خبرهایی که از بازار مسکن در ماه های اخیر می رسد نشان دهنده ی افزایش قیمت ناگهانی قیمت مسکن بوده است که باعث شده در برخی از موارد قیمت یک ملک به بیش از دو برابر برسد. پیش بینی قیمت مسکن به گونه ای باید صورت گیرد تا سرمایه گذاران در این حوزه بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری وارد این عرصه شوند و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. برای این که پیش بینی قیمت مسکن برای آینده به خوبی صورت گیرد بهتر است نگاهی به گذشته ی روند قیمت مسکن داشته باشیم.

روند تغییرات قیمت مسکن از گذشته تا کنون

سالهای گذشته که قیمت مسکن در حال رکود بود، تغییراتی چندانی در مدت زمانی طولانی در بخش مسکن مشاهده نکردیم. از این رو بازار مسکن در رکود به سر می برد؛ اما اتفاقی که در چند ماهه اخیر افتاد، توانست قیمت مسکن را دستخوش تغییراتی شدید و ناگهانی با نرخ افزایش بالا قرار دهد. بررسی های کارشناسی قیمت مسکن از سال ۹۲ به بعد نشانگر تغییراتی نه چندان زیاد در حوزه ی قیمت مسکن است.

در سال ۹۲ قیمت پایه ی مسکن در شهر تهران تغییرات محسوسی نداشته است و بین ۵ تا ۵٫۵ میلیون در هر متر مربع است. در سال ۹۳ نیز تغییرات کمی وجود داشت و کارشناسی قیمت مسکن در این سال روندی بین ۵٫۵ تا ۶٫۴ را نشان می دهد. همچنین می توان تغییراتی خیلی کم را در سالهای بعد یعنی ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مشاهده کرد که نمودار قیمت نشان دهنده ی تغییرات بسیار جزئی است که در نهایت قیمت ملک به حدود ۶٫۵ میلیون برای هر متر مربع در حوزه ی مسکن رسید. پیش بینی قیمت مسکن در سالهای اخیر نشان می داد که بالاخره یک حباب افزایش قیمت بعد از سالها باید بوجود آید و این رکود و عدم تغییرات قیمت را در این حوزه کمی جبران کند. جالب است که در سالهای اخیر هر محصول و یا خدماتی دارای تورم بوده و تغییرات زیادی در قیمت آنها دیده شده است اما در حوزه ی مسکن این تورم ایجاد نشده بود. اتفاقی که افتاد این بود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ بالاخره بازار مسکن تکانی به خود داد و افزایش قیمت مسکن را با روندی افزایشی مشاهده کردیم. پیش بینی قیمت مسکن با دیدن این نشانه ها، منتظر افزایش هر چه بیشتر قیمت مسکن در سال ۱۳۹۷ بود که همین اتفاق نیز رخ داد و از اوایل سال ۹۷ تا الآن رشد سریعی در قیمت مسکن اتفاق افتاد به گونه ای که در چند ماه توانستیم حدود ۱٫۵ میلیون افزایش قیمت را در حوزه ی مسکن شاهد باشیم. حالا مسئله ای که وجود دارد این است که این تغییرات در آینده چگونه پیش خواهد رفت و سرمایه گذاران چگونه باید برنامه ریزی خود را انجام دهند؟

پیش بینی قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن در آینده از دید کارشناسان مسکن

با وجودی که رکود هنوز در بازار مسکن از بین نرفته است؛ اما قیمت مسکن همچنان رو به افزایش است. در تهران روند بازار مسکن روندی رو به کاهش برای معاملات و روندی رو به افزایش برای قیمت است. حتی در شهرستان ها نیز قیمت مسکن نسبت به تهران شتابی بیشتر داشته است. پیش بینی قیمت مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن اینقدر افزایش می یابد که از سطح انتظارات تورمی سرمایه گذاران عبور کند و آنها را از بازار مسکن خارج کند.

هنگامی که سرمایه گذاران از این بخش خارج شوند، فاکتوری که قیمت مسکن را تعیین می کند قدرت خرید مردم است. اگر شرایط جامعه و اقتصاد کشور به همین منوال پیش رود، بدون شک قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد و به ناگاه معاملات مسکن به مقداری زیاد کاهش پیدا می کند. همچنین صاحبان مسکن حاضر نخواهند شد به قیمت متناسب با قدرت خرید مردم این املاک را به فروش برسانند. طبق این بررسی ها، پیش بینی قیمت مسکن در آینده چندان مشکل نیست و مشکلاتی که در این حوزه بوجود می آید باعث می شود که بازار مسکن قفل شود.

بدون شک کسی که در این زمان با قیمت بالا مسکن را خریداری می کند نگران کاهش قیمت در این بازار نیز هست، اما به احتمال زیاد کاهش قیمت را در حوزه مسکن نخواهیم داشت و اگر هم قیمت ها کاهش پیدا کنند به حدی نیست که قابل مقایسه با قیمت در زمان قبل از ایجاد این حباب باشد.

اما مشکلاتی که به دلیل قفل شدن بازار در این عرصه به وجود می آید ممکن است طولانی مدت باشد و نیازمند تغییرات شدید اقتصادی در کشور باشد. این تغییرات نیز در زمانی کوتاه نمی تواند رخ دهد. بهتر است که قبل از ایجاد این مشکلات در این زمینه فکری برای آن اندیشیده شود و افزایش قیمت ناگهانی و شدید مسکن را مدیریت کرد تا بتوان با تدبیر بیشتری فعالان در این عرصه را سر پا نگه داشت و آنها را در این حوزه فعالانه حمایت کرد.