جهش قیمت های املاک و رکود در بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن را در پی داشته است

 افزایش قیمت مسکن همه را شوکه کرده است، زن و شوهر جوانی را در نظر بگیریم که بعد از ماه ها پیگیری، مراجعه به بانک های مختلف، پیدا کردن ضامن و… توانسته بودند تسهیلاتی را بگیرند، بعد از ماه ها جستجو، تلاش‌شان بی نتیجه مانده ملک مناسبی پیدا نکرده اند، رفتن به سراغ خانه های با متراژ پایین تر و محله های ارزان تر هم فایده نداشته و تقریبا هر روز قدرت خریدشان برای داشتن ملکی مناسب کمتر شده است.

نتیجۀ افزایش قیمت مسکن: کاهش عرضۀ املاک

پس از افزایش یافتن نرخ ارز در چند ماه گذشته، مسکن که یکی از بخش‌های مهم اقتصاد محسوب می شود به منظور حفظ ارزش پول توسط افراد مختلف مورد توجه قرار گرفته است. همچنین رکودی که در این چند سال در بازار مسکن وجود داشت. منجر به افزایش قیمت مسکن شد. املاکی ها هم از این افزایش قیمت ها ناراضی اند، آن ها می گویند در حالی قیمت مسکن مدام در حال افزایش است که عرضه آن به کف رسیده است. خریداران می گویند با موردهای خیلی اندکی در هر منطقه روبرو اند و گزینه های بسیار محدودی برای انتخاب دارند.

کارشناسان می گویند چالش های عرضه و تقاضا، افزایش دستمزدها و… در افزایش قیمت مسکن در این چند ماه اخیر تاثیرگذار بوده است. زمین یکی از تاثیرگذارترین عوامل تعین بخش در قیمت مسکن است، همچنین سهم ساخت و خدمات و نیروی انسانی نیز در این زمینه مهم است. به طوریکه با افزایش ۲۰ درصدی دستمزدها، مصالح ساختمانی نیز گران تر می شوند؛ بدین ترتیب در تمامی ارکان بازار مسکن افزایش قیمت اتفاق می افتد.

افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

غیر واقعی بودن افزایش قیمت مسکن، درست یا غلط؟

در این شرایط افرادی از غیر واقعی بودن افزایش قیمت مسکن سخن می گویند. شادمهر کاظم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید این افزایش واقعیت ندارد و در وضعیتی که با رشد جهشی قیمت در بازار مسکن روبرو ایم، لازم است دولت شرایط پرداخت تسهیلات بدون سپرده با نرخ سود پایین را برای رونق بخشی به بازار مسکن فراهم آورد.

به نظر افراد دیگر، مشکل در مدیریت دولتی نبوده و مربوط به نرخ تسهیلات مسکن است که چنین شرایطی را فراهم آورده است. نایب رییس اتحادیۀ مشاوران املاک گفته است نرخ سود تسهیلات مسکن در حالی بالا است که زمان بازپرداخت آن کم است، به همین دلیل تعداد زیادی از مردم توانایی دریافت این تسهیلات را ندارند و نمی توانند آن ها را بازپرداخت کنند؛ افزایش قیمت مسکن شرایطی را پیش آورده که باید فرایند اداری برای دریافت تسهیلات مسکن بررسی شده و بازنگری روی آن انجام شود تا افراد مختلف بتوانند آسوده تر و بدون هزینه اضافی به بانک‌ها رفته و تسهیلات مسکن مورد نظرشان را دریافت کنند.

افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

بی ثباتی در بازار، نتیجۀ افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن نشان داد چنانچه خرید و فروش ملک با میزان تقاضا برای آن در بازار مسکن تناسبی نداشته باشد، باز هم بی ثباتی در این بازار ادامه دارد و امیدی به آرامش آن در ماه های آینده مشاهده نمی شود. نگرانی ها از افزایش قیمت مسکن زمانی بیشتر می شود که گمان می رود در شش ماهه آینده در سال ۱۳۹۷ رکود فراوان هم به مشکلات این بازار اضافه شود و بر سردرگمی افرادی که درصدد خرید یا فروش املاک خود هستند افزوده می شود.

طوفان افزایش قیمت مسکن در ایران، علاوه بر تهران در سایر شهرهای ایران هم به چشم می خورد. گزارش ها نشان می دهد در حال حاضر در شهرهایی مانند اهواز، مشهد، اصفهان و ساری قیمت آپارتمان های لوکس افزایش چشم گیری داشته است، در حالیکه اقشار ضعیف همچنان در حال پیدا کردن ملک مناسب شان هستند و تلاش های شان سرانجام روشنی ندارد. پیش بینی می شود با ادامه یافتن این روند در سایر کلانشهرها، سیل مهاجرت به شهرک های اطراف شهرهای بزرگ، هم زمان با افزایش قیمت مسکن، افزایش یابد.

شرایط کنونی که جهش رشد قیمت ها در حوزه مسکن را در پی داشته و شاهد افزایش قیمت مسکن در کل کشور هستیم، شرایط ساخت و ساز را نیز با مشکل مواجه کرده است. البته تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و دلار در کشور، وضعیت قیمت مصالح ساختمانی روشن نیست. انبوه سازان از سودده نبودن انبوه سازی و ساخت و ساز در کشور می گویند، به نظر ایشان در این شرایط و ناشی از افزایش قیمت مسکن و احتمالا شرایط رکود پس از آن، بهتر است افراد از املاکی که پیش از این ساخته شده است، استفاده کنند تا درصدد ساخت و ساز باشند، چراکه هزینه های ساخت یک ملک از ابتدا تا انتها بیشتر از یک ملک تمام شده خواهد بود. همچنین به دلیل روشن نبودن وضعیت تحریم ها در ماه های آینده، امکان تامین مصالح ساختمانی دشوار تر خواهد بود و ممکن است ساخت و ساز کنندگان مشکل جدی در تامین مصالح خود داشته باشند.