پس از جهش قیمت ها در نیمه اول امسال، همچنان رکود در خرید آپارتمان وجود دارد

خرید آپارتمان در شهرهای بزرگ کار ساده ای نیست، می دانیم که بر تعداد آپارتمان های تهران به طرز باورنکردنی ای در طول دهه های اخیر افزوده شده است. دیگر خبری از خانه های قدیمی دو الی سه طبقه نیست، خانه هایی که حیاطی پر درخت و مشجر داشتند یا با باغچه هایی تزیین شده بودند. هم اکنون خریداران خانه در تهران و سایر شهرها می دانند که اولویت اول آن ها برای خانه دار شدن، خرید آپارتمان است.

شهرنشینی و رشد جمعیت، اولین نتیجه اش کمبود زمین برای اسکان تعداد زیادی از افراد در شهرهای بزرگ است. به همین دلیل با کاهش زمین در شهرها، مخصوصا شهرهای بزرگ، به جای خانه های بزرگی که چند خانوادۀ محدود در آن ها زندگی می کردند، آپارتمان های چندین طبقه شکل گرفتند تا تعداد بیشتری از افراد در آن ها ساکن شوند. تحت تاثیر این فضا خرید و فروش آپارتمان در شهرهای بزرگ رونق گرفته است.

در ذهن های همه ما تهران شهر بزرگی است که شهرک های متعددی هم در اطرافش وجود دارند. شهرک هایی که سرریز جمعیت تهران به آن ها وارد می شود و خرید آپارتمان و رهن و اجاره آپارتمان در آن ها رونق دارد. روند گسترده شدن تهران از دهه ها پیش شروع شده است و در طول سال های مختلف ابعاد تازه ای بر آن افزوده شده است. در حال حاضر در همه جای تهران در بازار املاک خرید و فروش آپارتمان هایی رایج است که محل سکونت ساکنان این شهر را فراهم می کنند.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

 رکود خرید آپارتمان در تهران، رکورد زد

قیمت آپارتمان در تهران در قالب خرید آپارتمان و فروش آن در این شهر، در اردیبهشت ماهی که گذشت، بالاترین میانگین رشد ماهیانه را در شش سال اخیر خود تجربه کرده است. مطابق با آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آماری رشد قیمت آپارتمان های تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ نسبت به فروردین ماه همین سال، ۱۲ درصد بوده است که کسانی که در صدد خرید آپارتمان بوده اند، این رشد قیمت را به طرز محسوسی مشاهده کرده اند. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد ماهیانۀ قیمت املاک تهران در طول شش سال اخیر سابقه نداشته است و منجر به بی ثباتی در بازار املاک تهران و متعاقبا خرید آپارتمان شده است.

رونق نسبی خرید آپارتمان در منطقه ۵

اخبار خرید آپارتمان گزارش می دهد آپارتمان هایی که در منطقه ۵ تهران واقع شده اند، با ۱۲.۸ درصد رشد، خانه‌های متری ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با سهم ۹ درصد، آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۵.۶ درصد و واحدهای مسکونی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی با سهم ۲۰ درصد از کل معاملات، بالاترین میزان را در خرید آپارتمان و همچنین فروش آن به خود اختصاص داده ند.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

در اردیبهشت امسال، معاملات املاک تهران و خرید آپارتمان در این شهر، ۱۶.۷ درصد و میانگین قیمت‌ها ۳۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. املاک تهران در منطقۀ ۵ شاهد رشد ۵۳.۵ درصدی میانگین قیمت بوده و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ تعلق دارد که در آن با ۱۲.۳ درصد افزایش قیمت به نسبت سال قبل مشاهده می شود و این امر موجب رونق بیشتر خرید آپارتمان در منطقه ۵ و طبعا کم رونقی خرید آپارتمان در منطقه ۱۶ شده است.

از سال های گذشته تاکنون، یعنی زمانی که خرید آپارتمان به اندازه اکنون رواج نداشته است و در آن زمان هم عده ای اجاره نشین بوده اند، آپارتمان هایی که با رهن کامل ارائه می شدند، تقاضای بیشتری داشته اند و همچنان متقاضیان این املاک بیشتر اند. این آپارتمان ها مبلغ اجاره ندارند یا اجاره بهای شان بسیار ناچیز است و این وضعیت برای افراد زیادی که بخش زیادی از درآمد ماهیانه شان را اجاره شان در بر می گیرد، بسیار به صرفه بوده و ارزش آپارتمان هایی با رهن کامل را نزد این افراد بالا می برد. چنانچه شرایط خرید آپارتمان بهبود یابد، پیش‌بینی می شود سرمایه های افراد به سمت خرید آپارتمان رود؛ در نتیجه املاک رهن کامل تعدادشان از گذشته بیشتر خواهد شد.

گزارش ها و اخبار مسکن نشان می دهد که ادامه‌ رشد قیمت املاک تهران به رکود در معاملات و خرید آپارتمان منجر خواهد شد، وضعیتی که در شش ماه اول سال، یعنی از فروردین تا شهریور سال ۱۳۹۷ قابل مشاهده بوده است. بررسی خبرهای خرید آپارتمان نشان می دهد پس از جهش قیمت‌ ها در حوزۀ مسکن، دوره‌ ای از افت زیاد قیمت و رکود در انتظار بازار املاک است، به طوریکه خرید آپارتمان و متعاقبا فروش آن را کاهش داده است، کارشناسان پیش‌بینی می کنند در چنین شرایطی هرچند افراد با گزینه های محدودی در خرید آپارتمان روبرو اند، اما می توانند امید داشته باشند که شاهد رشد ناگهانی قیمت ها نباشند و بتوانند املاکی با قیمت های معقولی بیابند که این روند بر ثبات بازار املاک و خرید آپارتمان اثرگذار خواهد بود.