در شرایط کنونی، با افزایش چند برابری  قیمت مسکن تقاضا برای خرید آپارتمان کاهش یافته و تقریبا هیچ معامله ای در سطح کشور انجام نمی شود و رکود تورمی بوجود آمده است در همین راستا سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس، پیشنهاد افزایش وام خرید آپارتمان را در مجلس مطرح کرده است که مبلغ تسهیلات وام مسکن باید تا ۳۰۰ میلیون افزایش یابد و پرداخت آن ۹۰ ساله باشد تا مردم توانایی خرید مسکن را داشته باشند و هم چنین از وزارت راه و شهرسازی خواسته نباید در شرایط فعلی وام خرید مسکن را محدود کنیم بلکه باید بستر مناسب را برای خانواده ها و جوان ها فراهم کنیم تا به کمک وام و پس اندازی که دارند مکانی را برای خود تهیه کنند و از این طریق رونقی به بازار مسکن بدهیم. در شرایط فعلی وام خرید آپارتمان برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان است و در واقع یک زوج تنها مبلغ صد و شصت میلیون تومان وام برای خرید مسکن دارند که با این مبلغ و قیمت فعلی ملک هیچ گونه معامله ای انجام نمی شود.

خرید آپارتمان متری سه میلیون تومان در تهران

هنوز هم محله هایی در تهران پیدا می شود که بتوان با قیمت مناسب تری آپارتمان خرید البته شاید نوساز نباشد اما در شرایط فعلی می تواند کمک بزرگی به افرادی باشد که سرپناهی ندارند تا با قیمت پایین تری خانه بخرند. مثلا در خیابان پیروزی خیابان بروجردی سن بنا ۱۸ سال است و متراژ آن ۵۵ متر به مبلغ صد و شصت و پنج میلیون تومان به فروش می رسد، در خیابان سعدی جنوبی خیابان قائدی یک واخد آپارتمان ۱۲۰ متری با سن بنا ۲۰ سال به مبلغ سیصد و شصت میلیون تومان معامله می شود، یا در محله سبلان شمالی کوچه سنجری ۴۰ متر خانه با سن ۲۰ سال به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان خریداری می شود. اگر صاحب خانه ها کمی انصاف داشته باشند با خریدار کنار می آیند تا به کسانی که دنبال مکانی برای زندگی هستند کمک کنند. حاشیه های بوجود آمده در بازار مسکن خیلی از افراد را ناامید کرده و مشکلات را دوچندان کرده است و تنها رونق در معاملات و کاهش قیمت ها می تواند به تلاطم بوجود آمده کمک کند و آرامش را برگرداند.

خرید آپارتمان بهتر است یا مستاجر نشینی؟

این روزها خرید آپارتمان بهتر از مستاجر نشینی است چون از سال گذشته تا به الان افزایش اجاره ها سر به فلک گذاشته و با شرایط تورم و حقوق های فعلی و گرانی ها دیگر جوابگوی نیاز مردم نیست و نمی توانیم امورات خود را بگذرانیم اما با قولی که دولت برای مسکن داده و افزایش وامی که نماینده مجلس به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده است بهتر است که مستاجرها به فکر خرید خانه باشند تا بیشتر از این اجاره پرداخت نکنند. بعضی ها معتقدند قیمت دلار و ارز ربطی به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها ندارد درصورتی که وقتی شرایط اقتصادی کشور دگرگون شد و نوسانات بازار ارز بر بخش مسکن تاثیر گذاشت و قیمت ها افزایش پیدا کرد قیمت زمین و مسکن بالا رفت و به طبع آن نرخ اجاره ها هم زیاد شد. اما در راستای حاشیه های بوجود آمده در مسکن برخی معتقدند رکود مسکن تا نیمه دوم سال باقی می ماند و شرایط بدتر می شود اما برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند رونق به بازار مسکن برمی گردد اما نیازمند برخی رسیدگی ها و تدابیری است که دولت باید تصمیم بگیرد، آن ها معتقدند به زودی سرمایه ها از بازار ارز به بخش مسکن سرازیر می شود و شاهد رونق مسکن تا سال ۹۸ هستیم. اما با این وجود در سال های گذشته هربار صحبت از رونق شد با افزایش قیمت مواجه شدیم که وضعیت را بدتر کرده است.

افزایش نرخ خرید آپارتمان در حاشیه شهر

افزایش نرخ خرید آپارتمان در تهران باعث شده تعداد خانه های خالی در تهران زیاد شده و مهاجرت به حاشیه های شهر افزایش پیدا کند و هجوم جمعیت به مناطقی مثل پرند، پردیس، شهریار و … موجب شده نرخ اجاره بها در این مناطق هم زیاد شود. طبق قوانین مدنی و شهروندی افزایش قیمت هر کالایی بخصوص مسکن نیازمند بررسی های موجود نسبت به شرایط اقتصادی است و نباید هر کسی براساس شرایط خودش نرخی را تعیین کند و قیمت ها را بالا ببرد. درست است شرایط اقتصادی وخیم شده و دخل و خرج مردم با هم سازگاری ندارد و صعود قیمت ملک و رهن و اجاره آن ها طبیعی است اما اینجا وظیفه دولت است تا شرایط بوجود آمده را کنترل کند و وضعیت مردم را درک کند تا قیمت ها کمی کاهش پیدا کند. خرید آپارتمان در تمام دنیا با موانعی روبرو است و مشکلاتی هم چون گرانی دارد و در برخی کشورها هم بیشتر مردم به دولت برای سکونت پول پرداخت می کنند و در حقیقت صاحب خانه دولت است.