در چند ماه اخیر می توان گفت که مسکن از حالت رکود خارج شده و افزایش قیمت مسکن نیز تغییراتی عجیب و غریب را نشان داده است. به گونه ای که در بسیاری از مناطق این نرخ بسیار زیاد بوده است. افزایش روز افزون قیمت مسکن به صورت ناگهانی باعث شده تا توجه ها به مقدار زیادی به این مقوله جلب شود.

بررسی هایی که بر روی قیمت مسکن در تهران انجام گرفته است و کارشناسی قیمت مسکن در مناطق مختلف، نشان دهنده ی افزایش قیمت مسکن حدود ۶۲ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته است. البته معاملاتی که مربوط به مسکن بود تقریباً می توان گفت حدود ۱۲ درصد نسبت به زمان مشابه مذکور کمتر شده است. همچنین در ۵ ماهه گذشته در تهران ۷٫۳ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر افزایش قیمت مسکن در خرید و فروش، شاخص اجاری در تهران نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد یافته است که می توان از آن به عنوان یک رشد ناگهانی در قیمت مسکن یاد کرد. اما این تغییرات در محله های مختلف تهران چگونه بوده است و گران ترین و ارزان ترین مناطق تهران چه تغییراتی را در زمینه قیمت مسکن در چند ماه اخیر داشته اند؟

 

مناطق مختلف تهران چقدر تغییرات قیمت داشته است؟

با توجه به بررسی هایی که بر روی قیمت مسکن در تهران صورت گرفته است مناطق مختلف تغییرات قیمت متفاوتی را از خود نشان داده اند. منطقه ۱ در تهران بزرگ به عنوان گران ترین منطقه تهران دارای افزایش قیمتی به اندازه ی ۵۹٫۳ درصد بوده است که باعث شده هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه به طور متوسط به محدوده ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

کارشناسی قیمت مسکن و بررسی هایی که مربوط به افزایش قیمت مسکن در تهران بوده نشان می دهد که کمترین قیمت نیز به منطقه ۱۸ تعلق دارد که متوسط قیمت مسکن را در این منطقه به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسانده است. این قیمت به نسبت قیمت مسکن در این حوالی و در سال گذشته، ۳۷٫۴ درصد افزایش یافته است.

هر چند حجم معاملات امسال مسکن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما قیمت مسکن در همه جا افزایش نشان داده است. بیشترین نرخ افزایش قیمت مربوط به منطقه ۵ است که معادل ۸۱٫۸ درصد می باشد و کمترین نرخ افزایش قیمت مسکن مربوط به منطقه ۱۲ است که حدود ۲۵٫۳ درصد است.

افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران

کارشناسی قیمت در ماه های اخیر نشان می دهد که افزایش قیمت مسکن و تورم این بازار باعث شده تا روندی کاملاً  غیر معمول را داشته باشد که شاید در گذشته به این سرعت مشاهده نشده بود. اما دلیل این امر چیست که اینگونه بازار خرید و فروش مسکن را دستخوش تغییر کرده است؟

برای این امر دلایل متعددی را می توان برشمرد که نشان دهنده ی عدم کنترل بر بازار مسکن است. اگر بررسی قیمت را در سالهای اخیر داشته باشید می توانید ببینید که افزایش قیمت در سالهای اخیر چندان مشهود نبوده و ممکن است همین انباشت تورمی باعث شده باشد تا در ماه های اخیر رکودی که در بازار مسکن وجود داشت برطرف شود و افزایش قیمت مسکن را سبب شود.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن، نوساناتی است که در بازار ارز به وجود آمد و نگرانی مردم را از بابت سرمایه گذاری در بازار ارز بیشتر کرد. به همین علت، نقدینگی موجود در بازار بیشتر به سمت مسکن سرازیر شد و این امر باعث شد تا در چند ماهه اخیر افزایش شدید قیمت مسکن را به همراه داشته باشد.

رکودی که در صنعت ساختمان سازی به وجود آمد و همین طور شرایط اقتصادی به وجود آمده در کشور، انگیزه ی فعالان در این عرصه را کم کرد و باعث شد سرمایه گذاری کلان در این زمینه به مقدار زیادی کاهش یابد؛ از این رو تولید مسکن چندان متناسب با نیاز افراد و بازار نمی باشد و همین امر باعث شده تا افزایش قیمت مسکن را در ماه های اولیه سال ۹۷ شاهد باشیم.

افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

بدون شک یک عده نیز هستند که در این آشفته بازار ارز و مسکن به راحتی سو استفاده می کنند و باعث می شوند تا این تورم روز به روز شدیدتر شود و گاهی به نقطه ی اوج خود برسد. بدون شک داشتن تدبیر در زمینه کنترل افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها می تواند از تغییراتی شدید در این عرصه جلوگیری کند.

البته ناگفته نماند که افزایش قیمت مسکن نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرستان های کوچک و بزرگ و مراکز استان ها نیز به مقدار زیادی به چشم می خورد و بازار را از حالت رکودی که طی ۵ سال گذشته تر مسکن به وجود آمده بود خارج کرده است.

مشاوران املاکی که در این زمینه کار می کنند روز به روز بیشتر در جریان تغییرات قیمت مسکن هستند و با کارشناسی قیمت مسکن به صورت آپدیت شده فعالیت خود را محتاطانه تر پیش می برند.