همانطور که می دانید این روزها کسی سراغ  قیمت خانه و قیمت زمین در املاک تهران نمی رود تا کم تر حیرت زده شوند چراکه به قدری قیمت ها افزایش پیدا کرده که با چند ماه گذشته قابل قیاس نیست،  از همه این ها که بگذریم دلایل زیادی برای افزایش ناگهانی قیمت مسکن پیدا می کنیم که برخی از آن ها منطقی و برخی از آن ها ناعادلانه است و تنها مردم و بیشتر قشر متوسط و مستاجرها آسیب آن را می بینند. همانطور که شاهد هستیم پیش بینی دقیق و درستی از وضعیت مسکن در آینده وجود ندارد و به عقیده کارشناسان این نوسانات تا آخر شهریور ادامه دارد.

کاهش ۳۰ درصدی معاملات در املاک تهران

میزان معاملات مسکن در چند ماهه اخیر ۲۹٫۸ درصد کاهش داشته است این آماری است که وزارت راه و شهرسازی آن را اعلام کرده است که در مرداد ماه کم ترین تعداد معامله انجام گرفته است، علاوه بر این در کلان شهرها مثل تهران معضل مسکن گویاتر است به این معنی که مردم در تهران با مشکلات بیشتری روبرو هستند و می توان گفت املاک تهران از مشاغل آسیب دیده امسال می باشد هرچند شرایط اقتصادی در تمامی صنف های دولتی و خصوصی تاثیرگذار بوده است.

بررسی وضعیت املاک تهران و شهرستان ها

بررسی عملکرد معاملات مسکن در املاک تهران و شهرستان ها نشان می دهد تعداد مبایعه نامه ها و قراردادها در شهرستان ها نسبت به تهران بیشتر است و حتی پنج درصد افزایش داشته است، درصورتی که در تهران به میزان ده درصد کاهش معاملات داشته ایم. البته باید این را یادآور شویم که افزایش نجومی قیمت مسکن در شهرستان ها در مقایسه با تهران بسیار کم تر بوده به همین دلیل است که میزان قراردادها و معاملات در شهرها و روستاها افزایش پنج درصدی داشته است. این درحالی است که قیمت مسکن باید تابع عرضه و تقاضا بین مردم و فروشنده باشد تا طرفین به صورت توافقی قرارداد را تنظیم کنند و قیمت مناسبی را مشخص کنند و رضایت یکدیگر را جلب نمایند، درغیر این صورت اختلاف طبقاتی بین قشر متوسط و قشر مرفه جامعه بوجود می آید که شکاف جبران ناپذیری در اجتماع دیده می شود.

املاک تهران

املاک تهران

رکود بازار مسکن در املاک تهران

شرایط نامناسب اقتصادی و بازار آشفته مسکن نشان می دهد هر چقدر هم تسهیلات بانکی و وام مسکن به مردم داده شود باز هم توان خرید یک واحد آپارتمان را ندارند چراکه مقایسه بین وام مسکن و قیمت مسکن تفاوتی بسیار زیاد است. همین امر باعث شده تا رکود اقتصادی در بازار مسکن ایجاد شود و میزان مراجعه کننده به املاک تهران کم تر شود. اگر توجه کرده باشیم این نوسانات قیمت مسکن بیشترین آسیب را به مستاجرها می رساند چون با هر تغییری در بخش مسکن میزان اجاره آن ها بیشتر و بیشتر می شود و کسی هم پاسخگوی این مشکل و افزایش قیمت نیست.

دخالت ارز در بازار مسکن

اگر دلایل اصلی نابسامانی بازار مسکن را بررسی کرده باشید یکی از مهم ترین فاکتورهای افزایش قیمت ملک و املاک، بالا رفتن نرخ ارز و دلار در کشور و کاهش ارزش پول ملی است به همین خاطر قیمت زمین و مسکن نجومی بالا رفته است. درحال حاضر شیب تند قیمت مسکن قابل کنترل نیست و نمی دانیم تا آخر سال چه اتفاقی رخ می دهد. این روند باعث شده تا متقاضیان مسکن قدرت خرید نداشته باشند و کم تر به املاک تهران مراجعه کنند این درحالی است که مسئولین در بخش مسکن وعده های بسیاری برای بهبود وضعیت خرید مسکن داده بودند که هیچ کدام عملیاتی نشده است و حتی اگر وام زیادی هم داشته باشیم نمی توان به فکر خرید خانه باشیم.

صعود اجاره بها به نفع املاک تهران

از وقتی نوسانات بازار ارز بوجود آمد نگرانی ها در خصوص افزایش اجاره بها در میان مستاجر نشین ها بیشتر شد و هر روز دغدغه آن را داشتند که نرخ اجاره بها چه می شود. صعود قیمت مسکن یک بار در سال گذشته و یک بار هم در اردیبهشت ماه بالا رفت اما در ماه های اخیر نرخ ارز رشد بی سابقه ای داشت و در نتیجه قیمت مسکن هم به صورت غیرقابل باوری افزایش پیدا کرد و نگرانی مستاجر نشین ها این بود که نرخ اجاره بها چه می شود آیا رشد معقولی دارد؟ یا هیچ کنترلی از سوی دولت بر این بخش نمی شود. و بازار داغ مسکن به نفع املاک تهران بود چراکه به عقیده کارشناسان روند افزایش قیمت مسکن تا آخر سال ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند بازار مسکن سال هاست از آرامش نسبی برخوردار بوده است و این افزایش قیمت ناگهانی مردم را شوکه کرده است درصورتی که نسبت به سال های گذشته تقریبا طبیعی بوده و دو عامل تورم و افزایش دلار و ارز در کشور هم در این اتفاق بی تاثیر نبوده است. اما بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن می گویند بازار اجاره بها را نمی توان کنترل کرد تا زمانی که چاره ای اندیشه شود.