این روزها شرایط و مشکلات اقتصادی برای تمامی مردم یکسان شده است حتی برای کسانی که تا قبل از این به راحتی از پس هزینه ها بر میومدن، الان از گرانی و افزایش قیمت در همه چیز و همه جا شاکی اند و نمی توانند تحمل  این وضعیت را داشته باشند چه برسد به کسانی که مشکلاتی مثل خرید دارو برای مریض و اجاره خانه و … دارند، قیمت داروها چند برابر گران تر شده و وزارت بهداشت در مقابل آن هیچ توضیحی نمی دهد، کمی فکر کنیم انصاف نیست مردم ایران این همه فشار و سختی را تحمل کنند. اگر شما هم مستاجر باشید حتما پیش بینی قیمت مسکن برای آینده دستتون آمده و هر روز در حال مرور کردن اخبار مسکن در سایت های مرتبط هستید. افزایش قیمت مسکن مساوی است با بالا رفتن کرایه خانه در تمامی استان ها به خصوص درتهران در صورتی که درآمدها و حقوق ها هیچ کدام تغییری نکرده است و مردم ناچارند از پس اندازشون برای خرج روزانه و گرانی ها استفاده کنند.

پیش بینی قیمت مسکن از نگاه کارشناسان

اگر سراغ کارشناس ها بروید کم تر کسی درمورد پیش بینی قیمت مسکن صحبت می کند یکی از دلایل آن ها ابهام در این مورد است تا ترس و دلهره به مردم وارد نشود، اما چیزی که عیان است افزایش روزانه قیمت مسکن است و دلایل زیادی می توانیم  برای آن مطرح کنیم که ربطی به شرایط اقتصادی امروزه ندارد. مسکن از سال ۹۲ تا ۹۵ دوره رکود خود را شروع کرد و اوایل سال ۹۶ رونق به بازار مسکن بازگشت اما از نیمه دوم سال ۹۶ وقتی نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد قیمت مسکن صعود خوبی را در پیش گرفت، در سال ۹۷ از همان ابتدای سال با بالاتر رفتن قیمت ارز و دلار در کشور روز به روز بر قیمت مسکن افزوده شد و هرچه جلوتر رفتیم پیش بینی قیمت مسکن سخت تر می شد تا جایی که قیمت مسکن در مرداد ماه سال ۹۷ به بالاترین حد خود رسید و هیچ خرید و فروشی در بازار مسکن صورت نگرفت و کار و کاسبی مشاوران املاک کساد شد به اصطلاح وضعیت رکود برای بازار مسکن پیش بینی شده است.

پیش بینی قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن

وضعیت اقتصاد و پیش بینی قیمت مسکن

شرایط اقتصادی برای همه مشخص است اما چیزی که شرایط اقتصادی را برای ما مردم سخت تر کرده است گرانی و درآمد پایین است اگر قبلا گرانی بود حداقل درآمدها با هزینه ها مطابقت داشت اما امروزه گرانی هست از طرفی درآمدها ثابت باقی مانده و گاهی کم تر هم می شود یا نامنظم پرداخت می شود و از طرفی قیمت همه چیز زیادتر شده است و توان پرداخت آن ها را نداریم. بازار مسکن مهم ترین بخش زندگی مردم را تشکیل می دهد و با بالا و پایین شدن قیمت آن زندگی خیلی از مردم به خطر می افتد اگر سقف امن و راحت نداشته باشیم تا در کنار خانواده دورهم جمع شویم پس چه کاری می توان انجام داد؟ این روزها پیش بینی همه چیز سهت شده چه برسد به پیش بینی قیمت مسکن. افزایش قیمت مسکن حتی با پارسال هم قابل مقایسه نیست چه برسد به ده هشتاد یا هفتاد.

سیاست های دولت و کنترل افزایش قیمت مسکن

وقتی به آمار و ارقام نگاه می کنیم چند برابر شدن تعداد تسهیلات خرید مسکن نسبت به وام مسکن نه تنها شرایط را بهتر نکرد بلکه رکود تورمی در بازار مسکن ایجاد کرد. این درصورتی است که وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که اردیبهشت ماه با نمایندگان خود داشت قول داد تا قدرت خرید مسکن را به مردم بازگرداند چراکه اگر ساختمانی عظیم هم ساخته شود اما مردم نتوانند آن را خرید کنند این ساختمان به هیچ دردی نمی خورد و دستور داد تا برنامه ای برای طراحی مالی در این بخش انجام دهند. اما با مرور زمان و گذشت چند ماه شرایط روز به روز بدتر می شود و دوباره رکود به بازار مسکن بازگشت. پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده توسط کارشناسان دولت انجام شده است اما نمی توان جلوی این صعود گرفته شود تا زمانی که شرایط ارز و دلار و سکه در کشور ثابت باقی بماند.

رویکردهای جدید دولت برای رسیدگی به بازار مسکن

به گفته مهدی غلامی کارشناس مدیر گروه مسکن و مطالعات اقتصادی  دانشگاه علم و صنعت، زمانی می توانیم از رکود در بازار مسکن خارج شویم که هزینه های تولید مسکن را کم تر کنیم تا قیمت خرید خانه پایین بیاید و دیگر این که رشد خرید خانه را نسبت به ساخت خانه چند برابر کنیم مثلا رشد ۷۱ درصدی وام خرید مسکن به ازای رشد ۴ درصدی وام ساخت مسکن. این ها رویکردهای جدید دولت برای رسیدن به بازار باثبات به دور از هرگونه نوسانی است. در هرحال پیش بینی قیمت مسکن نشان می دهد شرایط تا چند ماه آینده بلکه تا اوایل سال ۹۸ در حالت رکود خود باقی بماند.