فرابورس به تازگی برای معاملات اوراق گواهی حق تقدم در راستای بهره وری از تسهیلات مسکن و نماد های اوراق بهره وری از این تسهیلات متعلق به دو بانک ملی و مسکن، محدودیت هایی را اعمال نموده است.

مدیرعملیات بازار فرابورس، اطلاعیه ای به کارگزاران ارائه نمود و از این طریق مورد زیر را اطلاع رسانی کرد.

به گفته مدیرعملیات بازار فرابورس، پیرو مصوبه شورای عالی پول و اعتبار در ۲۸ مهر ماه سال ۹۴، درباره اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن، رعایت موارد زیر الزامی است:

برای خریداران اوراق گواهی حق تقدم، حداکثر بازه فروش اوراق در نظر گرفته شده است، که این بازه زمانی برای خریداران کلیه نماد های معاملاتی اوراق بهادار بانک مسکن، ۴ ماه می باشد.

لازم به توضیح است که برای آنان که تنها ۴ ماه تا اتمام زمان معاملاتشان در بازار فرابورس باقی مانده است، محدودیت های عدم فروش اوراق گواهی حق تقدم اعمال نخواهد گردید، بنابراین، در این بازه زمانی تعریف شده، اوراق بهادار با نماد معاملاتی ۹۶۰۴، ۹۶۰۳، ۹۶۰۵ و ۹۶۰۶ شامل محدودیت های عنوان شده نخواهند بود.

علاوه بر این محدودیت های دیگری نیز برای اوراق گواهی حق تقدم صادر شده توسط بانک مسکن اعمال شده است که از جمله آن ها می توان به محدودیت ورود سفارشات خرید و حجم معاملات انجام شده اشاره کرد که بر این اساس، برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی، نهایتا ۱۶۰ ورقه می توان معامله نمود، از این رو آنان که متقاضی خرید اوراق بهادار هستند بایستی محدودیت های اعمال شده در خصوص حجم معاملات و سفارشات خرید را در نظر بگیرند و چنانچه موارد مطرح شده را در نظر نگیرند، سرپیچی از پیام ناظر بازار برای آن ها ثبت خواهد شد و سفارش و خرید بیش از حد مجاز، باطل شدن کلیه معاملات آن ها را به همراه خواهد داشت ضمن این که، سفارش های ثبت شده آن ها حذف خواهد شد و این موضوع به اطلاع مرجع رسیدگی به تخلفات، ارجاع داده خواهد شد. اعتبار تعیین شده برای تمام نماد های معاملاتی که در راستای اخذ تسهیلات صادر شده اند، یک ماه پس از توقف این نماد های معاملاتی در بازار فرابورس خواهد بود.

اوراق گواهی حق تقدم بانک ملی چه محدودیت هایی را شامل می شود؟

اعتبار “تملی”، یا همان اوراق گواهی حق تقدم مربوط به بانک ملی، برای انجام معاملات و فرآیند خرید و فروش در بازار فرابورس، از ۱۵ امین روز ماه ذکر شده در نماد معاملاتی به مدت دو سال تقویمی خواهد بود. علاوه بر این، اوراقی که برای اخذ تسهیلات ارائه می شوند، اعتباری معادل یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی خواهند داشت، ضمن این که محدودیت های حجمی که برای این اوراق در نظر گرفته شده است معادل ۲۴۰ ورقه در هر سفارش می باشد.

چگونه می توان اوراق گواهی حق تقدم مسکن را دریافت نمود؟

برای خرید این اوراق لازم است در وهله اول، کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار، ارائه شود تا کد بورسی برای خریدار تهیه شود، پس از این که کد دریافت شد می توان برای خرید اوراق اقدام کرد. در بازه ای ۴ روز کاری می توان کد را دریافت نموده و برای خرید اقدام نمود.

پس از این که اوراق را دریافت نموده به نزدیک ترین بانک مسکنی مراجعه داشته باشید که در جوار محل خرید است و اقدام به تشکیل پرونده نمایید. خریدار اوراق موظف به پیمودن این گام ها و تکمیل فرآیند مذکور می باشد.

مدت زمان تعیین شده برای تشکیل این پرونده و پشت سر گذاشتن مراحل بانکی از ۲ هفته تا یک ماه متغیر خواهد بود. لازم به توضیح است که در روز محضر، مبلغ وام دریافتی توسط نماینده بانک مرکز در قالب چک بانکی ارائه می گردد، این مبلغ در اختیار خریدار آپارتمان قرار می گیرد. صدور این اوراق در قالب برگه هایی به ارزش یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی خواهد بود، ضمن این که خریدار چنین اوراقی می تواند اوراق دریافتی را به وام مسکن ارائه نموده و برای خرید و ساخت واحد های مسکونی از تسهیلات این بانک متمتع گردد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز