مسکن یکی از نیازهای مهم برای انسان است تا در سرپناهی امن و مطمئن به بقا خود ادامه دهد. انسان بعد از نیازهای اولیه مثل آب، هوا، خوراک، پوشاک به دنبال سقفی مناسب برای خود و خانواده است. این نیاز برای تمامی انسان ها یکسان است و  طبق قوانین مربوطه دولت ها وظیفه دارند تا مسکن مناسب را برای تمام اقشار جامعه فراهم کنند. اگرچه امروزه با افزایش قیمت مسکن دیگر کم تر کسی از طبقه متوسط جامعه خانه دار می شود آنها یا مستاجر هستند یا اگر توان پرداخت داشته باشند رهن کرده اند و همین امر باعث شده اختلاف طبقاتی در جامعه بوجود آید و افرادی را ثروتمند و مرفه و افرادی را نیازمند نشان دهد.

نتیجه افزایش قیمت مسکن

این روزها با افزایش حیرت انگیز قیمت مسکن، خانه دار شدن به رویایی باور نکردنی تبدیل شده است. وضعیت نابسامان اقتصاد و افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر مشکلاتی برای افراد جامعه بوجود آورده است که نسبت به درآمد آن ها ناعادلانه است. افزایش قیمت مسکن در تهران و گرانی در بیشتر مناطق موجب مهاجرت خانوارها از تهران به اطراف شهر مثل پرند و پردیس و شهریار شده است که باید برای امرار معاش و کسب درآمد به تهران و محل کار خود رفت و آمد کنند و همین موضوع باعث افزایش تصادفات، آلودگی و ترافیک می شود و جدا از این ها مجبورند در واحدهای کوچکتری به زندگی خود ادامه دهند. نتیجه این نابسامانی های اقتصادی باعث مشکلات، سختی و برهم زدن آرامش در میان مردم شده است که امیدواریم هرچه زودتر مسئولین نسبت به دغدغه ها و مشکلات مردم آگاه باشند و به آن ها رسیدگی کنند.

مهم ترین دلیل افزایش قیمت مسکن

یکی از فاکتورهای افزایش قیمت مسکن، کاهش ارزش پول ملی کشور است چراکه مسکن به عنوان بخش مهم اقتصاد در کشور شناخته شده است و وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می کند، این بخش نیز مورد توجه قرار می گیرد. به همین علت تا زمانی که نرخ ارز و دلار  در کشور به وضعیت عادی و متعادل خود برنگردد قیمت مسکن به رشد صعودی خود ادامه می دهد. اما یکی دیگر از دلایل مهم در افزایش قیمت مسکن، رکود چند ساله بخش مسکن است و افزایش نرخ تورم همگی دست به دست هم داده اند تا قیمت مسکن به یکباره سرسام آور شود و به همین دلیل است که معاملات مسکن در تابستان ۹۷ کاهش چشمگیری داشته است درصورتی که در تابستان های گذشته بیشترین حجم از معاملات در این فصل از سال انجام می شده البته این نکته را یادآور شویم افزایش قیمت مصالح در ساخت و ساز و تولید مسکن در رشد قیمت آن بی تاثیر نیست و امکان دارد این موضوع تا پایان سال ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

تبعات افزایش قیمت مسکن

همانطور که از افزایش قیمت مسکن در تهران صحبت کردیم این معضل مهم به صورت اپیدمی به شهرهای دیگر مخصوصا کلان شهر ها هم سرایت کرده است و طبیعتا قیمت زمین هم افزایش چشمگیری داشته است که همین موضوع دلیل اصلی بالا رفتن قیمت مسکن است و با کاهش قیمت دلار و ارز یا قیمت فولاد که این روزها رشد ۲۵۰ درصدی داشته است نمی توان بالا رفتن قیمت ها را کنترل کرد بلکه دلیل اصلی تمامی  گرانی ها افزایش قیمت زمین است.

مسکن به عنوان بخش مهم در اقتصاد کشور، وقتی رونق داشته باشد موجب اشتغال می شود اما وقتی اقتصاد کشور وضعیت مناسبی نداشته باشد بر وضعیت مسکن تاثیر نامطلوبی می گذارد و موجب رکود و بالا رفتن رقم آن می شود. به گفته کارشناسان حوزه مسکن یکی از راه های رسیدن به وضعیت مطلوب گرفتن مالیات از خانه های خالی است که از این طریق می توان بخشی از مشکلات مسکن را حل نمود.

اقتصاد بی ثبات و افزایش قیمت مسکن

متاسفانه اقتصاد کشور در زندگی مردم تاثیرگذار است و قدرت خرید را از آن ها گرفته است و این شرایط هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران سخت شده است به طوری که کم ترین قیمت برای یک واحد مسکونی متری دو میلیون تومان است. علاوه بر گرانی های امروزه به دلیل بی ثباتی در این بخش از مسکن، نه سازنده و نه خریدار به این بازار هیچ اعتمادی ندارند و کاری انجام نمی دهند و بی توجهی به شرایط موجود تبعات جبران ناپذیری برای قشر خاصی از افراد جامعه را دارد چراکه بازار اجاره هم بی ثبات است و روز به روز قیمت اجاره ها زیادتر می شود به عنوان مثال یک واحد ۶۰ متری در خیابان وحیدیه در شرق تهران با قیمت ۱۰ میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و هفتصد هزار تومان اجاره داده می شود.

با همه این ها وقتی اخبار موجود در رابطه با افزایش قیمت مسکن را می خوانیم کمی امیدوار هستیم چراکه مسئولین در این بخش نوید روزهای بهتر برای بازار مسکن را داده اند که امیدواریم هرچه زودتر بهبود یابد.