اخبار مسکن از وجود رکود و تورم در بازار مسکن می گویند

اخبار مسکن نشان می دهد تغییرات بازار مسکن و املاک در کشور در این روزها آنقدر برای همه قابل مشاهده و بعد شوک آور است که حتی اگر به دنبال خرید و فروش و رهن و اجاره منزل هم نباشید، این تحولات تان به چشم تان آمده است و از آن مطلع هستید. کارشناسان در اخبار مسکن می گویند مجموعه تحولات در سیاست های اجتماعی و اقتصادی داخلی و خارجی، مانند تغییر در نرخ ارز، خروج آمریکا از توافق نامۀ هسته ای با ایران و… سبب پدید آمدن چنین شرایطی در بازار مسکن شده که نتیجه آن بالا رفتن بی سابقه قیمت مسکن در کشور و به ویژه در کلانشهرها بوده است.

اخبار مسکن ایران: تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه ای

مسکن در ایران، بویژه در چند سال اخیر، بیشتر به عنوان کالای سرمایه ای شناخته می شده است تا کالای مصرفی، یعنی افراد به دلایل مختلف از جمله نداشتن اعتماد به سایر بخش های اقتصاد، سرمایه های خود را به بخش مسکن آورده اند. اخبار مسکن حاکی از این است که با کم شدن ثبات در سایر بخش های اقتصادی، بخش مسکن دچار تورم شده و نتیجۀ آن افزایش بی رویه قیمت ها و از بین رفتن تعادل آن است. شرایطی که در چند ماه اخیر به وضوح قابل مشاهده بوده است.

تمایل به اجاره و خرید ملک های قدیمی ساز

چنین شرایطی کار را برای اقشاری که به دنبال مسکن مناسب در وضعیت فعلی هستند بسیار سخت کرده است. اخبار مسکن می گویند که افراد زیادی که هنوز موفق نشده اند مسکن مناسبی بخرند و اجاره نشین هستند، از قیمت های نجومی املاک شوکه می شوند، قیمت هایی که گویی سقف مشخصی ندارند و تقریبا هر هفته بیشتر از قبل شده اند. به نظر کارشناسان اقتصادی در اخبار مسکن، این وضع موجب شده است تا افراد به سمت ملک های قدیمی ساز متمایل شوند که قیمت کمتری دارند.

اخبار مسکن

اخبار مسکن

اخبار مسکن می گوید: رکود در بازار مسکن

اخبار مسکن حاکی از این موضوع است که تورم زیاد در بخش مسکن، از طرفی دیگر زنگ خطر رکود در بازار معاملات ملک، این بخش مهم اقتصادی، را به صدا در آورده است. اخبار مسکن می گویند درحالیکه در زمستان گذشته معاملات خرید ملک به ۱۷هزار مورد رسیده بود، در شرایط کنونی این حجم بسیار کمتر شده است، به طوریکه در در مردادماه امسال به ۱۲ هزار مورد رسیده که نسبت به تیرماه ۱۳۹۷ و مردادماه ۱۳۹۶ به ترتیب ۱۱٫۲ و ۳۳٫۲ درصد کاهش یافته است. در اخبار مسکن قابل مشاهده است که در چنین شرایطی افرادی که به دنبال خرید ملک مناسب هستند، با گزینه های بسیار محدودی روبرو اند که باید از میان آن ها انتخاب کنند.

اخبار مسکن

اخبار مسکن

وضعیت قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

گزارش های اخبار مسکن از وضعیت قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران، وجود وضعیت رکود و تورم را تایید می کنند. حجم معاملات املاک در مناطق ۱ و ۳ تهران که دارای ملک های گران قیمت و لوکس هستند، در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش یافته است، این کاهش حجم معاملات در حالی اتفاق افتاده است که همین املاک در همین دو منطقه، نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.
اخبار مسکن حاکی از این موضوع است که املاک مناطق مصرفی تهران که مناطق پر تردد شهر تهران را در بر می گیرند و شامل مناطق ۴ و ۵ هستند، به لحاظ حجم معاملات وضعیت مناسب تری دارند و هنوز در این دو منطقه موارد زیادی خرید و فروش می شود. با این حال، در اخبار مسکن قابل مشاهده است که این دو منطقه نیز تحت تاثیر جریان های کلی بازار مسکن، شاهد کاهش حجم معاملات در عین افزایش قیمت املاک هستند، به طوریکه حجم معاملات در این دو منطقه از تهران نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است و قیمت املاک شان نسبت به مرداد ماه گذشته حدود ۷۰ درصد رشد کرده است.
مناطقی از تهران که در جنوب این شهر واقع شده اند و می توان از آن ها به عنوان مناطق ضعیف یاد کرد به تغییرات قیمت حساس اند و بیشتر بافت فرسوده شهر را در خود جای داده اند، در اخبار مسکن قابل مشاهده است که به دلیل وجود مسکن های ارزان قیمت در این مناطق، این مناطق به تحولات بازار مسکن، واکنش شدیدی نشان می دهند. حجم معاملات مسکن در این مناطق نسبت به مرداد ماه گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و قیمت مسکن در این مناطق ۴۰ درصد رشد کرده است.
مناطق ۶ و ۷ و ۸ نیز که مناطق مرکزی شهر تهران محسوب می شوند و در آن ها مسکن های مربوط به تعداد زیادی از نهادهای دولتی و اقتصادی جای گرفته است، در مرداد امسال شاهد ۲۷ درصد کاهش معاملات بوده و در عین حال نسبت به مرداد گذشته ۶۰ درصد قیمت املاک شان افزایش پیدا کرده است.
تابستان در حالی رو به تمام شدن است که اخبار مسکن می گویند هنوز بازار املاک از پس شوک هایی که به آن وارد شده است، بیرون نیامده است. پس از افزایش بی سابقه قیمت ها در بخش مسکن، شاهد رکود در این بازار هستیم و حجم معاملات در این بازار نسبت به ماه های گذشته و حتی سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. شرایطی که پیش بینی وضعیت را برای ماه های آینده و پاییزی که از راه خواهد رسید دشوار کرده است و افق چندان روشنی برای کم شدن رکود در بازار مسکن یا کاهش قیمت ها در آن به چشم نمی خورد.