هنگامی که می خواهید برای خرید مسکن اقدام کنید، قطعاً هزینه ی بالایی پرداخت می کنید. از این رو بهتر است قبل از خرید بایدها و بایدهای خرید مسکن را بدانید. در دنیای امروز خیلی پیش می آید که در این موارد افرادی که بی گدار به آب می زنند، ممکن است دچار سو استفاده ی افراد سودجو قرار گیرند اما بهتر است که کمی برای معاملات خود به خصوص خرید مسکن یک سری موارد را رعایت کنید تا بتوانید مطمئن شوید که خریدی خوب و قابل اطمینان انجام داده اید. برای خرید مسکن بهتر است که با یک مشاور املاک مطمئن و قابل اطمینان مشورت کنید.

بایدها و نبایدهایی که در هنگام خرید مسکن باید مد نظر قرار دهید

مشاوران املاک و کارشناسان معاملات مسکن پیشنهاد می کنند که قبل از انجام معاملات در هر زمینه ای به خصوص مسکن، افراد یک سری اشتباهات هر چند کوچک را مد نظر قرار دهند زیرا ممکن است پیامدهای منفی و مخربی را برای خریداران به همراه داشته باشد. البته ناگفته نماند که برای فروشندگان نیز یک سری نکات باید مورد توجه قرار گیرد اما خریداران بیشتر دچار مشکل می شوند.

  • عجله در خرید

گاهی اوقات افرادی که می خواهند برای خرید مسکن اقدام کنند، با دیدن شروع رشد قیمت ها در این زمینه، تصمیمات هیجانی می گیرند و برای خرید عجله می کنند. برخی از افراد متقاضی خرید مسکن تصور می کنند که اگر به سرعت اقدام نکنند ممکن است قیمت ها به شدت افزایش پیدا کنند و در این صورت با مشکلات بودجه برای خرید مسکن مواجه شوند؛ اما بهتر است بدانید که گاهی اوقات حتی پیش بینی های برخی از کارشناسان صحیح از آب درنمی آید و ممکن است حتی قیمت ها کاهش پیدا کند در این صورت شما هزینه ای بالاتر را پرداخت کرده اید و ضرر می کنید.

خرید مسکن

خرید مسکن

  • تأخیر در خرید مسکن

کارشناسان همانگونه که عجله در خرید مسکن را پیشنهاد نمی کنند، تأخیرهای بی مورد را نیز توصیه نمی کنند. گاهی اوقات افراد زیادی هستند که شرایط خرید مسکن از جمله نقدینگی مناسب، نیاز برای خرید و … را دارند اما به دلایل مختلفی مانند، احتمال پایین آمدن قیمت، پیدا کردن یک مورد بهتر و … خرید را به تأخیر می اندازند. در این صورت نیز ممکن است عکس حالت قبل پیش آید و افزایش قیمت را شاهد باشیم. پس بهتر است که در صورتی مورد مناسب از جهت هزینه و امکانات پیدا کردید با بررسی شرایط آن اقدام به خرید کنید و به بازار بی ثبات دل نبندید.

  • در دام برخی از فروشندگان و یا واسطه ها قرار نگیرید

گاهی اوقات افراد سودجو برای اینکه بتوانند ملک خود را به فروش برسانند، مشتریان را ترغیب می کنند که هر چه سریع تر اقدام به خرید کنند. این افراد به بهانه های مختلفی از جمله بالا رفتن قیمت ملک و… سعی می کنند سریع تر ملک در دست خود را به فروش برسانند. از این رو بهتر است که مشاور املاک معتبر را انتخاب کنید و خودتان هم کمی در مورد قیمت ها و محله های مورد نظرتان تحقیقی بکنید.

  • برای جست جو بی حوصله نباشید و وسواس بیش از حد نیز نداشته باشید

شما باید در هر کاری حتی انتخاب مسکن مورد نظرتان حد تعادل را در نظر بگیرید. نه بدون توجه به نیازها و خواسته ها و شرایط تان اقدام به خرید کنید و بی حوصله رفتار کنید و نه کمال گرایی را در کار خود پیشه کنید، این دو مورد هر یک می توانند به گونه ای آسیب زا باشند. گاهی اوقات افراد برای دیدن نمای ظاهری یک ساختمان، نیازهای خود را در نظر نمی گیرد و سریع برای خرید مسکن اقدام می کند، گاهی اوقات هم خریدار آنقدر سختگیری می کند که پیدا کردن یک مورد مناسب برای او کاری سخت می شود.

خرید مسکن

خرید مسکن

  • خرید آپارتمان ها با قیمت مشکوک

هیچ گاه بی گدار به آب نزنید و برای سودجویی و پرداخت هزینه ای کمتر خودتان را به دردسر نیندازید. از این رو بهتر است اگر به قیمت مشکوکی برای یک ملک برخوردید، تمامی اقدامات لازم و تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارد. همچنین از علت دقیق قیمت ارائه شده اطمینان حاصل کنید.

  • تسویه حساب کامل قبل از آماده شدن سند ممنوع

هنگامی که برای خرید مسکن اقدام می کنید سعی کنید هر چند هم بتوانید هزینه ی خرید را کامل پرداخت کنید، این کار را به یک باره انجام ندهید. حتماً توجه داشته باشید که حداقل ۱۰ تا ۳۰ درصد از قیمت مسکن خریداری شده را برای زمان انتقال سند نگه دارید. در این صورت امکان سو استفاده افراد سودجو وجود ندارد و یا حداقل کمتر می شود.

اگر موارد بالا را رعایت کنید مطمئن تر خرید خواهید کرد و در دام سودجویان نخواهید افتاد؛ اما توجه داشته باشید که حتماً از مکان هایی مانند مشاور املاک معتبر و دارای سابقه ی خوب برای خرید مسکن اقدام کنید و مراحل را به صورت استاندارد طی کنید.