به دلیل اینکه در خرید و فروش مسکن پول زیادی رد و بدل می شود، افرادی هستند که از این طریق اقدام به سودجویی می کنند. از این رو گاهی اوقات معاملات املاک به خوبی پیش نمی رود و مشکلات حقوقی پیش می آید. پرونده های مربوط به دعاوی ملکی جز پرونده های با تعداد بالا در دادگاه هاست که حل آنها گاهی اوقات چندان هم ساده نیست. افراد سودجویی در این بین سعی می کنند که در معاملات املاک وارد شوند و افراد می توانند به کمک افراد با تجربه و خبره خدمات حقوقی املاک را دریافت کنند.

دعاوی ملکی انواع مختلفی دارد که هر کدام ممکن است بر اساس یک سری فاکتورها دسته بندی شده باشند. به طور کلی دعاوی ملکی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند. هر کدام از این نوع دعاوی نیز شامل مواردی دیگر است که می تواند به کمک شما آید تا بتوانید مشکلات حقوقی خود را رفع کنید و یا خدمات حقوقی املاک مورد نظر خود را دریافت کنید.

انواع دعاوی ملکی به طور کلی

پرونده های متنوعی را می توان از دعاوی ملکی در دادگاه های مختلف مشاهده کرد. کمتر کسی است که در طول عمر خود نیاز به خرید و فروش ملک پیدا نکند. از این رو بهتر است یک سری مسائل حقوقی را در این مورد بداند. دعاوی ملکی به دسته های زیر تقسیم بندی می شود.

دعاوی حقوقی املاک

دعاوی حقوقی املاک یک نوع از دعاوی املاک است که خود شامل موارد متعددی است. این دعاوی در ارتباط با یک سری دعاوی مانند الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی، الزام تنظیم سند رسمی برای املاک، الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی برای ساختمان های دارای واحدهای مستقل و چندگانه، الزام به اخذ پایان کار برای ساختمان هایی است که کار ساخت و ساز روی آنها کاملاً تمام شده است و به تائید کارشناس رسیده است، ابطال قرارداد برای زمانی که مشکلاتی در مفاد قرارداد وجود دارد، اخذ و مطالبه ی اجرت المثل، فسخ قراردادهایی که دارای مشکل هستند، تعدیل اجاره بها متناسب با عرف جامعه، مطالبه سرقفلی و حق داشتن کسب و پیشه، تخلیه ی اماکن تجاری که شامل قانون های خاصی شده اند، تجویز انتقال منافع از فردی به فرد دیگر و … است. دعاوی حقوقی باید مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات موجود را بر اساس قوانین موجود در این مورد برطرف کرد.

دعاوی ملکی

دعاوی ملکی

دعاوی کیفری

یک سری دعاوی ملکی نیز وجود دارند که مرتبط با املاک هستند و در آنها جرمی اتفاق افتاده است این دعاوی به طور کلی به دعاوی کیفری معروف هستند. در اصل دعاوی کیفری شامل مواردی است که فرد طبق آن مجرم شناخته می شود و دلیل آن برعکس موارد دیگر کم کاری و یا سهل انگاری نیست بلکه قصد فرد کلاهبرداری بوده است. این دعاوی شامل جعل اسناد ملکی برای فریب دیگران، کلاه برداری در زمینه ی معاملات املاک، خیانت در امانت، فروش مال دیگران به یک یا چند نفر دیگر، انتقال منافع ملک غیر به دیگران یا خود، تبانی در معاملات دولتی و دست بردن در آنها، استفاده از سند جعلی در معاملات ملک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، معامله معارض، خرد کردن املاک و ورود غیر مجاز به ملک دیگران و … است.

دعاوی ثبتی املاک

دعاوی ملکی ثبتی نیز از زیر مجموعه ی دعاوی حقوقی به حساب می آیند اما چون اهمیت ویژه ای دارند، باید در دسته ای جداگانه و منفرد مورد بررسی قرار گیرند. این دعاوی ملکی در اصل مربوط به فعالیت های ثبت اسناد و املاک است.

دعاوی ملکی ثبتی شامل موارد متعددی است که در زمینه ی ثبت اسناد صورت می گیرد. این موارد شامل ابطال سند رسمی به هر دلیلی، ابطال اجرائیه ی ثبتی برای املاک، ابطال سند مالکیت معارض، ابطال عملیات ثبتی کمسیون های مختلف ثبتی، ابطال نظریه ای که هیئت حل اختلاف اداره ثبت داده است، افراز ملک، اجرای ثبت، توقیف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار و بسیاری موارد دیگر و مشابه اینهاست. این مشکلات زمانی به وجود می آید که بعد از خرید و یا انتقال سند، یا در هنگام خرید و بررسی سند مشکلی در مفاد سند و یا روند کار پیش می آید. رسیدگی به دعاوی ملکی در این خصوص نیازمند دریافت خدمات حقوقی املاک از طرف وکلای با تجربه و خبره است تا بتوانید مشکلات خود را هر چه سریع تر حل کنید و خریدی مطمئن تر داشته باشید.

بیشتر این مشکلات زمانی پیش می آید که افراد به دلیل اینک عجله دارند و یا به درستی تحقیقات مورد نظر را انجام نداده اند، دست به خرید و فروش ملک می زنند و باعث می شوند مشکلاتی را برای خود و دیگران در این زمینه به وجود آورند. برای اینکه بهترین مسیر را برای خرید ملک پیش بگیرید بهتر است که از همان ابتدا با مشاوران املاک با سابقه ی خوب مشورت کنید و کارهای خود را طبق برنامه ریزی پیش ببرید.