این روزها حال و احوال مردم تغییر کرده، مردم به جای احوال پرسی و خبر از یکدیگر، فقط در پی گرفتن خبر از اقتصاد و مسکن و ارز و دلار هستند. البته حق دارند چون زندگی مردم در ایران گره خورده به این جور مسائل اقتصادی در کشور. هر روز خبرهای جدیدی از اخبار سایت ها و تلویزیون راجب قیمت مسکن و خرید آپارتمان می شنویم که در این روزگار امید هر جوانی که قصد تشکیل خانواده و پیشرفت در زندگی را داشته باشد، نا امید می کند. البته این شرایط مختص جوان ها نمی شود شاید خیلی ها از اوایل جوانی سخت کار کردند تا در دوران میانسالی سرپناهی برای خود و خانواده بسازند اما حالا شرایط اقتصادی به قدری به مردم سخت گرفته است که توان خرید آپارتمان در حال حاضر را ندارند. وقتی قدرت خرید از مردم گرفته می شود دیگر هیچ کس معامله ای انجام نمی دهد و خرید و فروش کاهش می یابد در نتیجه بازار مسکن وارد رکود اقتصادی می شود و تجربه نشان داده دوره رکود برای مسکن زمان زیادی ادامه پیدا می کند و شاید این شرایط تا نیمه اول سال ۹۸ در بازار مسکن باقی بماند.

 دردسرهای خرید آپارتمان در تهران و شهرستان ها

وقتی نوسانات بازار دلار و ارز را بررسی می کنیم، به همان میزان نگران افزایش قیمت زمین و همین طور خرید آپارتمان می شویم چرا که این روزها ارزش پول کشورمان به شدت افت کرده و قیمت خانه براساس دلار و افزایش قیمت ارز محاسبه می شود همه این شرایط و گرانی ها و نوسانات موجود در جامعه در حالی است که حقوق و درآمد مردم نسبت به تورم اقتصادی تغییر نکرده است و همین موضوع باعث شده تا متقاضیان تلاشی برای خرید آپارتمان نداشته باشند. اگر براساس دما به بازار مسکن نگاه کنیم درجه آن را در وضعیت قرمز و داغی مشاهده می کنیم که کسی جرئت نزدیک شدن به آن را ندارد و سرعت رشد آن را نمی توان کنترل کرد. البته باید یادآور شویم که همیشه شرایط در شهر تهران کمی دشوارتر از شهرستان های دیگر می باشد و بازار داغ افزایش قیمت مسکن در این روزها در تهران پر رنگ تر از کلانشهر های دیگر است و شاید بتوان گفت زندگی در شهرهای اطراف به نسبت قیمت ها جای بهتری برای زندگی کردن می باشد.

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان

 پیشنهاد طرح جایگزینی دولت برای خرید آپارتمان در روزهای آینده

مسکن مهر طرح دولت یازدهم و دوازدهم بود برای خانه دار شدن مردم البته بیشتر قشر متوسط جامعه، اما در طول این چند سال مشکلات زیادی درمقابل این طرح بوجود آمد که می توان به نبود زیر ساخت های مناسب در بیابان و مشکلات اقتصادی و اجرایی در کشور اشاره کرد همین موانع باعث شد دولت ترجیح دهد واحدهای جدیدی ساخته نشود و واحدهای باقی مانده را تکمیل کنند و به دست مردم برسانند البته تا به الان از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد حدود دو میلیون واحد در اختیار مردم قرار گرفته است و تعداد ۱۵۰ هزارتا آن هنوز متقاضی ندارد. اما این بار دولت پیشنهاد جدیدی برای خرید آپارتمان داده است تا جایگزین طرح مسکن مهر شود و می خواهد اجرای  آن را به بخش خصوصی واگذار کند چون به عقیده کارشناسان حوزه مسکن، دولت نمی تواند سازنده خوبی برای طرح های مسکنی باشد پس بهتر است آن را به واحد های خصوصی واگذار کنند. امیدواریم این طرح نتیجه خوبی برای متقاضیان داشته باشد و قشر متوسط جامعه بتوانند سقفی مطمئن با قیمتی مناسب برای خود تهیه کنند.

مظنه خرید آپارتمان در تهران چند است؟

وقتی لیست خرید آپارتمان در تهران را نگاه می کنیم سردرگم قیمت ها می شویم که چطور در طی چند ماه انقدر صعود قیمت داشته ایم. به طور میانگین چند منطقه از تهران را بررسی می کنیم تا با اعداد و رقم ها آشنا شویم. همانطور که می دانید قیمت خرید یک دستگاه آپارتمان در جنوب شهر نسبت به شمال شهر تفاوت بسیاری دارد اما در هر صورت قیمت ها به نسبت هر منطقه افزایش داشته است. به عنوان مثال خرید آپارتمان ۸۰ متری در شرق تهران در خیابان پیروزی خیابان افراسیابی ۳۵۰ میلیون تومان معامله می شود این درحالی است که قیمت یک واحد ۸۴ متری در غرب تهران در خیابان ستارخان خیابان شادمان ۸۴ میلیون تومان معامله شده است و در شمال شرق خیابان هروی خیابان مژده  واحد ۱۳۰ متری یک میلیارد و سیصد شصت وپنج میلیون تومان قیمت گذاری شده است. اگر قصد خرید آپارتمان را داشته اید و قیمت های سرسام آور شوکه تان کرده است، فعلا دست نگه دارید چون هر روز قیمت جدیدی از مسکن به گوش می رسد و تا زمانی که ثبات نداشته باشد اقدام به خرید نکنید. البته اگر سری به مشاوران املاک زده باشید آن ها هم پیشنهاد می کنند تا زمانی که آرامش به بازار مسکن برنگشته برای خرید آپارتمان عجله نکنید.