مروری بر آخرین ارقام و اعداد گزارش شده نشان می دهد واحدی با ۸۵ متر مساحت در ولنجک تهران با پرداخت ۶۰ میلیون تومان پول پیش و ۴ میلیون تومان هزینه ماهانه، قابل اجاره کردن است. برای اجاره آپارتمانی با ۹۸ متر مساحت در ۱ شهریور، لازم است ۱۰۰ میلیون تومان پول رهن پرداخت شود.

رفته رفته به روز هایی از سال نزدیک می شویم که اوج نقل و انتقالات است و تمام مستأجرانی که قصد تعویض خانه های خود را دارند در راستای پیدا کردن یک مورد مناسب دست به پرس و جو و کند و کاو می زنند. بر اساس پیش بینی های به عمل آمده، نرخ اجاره بها در سال جاری با رشد ۳۰ درصدی همراه خواهد بود، که علت آن را افزایش نرخ تورم عمومی و همچنین گران شدن مسکن عنوان می کنند. با این حال وزارت راه و شهرسازی برای این که بتواند شرایط را بهتر کنترل کند، به راهکار هایی روی آورده است که از جمله آن ها می توان تکمیل واحد های مسکونی باقی مانده را نام برد. عموما این واحد های مسکونی در اطراف کلانشهر ها جای دارند و مربوط به شهر های جدیدی مانند پرند و پردیس هستند. وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با افزایش عرضه واحد های مسکونی، به نوعی این بازار را بهبود بخشیده و شرایط را مناسب تر نماید.

تعدادی از نمایندگان مجلس دائما از عملکرد دولت در حوزه مسکن شکایت می کنند و معتقدند دولت نتوانسته آن طور که باید این بازار را کنترل نموده و از سیاست ها و راهکار های مناسب برای مدیریت بازار مسکن استفاده نماید. برخی بر این باورند افزایش سقف تسهیلات مسکن از جمله راهکار های مؤثری است که می تواند بازار مسکن را متعادل نموده و تأثیرات مثبتی بر این بازار داشته باشد هرچند جزئیاتی در خصوص آن منتشر نشده است و تحقق بخشیدن به این پیشنهاد در هاله ای از ابهام قرار دارد. در شرایط فعلی، وضعیت مستأجران اصلا مناسب نیست و همه آن ها مدام نگران گران تر شدن واحد های مسکونی و نرخ اجاره بها هستند و با ترس روز های مانده به تابستان را پشت سر می گذارند. از خرداد ماه تا شهریور ماه عموما میزان جابه جایی و نقل و انتقال به حداکثر می رسد و در این بازه های زمانی ترس از گران تر شدن نرخ اجاره بها همواره مستأجران را نگران تر می کند. با این حال برخی بر این باورند سیاست هایی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته است همچون افزایش عرضه واحد های مسکونی، در حال حاضر آن طور که باید اثرگذار نیست و نمی تواند بازار مسکن و بازار اجاره بها را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. هرچند حتی برخی عنوان می کنند زیاد کردن سقف تسهیلات هم اثرگذار نیست و بازار مسکن را بهتر نمی کند.

بر اساس آن چه در سامانه املاک و مستغلات به ثبت رسیده است، واحدی با مساحت ۵۰ متر و عمر بنای ۳۸ سال در افسریه با پول پیش ۳۵ میلیون تومان و اجاره ۲۵۰ هزار تومان در اختیار مستأجران قرار گرفته است. در خاک سفید که واقع در منطقه ۴ تهران است، مستأجران برای اجاره واحدی با مساحت ۷۰ متر ناچار به پرداخت ۳۳ میلیون تومان پول رهن و اجاره ماهانه ۲۰۰ هزار تومان شده اند. واحدی ۷۰ متری در آپادانای تهران، به مبلغ ۳۰ میلیون تومان رهن داده شده ضمن این که اجاره ماهانه آن ۲٫۵ میلیون تومان عنوان شده است.

در ولنجک که منطقه یک تهران محسوب می شود، اجاره ثبت شده برای واحدی ۸۵ متری که عمر بنای آن ۱۸ سال بوده است، ۶۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۴ میلیون تومان بوده است. با پرداخت ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۹ میلیون تومان، می توان واحدی ۱۰۶ متری را در قیطریه تهران اجاره نمود. واحدی با ۶۳ متر مساحت در منطقه دروس، با پرداخت ماهی یک میلیون تومان اجاره و ۲۲۰ میلیون تومان رهن، قابل اجاره کردن است. در محله ۱۷ شهریور که واقع در منطقه ۱۸ تهران است، یک آپارتمان ۹۸ متری که دو سال از ساخت آن می گذرد، ۱۰۰ میلیون تومان به مستأجران رهن داده شده است.

  • منبع خبر : مشرق نیوز