پس از سالها رکود در حوزه ی مسکن بالاخره بازار مسکن تکانی به خود داد. پیش بینی بازار مسکن در این روزها برای خریدارانی که هنوز در اما و اگر رشد یا کاهش قیمت هستند، اهمیت ویژه ای دارد. پس از اینکه سالها بازار مسکن وضعیت جالبی نداشت، در سال اخیر رشد قیمت شدید و ناگهانی در این بازار دیده شد که هر روزه آن را سر تیتر خبرها کرده بود. کارشناسی قیمت ملک مسکونی در اقصی نقاط کشور بویژه تهران نشان دهنده ی افزایش روز افزون قیمت مسکن در نیمه اول سال ۹۷ بوده است.

آیا افزایش قیمت مسکن بازار مسکن را داغ کرده است؟

تحلیل هایی که بر روی بازار مسکن صورت گرفته اظهارات متفاوتی را از کارشناسان مطرح کرده است. برخی از آنها معتقدند با افزایش قیمت مسکن خرید و فروش آن نیز به نسبت سالهای قبل افزایش یافته است و عده ای نیز معتقدند که بازار مسکن هنوز در رکود است؛ اما گزارشاتی که بانک مرکزی اعلام داشته افزایش نرخ خرید و فروش مسکن در نیمه اول سال ۹۷ را نشان می دهد. کارشناسی قیمت ملک مسکونی نشان دهنده ی تغییرات ناهمگون در مناطق مختلف است.

افراد زیادی نیز به بازار مسکن وارد شده اند تا هر چه بیشتر در این بخش سرمایه گذاری کنند؛ زیرا احتمال خارج شدن هر چه بیشتر بازار مسکن از رکود وجود دارد.

پیش بینی بازار مسکن

پیش بینی بازار مسکن

پیش بینی بازار مسکن چگونه است؟

دلیل اینکه افزایش قیمت در بازار مسکن مشاهده شد این بوده که مصالح ساختمانی و فشار هزینه های موجود بر روی مسکن نیز فشار وارد کرده است. تعدادی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند به دلیل اینکه افزایش قیمت در بازار مسکن به خاطر این نبود که تقاضا بیشتر شده بود، همین علت نیز باعث شد تا قیمت تاثیری بر رکود بازار مسکن نداشته باشد. این کارشناسان اعتقاد دارند که اگر تقاضا نیز افزایش پیدا کند، دوباره گرانی مسکن تشدید می شود و افزایش قیمت را خواهیم داشت.

پیش بینی بازار مسکن حاکی از این است که اگر تقاضا برای بازار مسکن به مقدار مورد نیاز ایجاد نشود، دچار تورم همراه رکود به وجود خواهد آمد که برای این بازار چندان پدیده ای جالب نخواهد بود.

تقاضا برای مسکن و افزایش قیمت در بازار مسکن باید کنترل شود. برای این که نقدینگی به مقدار بیش از حد استاندارد به سمت بازار مسکن روانه نشود، بهتر است که دولت تدابیری برای کنترل نقدینگی داشته باشد. با توجه به اینکه هنوز هم بازار ارز و سکه برای مردم به مقدار کافی جذاب است، اگر این سود دهی از بین برود به احتمال زیاد تقاضا برای املاک بالا می رود و پیش بینی های بازار مسکن در این شرایط نشان دهنده ی افزایش سریع و زیاد قیمت املاک در تهران و شهرستان ها خواهد بود.

یک سری دیگر از کارشناسان معتقدند به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و روند رو به افزایش قیمت مسکن که برخی از املاک را حتی به دو برابر قیمت خود در سال گذشته رسانده است، احتمال دارد که خرید و فروش در این بازار کاهش پیدا کند و معاملات نیز به زمانی دیگر که احتمال کاهش قیمت وجود داشته باشد موکول شود. در این صورت شاهد یک رکود زودرس در نیمه ی دوم سال جاری خواهیم بود که پس از چندین سال خواب بازار مسکن دوباره آن را به رکود خواهد کشاند. برخی کارشناسان حوزه می گویند از زمستان سال گذشته تا زمانی که افزایش قیمت ناگهانی در مسکن مشاهده شد معاملات رشد داشت و پس از آن و با افزایش سریع قیمت معاملات در این حوزه کاهش پیدا کرد. به گونه ای که فاصله ی آن با رکود کم تر از رونق است.

همانگونه که مشاهده می شود، پیش بینی های موجود در بازار مسکن در بین کارشناسان متفاوت است و هر کدام با توجه به تحلیل هایی که بر روی شرایط گذشته، موجود و آینده دارد یک نوع پیش بینی دارد. البته در اکثر زمینه های اقتصادی کشور مدت هاست آنقدر بی ثباتی وجود داشته است که هر روز باید منتظر غافلگیری اعجاب انگیز باشیم. همین امر باعث شده تا کارشناسان دچار سردرگمی شوند و هر کسی بر اساس موضوعی خاص تحلیلی از بازار مسکن داشته باشد که به راحتی نمی توان به یکی از آنها اطمینان کرد.

نمودارها همیشه بهتر می توانند بازار را تحلیل کنند، به همین علت است که می توان با اطمینان بیشتری از آنها پیروی کرد. در ماه اخیر هر چند هنوز هم رشد قیمت بالا تر رفته است اما نمودارهای افزایش قیمت و بررسی هایی که کارشناسی قیمت مسکن نشان می دهد، نرخ این رشد کاهش پیدا کرده است. احتمالاً می توان منتظر بود که این کاهش نرخ کم کم بازار مسکن را با ثبات تر کند و جلوی بی نظمی و بی ثباتی در این بازار را بگیرد. بدون شک داشتن یک بازار مطمئن و قابل پیش بینی برای سرمایه گذاران بهتر و مفید تر خواهد بود.