در بازار مسکن، وجود رکود در معاملات و تورم همچنان رواج دارد

بازار مسکن روزهای پر التهابی را پشت سر می گذارد. هنوز شهریور به پایان نرسیده و هچنان مستاجران زیادی خانه مورد نظر خود را پیدا نکرده اند، اما جست و جوها نتیجه ای ندارد و هر روز قیمت ها بالاتر رفته است. بعضی مناطق تهران گران تر شده اند و در بعضی دیگر حجم معاملات انجام شدۀ مسکن بسیار پایین آمده است. اما به طور کلی تورم و رکود در معاملات دو اتفاقی است که در کل بازار مسکن شهر تهران به چشم می خورد.

تغییرات بازار مسکن و املاک در کشور در این روزها شوک آور است. حتی اگر قصد خرید و فروش و رهن و اجاره منزل هم نداشته باشید، از این تغییرات باخبر هستید. کارشناسان بازار مسکن می گویند مجموعه تحولات در اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور، مانند تغییر در نرخ ارز، همچنین تحولات خارجی و خروج آمریکا از توافق نامۀ هسته ای با ایران و… سبب پدید آمدن چنین شرایطی در بازار مسکن شده که نتیجۀ آن بالا رفتن بی سابقۀ قیمت مسکن در کشور و به ویژه در شهر تهران بوده است.

تورم زیاد در بازار مسکن، منجر به ایجاد رکود در بازار معاملات ملک شده است. کارشناسان بازار مسکن می گویند درحالیکه در زمستان گذشته معاملات خرید ملک به ۱۷هزار مورد رسیده بود، در شرایط کنونی این حجم بسیار کمتر شده است، به طوریکه در در مردادماه امسال به ۱۲ هزار مورد رسیده که نسبت به تیرماه ۱۳۹۷ و مردادماه ۱۳۹۶ به ترتیب ۱۱٫۲ و ۳۳٫۲ درصد کاهش یافته است. در بازار مسکن قابل مشاهده است که افرادی که به دنبال مسکن مناسب هستند عمدتا با دست های خالی از بازار باز می گردند.

بازار مسکن

بازار مسکن

نقش تسهیلات مسکن در بازار مسکن

در رابطه با بازار مسکن در اردیبهشت امسال وزیر راه و شهرسازی در دیداری با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: بحث عمده‌ای که در حال حاضر در وزارت خانۀ ما دنبال می شود و مشغول بررسی است، افزایش قدرت خرید برای مسکن است. اگر بخش مالی بخش مسکن به خوبی طراحی نشود، سایر فعالیت ها بی فایده باقی می ماند. موتور محرک برای این قسمت طراحی مالی است. به فرض محال، اگر جایی پیدا شود که هزاران واحد مسکونی بسازد، اگر مردم نتوانند بخرند اتفاقی رخ نمی دهد و واحدی به فروش نمی رسد، بنابراین باید بر روی تقاضا کار کنیم و آن را هدفمند کنیم.

تسهیلات مسکن در بازار مسکن همچنان بی فایده است. چنانچه مشاهده می شود به جز چند ماه پایانی نیمه دوم سال ۱۳۹۶ و تا مقداری سه ماه ابتدایی سال جاری که معاملات مسکن افزایش یافت، همچنان رکود در بازار مسکن وجود دارد و از اواخر خرداد امسال تا پایان مرداد ماه معاملات مسکن به میزان زیادی کم شده است. به طوریکه از نوزده هزار معامله مسکن در اردیبهشت، به پانزده هزار مورد در خرداد و سپس سیزده هزار مورد در ماه های تیر و مرداد امسال رسیده است. پیش بینی می شود این رکود تا شش ماه آینده هم ادامه داشته باشد و از بین نرود.

بازار مسکن

بازار مسکن

بازار مسکن تهران، کاهش حجم معاملات و قیمت های باورنکردنی

گزارش های بازار مسکن از وضعیت قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران، وجود قیمت های بالا را تایید می کنند. حجم معاملات مسکن در مناطق ۱ و ۳ تهران که دارای ملک های گران قیمت هستند، در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش یافته است، این کاهش حجم معاملات در بازار مسکن تهران در حالی اتفاق افتاده است که همین املاک در همین دو منطقه، نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

املاک مناطق ۴ و ۵ تهران، از نظر حجم معاملات وضعیت مناسب تری دارند و هنوز در این دو منطقه موارد زیادی در بازار مسکن خرید و فروش می شود. با این حال، در این دو منطقه نیز تحت تاثیر جریان های کلی بازار مسکن، شاهد کاهش حجم معاملات در عین افزایش قیمت املاک هستند، به طوریکه حجم معاملات در این دو منطقه از تهران نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است و قیمت املاک شان نسبت به مرداد ماه گذشته حدود ۷۰ درصد رشد کرده است. در مناطق جنوب شهر نیز حجم معاملات مسکن نسبت به مرداد ماه گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و قیمت مسکن در این مناطق ۴۰ درصد رشد کرده است. مناطق مرکزی شهر تهران، مناطق ۶ و ۷ و ۸ که مناطق مرکزی شهر محسوب می شوند در مرداد امسال شاهد ۲۷ درصد کاهش معاملات بوده و در عین حال نسبت به مرداد گذشته ۶۰ درصد قیمت املاک شان در بازار مسکن افزایش پیدا کرده است.

با مشاهده بی ثباتی های بازار مسکن، قیمت های باورنکردنی در آن و جهش قیمت ها، افراد زیادی به فکر خرید مسکن افتاده اند و تلاش می کنند سود اقتصادی زیادی از این طریق کسب کنند. اخبار بازار مسکن نشان می دهد برای کسب سود فراوان از این بازار همچنان زود است و نمی توان شرایط سود اقتصادی را آن پیشبینی کرد، چرا که در شرایط فعلی شاهد رکود بازار مسکن هستیم و تا رونق اقتصادی در آن فاصلۀ زیادی داریم.