تسهیلات مسکن چقدر قدرت خرید آپارتمان در تهران را افزایش می دهد؟

رشد بی سابقه قیمت خرید آپارتمان در تهران نسبت به چند ماه اخیر حتی چند ساله گذشته همه را شگفت زده کرده است و تا اطلاع ثانوی کسی قدرت خرید آپارتمان در تهران را ندارد و همین مسئله موجب شده تا تعداد معاملات در سطح کشور در حوزه مسکن کاهش یابد. افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن موجب شده مردم فکر خرید خانه را از سر بیرون کنند و به سمت رهن و اجاره خانه ها کشیده شوند هرچند افزایش قیمت ملک بر قیمت اجاره و رهن مسکن هم تاثیرگذار بوده تا جایی که شنیده می شود برخی صاحب خانه ها از این شرایط اقتصادی سوء استفاده کرده در ازای کرایه از مستاجر ها طلب سکه یا دلار کرده بودند تا با بالاتر رفتن قیمت آن ها سود کنند البته بیشتر در شمال شهر این موضوع عنوان شده بود.

پیشنهاد افزایش تسهیلات خرید مسکن در بانک مرکزی کارشناسی شده و قرار است تا چند هفته آینده جزئیات آن به مردم گفته شود اما کسی از ریز جزئیات آن و میزان افزایش تسهیلات خبر ندارد و امیدواریم هرچه زودتر این مسئله پی گیری شود و مشکلات مسکن در کشور را حل کنند.

مردم گرفتار خرید آپارتمان در تهران هستند.

رشد قیمت مسکن تا به امروز نزدیک به ۶۰ درصد افزایش داشته است و میانگین افزایش قیمت خانه هر متر مربع تقریبا بین ۷ تا ۸ میلیون تومان بوده است و تسهیلات داده شده از طرف بانک مسکن کاربردی ندارد و خرید و فروش آپارتمان در تهران کاهش پیدا کرده است و متقاضی مسکن کم شده است و به دلیل بی ثباتی در بازار ارز رکود به بازار مسکن بازگشته است. تورم بازار مسکن مردم را گرفتار کرده است و نمی دانیم کی قرار است این آشفتگی ها پایان یابد. قیمت خرید آپارتمان در تهران نسبت به شهرهای دیگر بیشتر سر و صدا کرده است و افزایش قیمت خرید آن نسبت به تورم و وضعیت اقتصادی پر رنگ تر جلوه می دهد.

 

خرید آپارتمان در تهران

خرید آپارتمان در تهران

خرید آپارتمان در تهران یا رهن آن؟

این روزها مردم در حوزه مسکن به شدت مشکل دارند و بخاطر گرانی ها و تورم در بازار مسکن حتی نمی توانند به خرید آپارتمان در تهران فکر کنند و دیده می شود که ترجیح می دهند پول پس اندازشان را به رهن ملک دهند و این موضوع بسیاری از مردم را درگیر کرده است. اما در اینجا چند مورد از قیمت رهن ملک در شهر تهران عنوان می کنیم. امروزه اگر سری به مشاوران املاک زده باشید می دانید که کم ترین میزان رهن یک خانه کوچک ۵۰ میلیون تومان است و ما هم براساس همین رقم چند مورد از خانه ها را باهم بررسی می کنیم مثلا قیمت  خانه ای به متراژ ۳۶ متر در خیابان سبلان شمالی، خیابان علیپور ۵۰ میلیون تومان رهن داده می شود. خانه ای در مجدیدیه جنوبی، کوچه رحیمی به متراژ ۳۲ متر طبقه چهارم به مبلغ ۵۰ میلیون تومان رهن می شود. در خیابان نظام آباد، خیابان مدنی شمالی به متراژ ۶۴ متر طبقه سوم به مبلغ ۴۵ میلیون تومان رهن شده است. این درحالی است که قیمت رهن آپارتمان در این منطقه بسیار پایین تر از رقم فعلی بوده است اما قیمت دلار و نابسامانی های اقتصادی در حوزه مسکن هم تاثیر گذار بوده و فعلا هیچ کنترلی روی این موضوع نمی شود. اگر دقت داشته باشید افزایش ناگهانی قیمت مسکن در مرداد ماه امسال بی سابقه بود و پیش بینی می شود تا نیمه دوم سال هم ادامه دار باشد اما رئیس اتحادیه املاک تهران از ثبات قیمت مسکن در پاییز خبر داده است که نه تنها گران نمی شود بلکه به ثبات خود می رسد با این وجود حتی ثبات در قیمت ها هم نمی تواند قدرت خرید را به مردم بازگرداند و هم چنان خرید آپارتمان در تهران به کندی پیش می رود.

سقف وام خرید آپارتمان در تهران چقدر است؟

به گفته خبرگزاری ها قرار است تسهیلات ویژه ای برای خرید آپارتمان در تهران به مردم واگذار شود که پیشنهاد وام ۳۰۰ میلیونی به بانک مرکزی داده شده است. این طرح که در حال کارشناسی است تا به مرحله اجرا برسد فقط ۱۵ درصد از ارزش یک واحد مسکونی را پرداخت می کند. این درحالی است که افزایش تسهیلات نسبت به رشد قیمت ها در بازار مسکن سازگاری ندارد و به گفته کارشناسان این تسهیلات گره ای از مشکلات مردم باز نمی کند و بهتر است کمی مقدار آن را افزایش دهیم. تنها راه حل آن این است که وقتی وام به مردم داده شد مدت بازپرداخت آن را طولانی تر کنند تا قدرت خرید آپارتمان در تهران برای نیازمندان به مسکن و مردم افزایش پیدا کند. اما ما منتظریم تا با ارائه پیشنهاد های بهتر در خصوص افزایش تسهیلات مسکن در بانک مرکزی و اجرای آن از این بلاتکلیفی ها و تلاطم های بازار سکه و ارز راحت شویم.