پیش‌بینی قیمت مسکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. زیرا از آنجاکه مسکن یکی از سرمایه‌های اصلی و مهم هر فرد در جامعه امروزه محسوب می‌شود باید از دقت پیش‌بینی قیمت مسکن به خوبی مطلع شد سپس اقدام به سرمایه‌گذاری در این زمینه کرد.

در واقع پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ توسط متخصصان با تجربه و کارآمد با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن و رکود تورمی آن حاکی از این است که در سال ۹۸ شاهد افزایش قیمت واحدهای مسکونی نخواهیم بود. در واقع در این شرایط کنونی حاکم  بر این بازار مسکن از یک کالای سرمایه‌گذاری بیشتر به یک کالای مصرفی تبدیل شده است. یعنی در این شرایط تنها قیمت واحدهای مسکونی بر روی کاغذ بالا رفته است و در واقعیت و بازار موجود و حاکم خریداری برای آن وجود نخواهد داشت.

طبق نظر کارشناسان و متخصصان کارآزموده در پیش‌بینی قیمت مسکن انتظار می‌رود که در سال ۹۸ شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها همچون سال ۹۷ نباشیم. همچنین بیشتر کارشناسان معتقد هستند که در این سال کاهش قیمت مسکن احتمال بسیار ضعیفی خواهد داشت.

متخصصان اظهار دارند چنانچه بازار مسکن در حالت رکود فعلی باقی بماند و برخی املاک خود را با قیمت‌های پایینی بفروشند شاهد افزایش بی‌رویه و رشد صعودی قیمت واحدهای مسکونی نخواهیم بود اما در عین حال نیز  شاهد کاهش قیمت خاصی نخواهیم بود و احتمال دارد قیمت واحدهای مسکونی دچار یک ثبات قیمت شوند. بنابراین کارشناسان سال ۹۸ را بهترین زمان برای خرید مصرف کنندگان به شمار می‌آورند و این افراد بهتر است در این زمان اقدام به خرید کنند و کسانیکه قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند بهتر است از مدتی در خرید خود تعلل ایجاد نمایند.

وضعیت بازار مسکن در سال 98

عوامل تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت مسکن

بهتر است بدانید که عوامل و فاکتورهای مختلفی در پیش‌بینی قیمت مسکن تاثیرگذار خواهند بود. یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی این پیش‌بینی طرح جامع مسکن می باشد. لازم به ذکر است که طبق این طرح باید در طول یک سال نزدیک یک میلیون واحد مسکونی جدید در ۳۱ استان کشور احداث شوند.

لازم به ذکر است  برای اجرای این طرح در سال ۹۶ تنها ۳۳۰ هزار واحد مسکونی احداث و در سال ۹۷ این تعداد واحدهای مسکونی به دلیل افزایش قیمت دلار و نرخ ارز به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی کاهش پیدا کرده است.  از اینرو با این اوصاف و شرایط حاکم بر بازار مسکن انتظار می‌رود که در سال ۹۸ ساخت این واحدهای مسکونی افزایشی نخواهد داشت  و به احتمال زیاد از سال ۹۷ نیز بهتر نخواهد بود.

از دیگر عوامل  مهم و تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت مسکن افزایش یا کاهش مالیات بر ساخت و ساز در سال ۹۸ می‌باشد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این مالیات ممکن است قیمت واحدهای مسکونی را کاهش دهد.

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار نرخ ارز می‌باشد. بیشتر کارشناسان معتقد هستند به دلیل اینکه در سال ۹۷ نرخ ارز به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی واحدهای مسکونی شده است در سال ۹۸ تاثیر چندانی بر روی قیمت  واحدهای مسکونی نخواهد گذاشت. در واقع نرخ ارز در سال ۹۸ بر روی قیمت واحدهای مسکونی تغییری نخواهد داشت.

همچنین در سال ۹۸ مانند سال ۹۷ به دلیل شرایط سخت اقتصادی و قیمت بالای وسایل ساخت و ساز و مصالح ساختمانی انتظار می‌رود که شاهد کاهش قیمت واحدهای مسکونی نخواهیم بود. در سال ۹۸ نیز قدرت خرید مردم به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و با توجه به کاهش ارزش پول و تورم حاکم  عرضه و تقاضا با هم برابر نیستند از اینرو انتظار می‌رود که شاهد کاهش قیمت واحدهای مسکونی نخواهیم بود.

از دیگر فاکتورهایی که دارای نقش بسیار مهمی در پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ می‌باشد شرایط عرضه و تقاضا است. این فاکتور از قبل در بازار مسکن وجود داشته و همچنان بر این بازار دارای تاثیر خواهد بود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان و متخصصان انتظار می‌رود که در ماه‌های نخست سال۹۸ نرخ ارز به یک تثبیت خواهد رسید و بازار معاملات مسکن به شرایط قبل از رکود می‌رسد و در این شرایط حاکم میزان تقاضا و عرضه با هم برابر می‌شود. لازم به ذکر است که عرضه و تقاضا نقش کلیدی در کاهش نسبی و یا تثبیت قیمت در بازار مسکن خواهد داشت.

همچنین مسکن مهر دارای تاثیر بسیار چشمگیری در پیش‌بینی قیمت مسکن می‌باشد. طبق آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به مسکن و بازار آن و به گفته‌ی بسیاری از مسئولان تحویل این واحدهای مسکونی به متقاضیان تا پایان سال ۹۸ به پایان می‌رسد. از اینرو بیشتر کارشناسان و متخصصان معتقد هستند چنانچه در شرایط اقتصادی اتفاق خاص و شوکی مانند سال ۹۷ رخ ندهد قیمت واحدهای مسکونی افزایش پیدا نخواهند کرد.