بازار مسکن امسال توانست به خوبی تکانی به خود بدهد که همه را شگفت زده کرد! سالها بود بازار مسکن در رکود به سر می برد و افزایش قیمت در این بازار بسیار کم دیده می شد؛ اما به ناگاه در چند ماه اخیر رشد شدید قیمت بازار مسکن را شاهد بودیم؛ اما بازار مسکن می تواند متأثر از چه عواملی باشد؟ چه مسائلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار مسکن مؤثرند و اخبار مسکن را دستخوش تغییر می کنند؟ این تغییرات می تواند شامل تغییر قیمت، تغییر نرخ خرید و فروش و حجم معاملات در بازار مسکن و … را شامل شود.

موقعیت جغرافیایی مسکن و توسعه های زیربنایی

هنگامی که توسعه زیربنایی مسکن در یک محله به خوبی صورت گرفته باشد بدون شک می تواند بر قیمت مسکن در آن نقطه مؤثر باشد. با توسعه ی زیر بنایی یک محله می توان بازار مسکن را در آنجا رونق بیشتری داد و افراد زیادی را متقاضی خرید مسکن در آن محله کرد. هنگامی که یک خانه به ایستگاه های مترو، اتوبوس و …، بازارچه های با موقعیت مناسب برای تأمین مایحتاج و … دسترسی داشته باشد، بیشتر مورد استقبال افراد جویای مسکن قرار می گیرد و می تواند بر قیمت آن تأثیر مثبت داشته باشد. میزان ترافیک، زیربنای جاده ها و مسیرهای دسترسی به اقصی نقاط شهر و … همگی بر این امر می توانند تأثیر زیادی داشته باشند.

بازار مسکن

بازار مسکن

تأثیر بیکاری بر نوسانات بازار مسکن

هنگامی که بیکاری و یا حتی ترس از آن در جامعه شدت یابد، کمتر کسی حاضر می شود هزینه ی زیادی برای مسکن بپردازد. در سالهای اخیر اخبار مسکن چندان رضایت بخش نبوده و همین امر باعث شده تا بیشتر افراد نگرانی زیادی از بابت فعالیت در این عرصه داشته باشند. شاید افزایش بیکاری بین جوانان و همین طور داشتن مشکلاتی از قبیل ترس از هزینه در این بخش باعث می شد تا قیمت مسکن نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کمتر هم شود.

رشد اقتصادی و افزایش درآمد

اگر بتوانیم یک رابطه ای بین رشد اقتصادی و بازار مسکن پیدا کنیم قطعاً رابطه ای مستقیم خواهد بود. رشد اقتصادی جامعه باعث می شود که مردم در زمینه ی مسکن نیز سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری هم می تواند در زمینه ی ساخت مسکن باشد و هم در زمینه ی خرید و فروش آن. در این موقعیت، افرادی که مسکن مناسب ندارند اقدام به خرید می کنند و افراد دارای مسکن نیز سعی در بالا بردن سطح مسکن خود می کنند. همین جوش و خروش در بازار مسکن باعث رونق گرفتن این بازار می شود و افراد زیادی را در این زمینه فعال می کند.

تأثیر ارز بر بازار مسکن

سالهای گذشته سود بانکی بالایی به سپرده گذاران در بانک ها تعلق می گرفت و این راه می توانست امن ترین راه برای حفظ سرمایه و داشتن سود از آن باشد؛ اما مدتی است با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه های راکد افراد به سمت بازارهای مختلف کمی این حوزه را دستخوش تغییر کرده است.

بازارهایی که پیش روی یک سرمایه گذار است شامل بازار بورس، مسکن و ارز است. از این رو تغییر در یک بازار می تواند بر دیگر بازارها مؤثر باشد. هنگامی که بازار ارز به هم می ریزد، سرمایه های موجود در این بازار به سمت بازار مسکن و بورس وارد می شود که می تواند به این بازارها نیز رونق دهد. با افزایش نرخ دلار و ارز در ماههای اخیر کم کم نقدینگی به سمت این بازار رفته و جلوی رشد بی رویه ی قیمت مسکن را گرفته است.

بازار مسکن

بازار مسکن

تأثیر تحریم ها بر بازار مسکن

هر چند به صورت مستقیم تحریم ها ربطی به بازار مسکن ندارند اما می تواند به صورت مستقیم بر هر بازاری مؤثر باشد. نهاده های ساختمانی ما به طور کلی ساخت داخل است، تولید فولاد، آهن، گچ، سیمان و … می تواند همگی در داخل کشور انجام گیرد؛ اما تورم عمومی که ناشی از تحریم خواهد بود می تواند بر هر بازاری از جمله بازار مسکن مؤثر باشد. همچنین بالا رفتن قیمت ارز که باعث خروج نقدینگی از بخش مسکن به بخش ارز است، پس از مدتی می تواند با ارزش افزوده ی بیشتری دوباره به سمت این بخش برخواهد گشت. از این رو یک تغییر موقتی را بر این قسمت از اقتصاد خواهیم داشت.

افزایش نرخ مصالح ساختمانی و تأثیر آن بر قیمت مسکن

نرخ مصالح ساختمانی بدون شک به عنوان مواد اولیه مسکن، بر روی قیمت آن مؤثر است؛ اما طبق بررسی کارشناسان افزایش نرخ مصالح ساختمانی و افزایش قیمت مسکن همزمان صورت نمی گیرد و پس از مدتی که قیمت مصالح افزایش یافت، قیمت مسکن ممکن است ماهها و حتی سال ها پس از آن افزایش یابد؛ زیرا تا مسکن به مرحله ی بهره برداری برسد مدتی طول می کشد.

تمامی این مسائل می توانند بر روی قیمت مسکن مؤثر باشند و بازار مسکن را دستخوش تغییراتی هر چند ناچیز قرار دهند.