با وجود کاهش معاملات، خرید آپارتمان های تا سقف ۵۰۰ میلیون بسیار رواج دارد

 اگر قصد خرید آپارتمان در تهران و سایر شهرها را داشته باشید می دانید که یکی از موردهای اصلی خریداران برای خانه دار شدن در بازار مسکن کنونی، آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۲۰ متری است. این آپارتمان ها اغلب به‌صورت دوخوابه طراحی شده و مناسب سکونت خانواده‌های دارای فرزند است. گزارش ها از بازار خرید و فروش آپارتمان در تهران می گویند عرضه آپارتمان‌های کوچک و با متراژ کم هرچند زیاد است، اما به دلیل تقاضای زیادی که این آپارتمان ها دارند، خریداران آپاراتمان در تهران با موردهای اندکی در این زمینه روبرو اند. در مقابل در بازار آپارتمان‌های نسبتا بزرگ‌ تعداد موردها زیاد است و خرید این آپارتمان ها در تهران آسان تر است.

کارشناسان اخبار خرید  و فروش آپارتمان در تهران می گویند در حال حاضر یک دستگاه آپارتمان ۶۴ متری در خیابان رودکی و در محدودۀ بین خیابان مرتضوی و خیابان امام خمینی، دارای ۲ اتاق خواب، با قیمت ۲۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین گزارش ها از اخبار خرید آپارتمان در تهران می گوید یک آپارتمان حدودا ۵۵ متری در خیابان جیحون و که دارای ۲ اتاق خواب باشد، با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد. مشاهدات میدانی دربارۀ خرید آپارتمان در تهران نیز این قیمت ها را تایید می کند و مشاهده شده است که یک دستگاه آپارتمان با عمر ۱۲ سال، در محدوده خیابان نواب و قزوین، با متراژ ۷۷ متر و امکانات فول، به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان در تهران، سخت اما شدنی

خرید آپارتمان در تهران کار چندان ساده است، با وجود تورم ایجاد شده در ماه های اخیر و رشد قیمت ها در بازار مسکن، برای خرید یک آپارتمان ۸۵ متری در نازی آباد باید ۲۵۵ میلیون تومان پرداخت کرد. به همین دلیل افراد فعال در خرید آپارتمان در تهران به فکر آپارتمان های کوچک تر افتاده اند، با این حال، این آپارتمان ها نیز مشکلاتی در خرید دارند، از جمله اینکه در آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ مترمربعی، کمبود شدید موردهای نوساز و تازه‌ساز در میان آپارتمان های فروشی در شهر تهران است. این شرایط موجب شده است که عده‌ای از متقاضیان خرید آپارتمان در تهران به ناچاری هزینه بیشتر را تحمل کنند و به فکر تامین نقدینگی بیشتر برای خرید آپارتمان های بزرگتری در تهران باشند.

عوامل زیادی بر خرید آپارتمان در تهران تاثیرگذار است، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده خرید آپارتمان در تهران در حال‌حاضر، متراژ است و سایر عوامل همچون امکانات ضروری ملک و سن بنا تاثیر گذاری کمتری در این قیمت‌گذاری دارند. به گزارش کارشناسان اخبار خرید خانه در تهران، هرچند آپارتمان‌های با رهن کامل در بازار مسکن همواره پرتقاضاترین املاک محسوب می شوند، اما در ماه های اخیر، تحت‌تاثیر جهش قیمت در بازار مسکن، نرخ های مربوط به رهن کامل آپارتمان‌ها نیز افزایش یافته و این موضوع باعث شده تقاضای خرید آپارتمان در تهران افزایش یابد.

بررسی موردهای تازه در خرید آپارتمان های لوکس در تهران نشان می‌دهد، این آپارتمان ها در محله‌های مشابه با اختلاف چند میلیون تومانی به ازای هر مترمربع قیمت‌گذاری و عرضه شده اند. گزارش های خرید آپارتمان در تهران نشان می دهد همان‌گونه که افزایش قیمت آپارتمان های نوساز و کلیدنخورده همچنان وجود دارد و سازنده‌ها تصور می کنند که می‌توانند آپارتمان‌های خود را با قیمت های بیشتری بفروشند، همچنان تلاش برای عرضه آپارتمان ها با قیمت هایی بیشتر از ماه های گذشته وجود دارد و این وضع در بازار خرید آپارتمان های لوکس در شهر تهران بیشتر به چشم می خورد.

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان

سایۀ رکود بر سر خرید آپارتمان در تهران

کاهش حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران پس از رونق در بازار مسکن، هشدارهای کارشناسان درباره احتمال وقوع رکود در بازار معاملات ملک را در پی داشت. در زمستان سال گذشته تعداد معاملات خرید آپارتمان در تهران به مرز ۱۷ هزار فقره رسید و این کاهش، به کمک همراه شدن با شرایط بی ثبات اقتصادی کشور، کاهش حجم معاملات و خرید و فروش آپارتمان در تهران را به همراه داشته است. در حال حاضر تورم و رکورد در بازار معاملات ملک به چشم می خورد.

معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران و مناطق مختلف این شهر نشان می‌دهد که از مجموع معاملات انجام شده طی یک ماه، ۵۰ درصد از معاملات به‌طور میانگین به آپارتمان‌هایی با حدود ۵۰۰ میلیون تومان مربوط است. گزارش رسمی بانک مرکزی از خرید آپارتمان در تهران و بازار مسکن طی چهار ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد: در هر ماه بیش از ۵۰ درصد معاملات انجام شده در مناطق مختلف شهر تهران به معاملات و خرید و فروش آپارتمان هایی با قیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد. براساس این آمار در فروردین ماه امسال، معادل ۶/ ۵۴ درصد، در اردیبهشت ماه معادل ۴/ ۵۱ درصد و در خردادماه معادل ۹/ ۵۴ درصد و در ابتدای تابستان معادل ۶/ ۵۳ درصد از معاملات بازار مسکن، برای خرید آپارتمان‌ در تهران و به میزان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان برقرار شده است.