای سرمایه هایی که از محل بازگشت اقساط مسکن مهر عاید می شود تصمیماتی اتخاذ نموده اند و در نظر دارند عملیاتی را در دستور کار خود قرار دهند از این رو بازسازی واحد های روستایی مقدور نیست و نمی توان در این راستا اقدام نمود.

تابش عنوان کرد: چنانچه صندوقی برای این امر لحاظ شده بود آنگاه می توانست از سرمایه های تجمیع شده در این صندوق برای بازسازی و احیای بافت های فرسوده شهری استفاده نمود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه از امضای تفاهمنامه مشترکی میان بنیاد مسکن و بهزیستی سخن به میان آورد که که ساخت ۲۰ هزار مسکن روستایی برای معلولین را وعده می دهد. وی افزود: تفاهمنامه مشترکی در سال ۹۴ به امضا رسید که این تفاهمنامه میان سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن، خیرین مسکن ساز، سازمان مستضعفین کشور و همچنین سازمان ملی زمین و مسکن به امضا رسیده بود. تابش ادامه داد: به موجبات این تفاهم نامه، چیزی حدود به ۶۶۰۰ خانواده های روستایی که دارای دو یا بیشتر عضو معلول هستند صاحب خانه شدند که از این تعداد ۳۱۰۰ واحد به متقاضیان واگذار شده است و ساخت واحد های باقی مانده در حال انجام می باشد.

ایشان از واحد های احداث شده در مناطق شهری برای خانواده های دارای معلول که تعداد اعضای معلول آن ها دو به بالا است اشاره نمود و تصریح کرد:  ساخت ۷۷۳۷ واحد را در دستور کار قرار داده ایم که از این تعداد ساخت و احداث ۳ هزار واحد مسکونی به نقطه پایا رسیده است و مابقی در دستور کار قرار دارد.

ایشان در ادامه از تفاوت هایی که تفاهم نامه امروز با تفاهم نامه ای که در سال ۹۴ به امضا رسیده است پرده برداشتند و عنوان نمودند: در سال جاری به واسطه تفاهم نامه ای که انجام شده است ساخت واحد های مسکونی روستایی برای ۲۰ هزار خانوار هایی محقق خواهد گردید که تحت پوشش بهزیستی هستند و دارای حداقل درآمد و امکانات زندگی هم هستند. بر این اساس ۲۵ میلیون تومان تسهیلات مسکن با نرخ سود ۴ درصد و همچنین تسهیلات بلاعوض با ارزش ۱۵ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که از این رقم ۱۰ میلیون تومان را بهزیستی متقبل شده است و ۵ میلیون تومان از طریق بنیاد مسکن اعطا خواهد گردید.

به گفته تابش، وام بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام تأمین خواهد گشت، هر چند تفاهم نامه جدیدی میان بنیاد مسکن و سازمان مدیریت به امضا رسیده است که بر این اساس، قرار است کمیته امداد ساخت ۱۰ هزار مسکن را در جنوب کرمان عملیاتی کند که از این رقم، احداث ۵ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۵ هزار واحد توسط کمیته امداد عملی خواهد شد.

در مراسم مذکور، وحید قبادی دانا به عنوان رئیس سازمان بهزیستی کشور، ضمن اشاره به این که در سال ۹۴ طرح خوب و مثمرثمری برای ساخت واحد های مسکونی روستایی برای معلولین به مرحله امضا رسید عنوان کرد: پیرو آن امر و تأثیرات مثبتی که داشت، در شرایط کنونی ساخت ۲۰ هزار مسکن در روستا ها و همچنین در شهر هایی که جمعیت آن ها کمتر از ۲۵ هزار نفر گزارش شده است، در دستور کار قرار گرفته که این قرارداد در خصوص خانواده هایی است که دارای دو یا تعداد بیشتری معلول هستند بنابراین طرح مورد نظر برای مددجویان دیگر هم می باشد.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، بنیاد مسکن ۵ میلیون تومان را متقبل خواهد شد و سازمان بهزیستی نیز در قالب ده میلیون تومان، وام بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. با این حال امید است سقف تسهیلات پرداختی در سال ۹۸ با افزایش و رشد همراه گردد.

  • منبع خبر : فارس نیوز