خرید و فروش مسکن و املاک تهران سالها بود که تغییرات چندانی را از خود نشان نداد بود. می توان گفت که رکود مسکن در املاک تهران و دیگر شهرستان ها از سال ۱۳۸۶ شروع شد و تا چندی قبل ادامه داشت. با توجه به این که مسکن یکی از نیازهای اساسی برای هر خانوار است و بدون شک در صورت ایجاد شرایط مناسب هر کسی آن را جز اولویت های زندگی خود قرار می دهد؛ اما نگرانی هایی از بابتقیمت مسکن و رکود بازار آن در سالهای اخیر وجود داشت. به گونه ای که بازار این کسب و کار برای فعالان در آن نسبت به سالهای ماقبل، رونق چندانی نداشت؛ اما بررسی این فاکتورهای مؤثر بر مسکن شاید برای حل مشکلات مربوطه و خرید و فروش آن اهمیت داشته باشد.

 

دلایل رکود املاک تهران در سالهای گذشته

اگر بخواهیم بررسی کنیم که دلایل این رکود چه بوده است، بدون شک به شرایط مختلفی برمی خوریم که هر کدام به نحوی بر رکود املاک تهران و شهرستان ها مؤثر بوده اند. یکی از دلایل مهم رکود در بازار و خرید و فروش املاک تهران، مسکن مهر بود که باعث شد تقاضا را برای مسکن های بخش خصوصی به شدت کم کند.

همچنین رکود در بازه زمانی قبل از ایجاد رکود انفجار قیمتی که در زمینه ی مسکن ایجاد شد باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن و املاک تهران و حتی در شهرستان ها شد. این امر باعث شد که مدتی طولانی تا اواخر سال ۱۳۹۶ خرید و فروش مسکن با رکود سنگینی روبرو شود.

کاهش نقدینگی موجود در بازار و کم شدن رشد اقتصاد نیز به نوبه ی خود مزید بر علت شد و تا حد زیادی بر رکود املاک و مسکن تأثیر گذاشت. هنگامی که افراد جامعه قدرت خرید خود را از دست بدهند بدون شک در مهم ترین اقلام خرید خانوار نیز تأثیری محسوس را بر جای می گذارد.

فراز و نشیب های املاک تهران

فراز و نشیب های املاک تهران

وضعیت املاک تهران و فراز و نشیب های آن در سال گذشته

اگر در حال حاضر بخواهیم املاک تهران را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است سری به مشاوران املاک بزنیم و روند بازار را در سال گذشته بررسی کنیم. خرید و فروش های سال گذشته تا الآن نشان دهنده ی تکانی در وضعیت بازار املاک است. هر چند در ابتدای سال ۹۶ باز هم در شرایط رکود بازار املاک بودیم اما از نیمه دوم سال به بعد کم کم تغییراتی را در خرید و فروش بازار املاک شاهد بودیم.

اما از ابتدای سال ۹۷ تا الآن رشد قیمت بالایی در بازار املاک تهران مشاهده شده است. این افزایش قیمت در املاک تهران و شهرستان ها به ناگاه رخ داد و نرخ بالایی نیز داشت. به گونه ای که در چند ماه اخیر در برخی از نقاط تهران هر متر خانه مسکونی حدود ۱٫۵ میلیون تومان افزایش قیمت نشان داده است. هر چند برخی از کارشناسان اظهار داشته اند که رکود هنوز در بازار مسکن وجود دارد اما به خوبی می توان شاهد خرید و فروش بالاتری نسبت به سالهای گذشته با وجود افزایش قیمت در این بازار بود.

البته نرخ افزایش قیمت در مناطق مختلف برای املاک تهران متفاوت بوده است. به گونه ای که در بعضی مناطق نرخ کمتر و در بعضی جاها نرخ افزایش قیمت بیشتر بوده است.

 

دلایل افزایش نرخ قیمت املاک تهران در چند ماهه اخیر

بالا رفتن قیمت در زمینه ی مصالح ساختمانی تأثیر زیادی را بر قیمت مسکن گذاشت. همچنین در پی این افزایش قیمت ها و کاهش نقدینگی و رکود بازار مسکن در سالهای اخیر، فعالیت های ساختمان سازی به مقدار زیادی نسبت به گذشته کاهش یافت و همین امر باعث شد تا نیاز جامعه به مسکن بیشتر از عرضه ی آن شود. این مسائل در کنار هم باعث شد به ناگاه افزایش قیمت پیدا کند.

نرخ افزایش قیمت در ماه اخیر کاهش پیدا کرده است و احتمالاً باید منتظر ثبات در بازار خرید و فروش مسکن باشیم و عطش خریداران نیز در این بازار آشفته ی املاک تهران فروکش کند.

هنگامی که در یک زمینه بازار افزایش قیمت نشان می دهد هر چند هزینه ی بیشتری برای خرید و فروش آن خدمات یا کالا باید پرداخت شود اما باعث می شود که عطش افراد برای ورود به آن بازار بیشتر شود. شاید دلیل این که این مشکلات شدت بیشتری می یابد همین امر باشد. عدم کنترل بازار از یک طرف و هجوم مردم به بازار خرید و فروش مسکن باعث می شود تا به راحتی شاهد بازاری متلاطم باشیم. در همچو بازاری هر چند ممکن است سود های کلانی برای برخی افراد به ارمغان آید اما هم آنقدر احتمال ضررهای بالا نیز وجود دارد. به همین علت باید بسیار با دقت تر عمل کرد. همچنین پیش بینی هایی که در زمینه بازار املاک تهران وجود دارد حاکی از احتمال کاهش قیمت ها در نیمه دوم سال جاری است.