امروزه وضعیت مسکن به قدری خراب است که خرید خانه شبیه یک غول بی شاخ و دم است که برای از بین بردن آن باید سال های زیادی تلاش کنیم. مسکن به عنوان یک سرپناه امن و محکم نیاز هر انسانی است که مسئولین برای تحقق این نیاز باید بستر مناسب آن را فراهم کنند. از دلایل داشتن خانه ای مناسب با نیازهای شهروندی که بگذریم به نحوه خرید آن می رسیم که با وجود تلاطم های اقتصادی و شرایط آشفته بازار مسکن تحقق این هدف، سخت و تبدیل به چالشی بزرگ در کشور شده است و اینطور که پیش می رود شرایط روز به روز بدتر می شود.

رکود بیشتر بازار مسکن در ماه های آینده

وقتی از مسئولین در رابطه با تحولات بازار مسکن پرسش می شود هرکدام دلایل و استدلال های خود را بیان می کنند که گاهی درست و گاهی ناعادلانه است و نمی توان آن ها را با شرایط فعلی هضم کرد. اما مهم ترین نکته در این میان مردم و افراد بی خانمان هستند که ضرر بازار آشفته مسکن به آن ها می رسد. بازار مسکن مشکلاتی دارد که چندسال طول می کشد تا از این رکود اقتصادی خارج شود در صورتی که در سال ۹۶ تازه به رونق رسیده بود و افرادی می توانستند خانه دار شوند. جدا از بحث خانه دار شدن، افزایش اجاره خانه هاست که معضلی بزرگ برای مردم شده است که با حقوق اندک و قبلی خود از پس آن ها بر نمی آیند و طبق پیش بینی های کارشناسان، این وضعیت در نیمه دوم سال بدتر هم می شود.

وضعیت مسکن

وضعیت مسکن

دخالت ارز در بازار مسکن

براساس قانون نظام صنفی و قانون مدنی صاحب خانه ها باید رقم اجاره یا فروش ملک خود را براساس پول رایج کشور معامله کنند نه با قیمت دلار و ارز. اما این روزها شاهد بی انصافی بیشتر صاحب خانه ها هستیم که با افزایش قیمت دلار و سکه در کشور مقدار اجاره بها را افزایش می دهند و دنبال سود و منفعت خود در بازار مسکن هستند. این جور که از اقتصاد کشورمون مشخص است قیمت دلار روز به روز افزایش می یابد و درنتیجه قیمت اجاره ها هم زیاد می شود و تاوان این بی نظمی ها را مستاجرها می دهند. اما مشکل بوجود آمده در این میان شرط و شروط مالکان است که مستاجرها به جای اجاره، سکه یا دلار پرداخت کنند البته این شرایط در مناطق شمالی و پولدارنشین شهر تهران دیده می شود و امکان دارد به صورت اپیدمی در مناطق دیگر هم سرایت کند. مشاوران املاک می گویند به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات بازار ارز و دلار، مالکان تصمیم گرفته اند ملک خود را براساس دلار قیمت گذاری کنند که البته تعداد آن ها کم است و این خلاف قانون کشور می باشد.

اتفاقات بازار مسکن

اگر تحلیل گر خوبی باشیم اتفاقات بازار مسکن امری طبیعی است چراکه این بازار درحال پیوستن به جریانات اقتصادی کشور است یعنی افزایش نرخ ارز، قیمت دلار و سکه و کاهش ارز پول کشور و هم چنین جابه جایی های سرمایه های کلان در بازار مسکن. به همین خاطر است که می توان انتظار افزایش قیمت  هرنوع کالایی را در کشور داشته باشیم و مسکن هم از این قاعده مستثنا نیست. در این میان برخی سودجویان منجر به افزایش ناعادلانه قیمت ها می شوند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت هرچند دولت تدابیری برای مقابله با این افراد را ندارد و آن ها تلاش خود را برای منفعت انجام می دهند و در این نوسانات بازار مسکن، چک بازی و سفته و احتکار از عواملی هستند که سبب افزایش تورم در کشور می شوند و روز به روز شرایط وخیم تری برای مردم بوجود می آید.

وضعیت مسکن

وضعیت مسکن

نه به خرید مسکن و تامل در بازار مسکن

تجربه همیشه ثابت کرده با متحد شدن مردم و هم بستگی می توان جلوی افزایش بی رویه قیمت ها را گرفت. به عنوان مثال وقتی چندی پیش همه چیز ناگهانی افزایش قیمت پیدا کرد، مردم کمپینی تشکیل دادند به اسم نه به خرید، حداقل از این طریق اعتراضات خود را به گوش مسئولین رساندند. امروزه ما هم با ادامه این روند با همین اهداف می توانیم به خرید مسکن نه بگوییم تا جلوی حقه بازی بعضی ها گرفته شود و نسبت به حقوق شهروندی آگاه شویم و در نتیجه نارضایتی خود را عنوان کنیم بلکه چاره ای اندیشیده شود.

نظر کارشناسان در خصوص وضعیت بازار مسکن

در حال حاضر بازار مسکن دچار رکود اقتصادی شده است و به دلیل افزایش قیمت و ظرفیت پایین خرید فروش در این بخش، کسی معامله ای انجام نمی دهد، چون به دلیل نامعلوم بودن قیمت ها نه کسی خانه ای می فروشد و نه کسی توان خرید خانه را دارد و به اصطلاح کارشناسان، بازار مسکن وارد رکود اقتصادی شده است و امکان دارد تا نیمه دوم سال در همین وضعیت باقی بماند.