برای بیرون آمدن از رکود بازار مسکن باید پیشنهاداتی که ارائه می شود مطمئن و به نفع خریدار یا همان مردم باشد تا با این شرایط توانایی خرید خانه تهران یا در شهرستان ها را داشته باشند. تسهیلات وام خرید مسکن به قدری کم است که یک سوم قیمت مسکن هم نمی شود ونمی توان با آن خانه ای خرید. به همین دلیل است که سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داده تا تسهیلات خرید خانه بیشتر شود و هم چنین مهلت پرداخت آن طولانی تر شود. چراکه درحال حاضر مهلت پرداخت تسهیلات ۱۲ سال است اما برای وام جدید باید مدت زمان آن را بین  ۲۰ تا ۹۰ سال افزایش دهند تا جوانان به خرید خانه تهران مشتاق شوند. درغیر این صورت جوانان هیچ تمایلی برای استفاده از تسهیلات و خرید مسکن ندارند. مبلغ تسهیلات برای خرید خانه تهران سه میلیارد ریال و برای خرید خانه در شهرستان یک و نیم میلیارد ریال است که این میزان پرداختی نسبت به احوالات امروز مسکن سازگار نیست و باید کمی مبلغ بیشتر شود.

بازار مسکن در حال سقوط است

در حال حاضر شرایط بازار مسکن به شدت وخیم است و روز به روز بر قیمت ملک اضافه می شود و هیچ کنترلی بر این شرایط وجود ندارد. خرید خانه تهران یکی از دغدغه های فعلی مردم تهران شده است که چند وقتی بود از این وضعیت راحت شده بودند اما دوباره مسکن گران شد. رکود مسکن هر چند سال یک بار به بازار مسکن بر می گردد و مدت زیادی طول می کشد تا شرایط به آرامش خود باز گردد. رکود مسکن از کاهش تقاضا برای خرید و فروش خانه و زمین بوجود می آید وقتی قیمت ها در اثر نامنظمی های ارز و دلار در کشور افزایش می یابد قدرت خرید مردم کم می شود و رکود تورمی در حوزه مسکن حاکم می شود. برخی معتقدند نباید قیمت مسکن را با نرخ ارز و دلار در کشور محاسبه کرد اما آن چه امروزه نشان می دهد افزایش روزانه قیمت خرید خانه در تهران و شهرستان ها است که هیچ کنترلی بر آن نمی شود تا به شرایط موجود رونقی داده شود.

خرید خانه تهران

خرید خانه تهران

قیمت خرید خانه تهران ۵۰ درصد افزایش یافت

تحولات اخیر در بخش مسکن و رشد بی سابقه قیمت مسکن در مرداد ماه امسال باعث شد تعداد معاملات در مرداد و شهریور به کم ترین تعداد خود برسد. آن چه بانک مرکزی گفته است، روند رشد قیمت ها در ماه های اخیر به خصوص در مرداد ماه ۹۷ نسبت به ۵ سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را داشته است و هم چنین نسبت به مرداد ماه سال گذشته رشد ۶۲ درصدی را به ثبت رسانده است.  رکود معاملات در شهریور ماه قدرت خرید خانه تهران از مردم گرفته شده و قیمت هر خانه ای به اندازه ۵۰ درصد بیشتر شده است. همانطور که قیمت دلار و نرخ ارز در کشور کم تر نمی شود به همین نسبت هم قیمت مسکن در کشور کاهش نمی یابد و نمی توان انتظار قیمت های سال قبل را از بازار مسکن داشته باشیم. قیمت خرید خانه تهران نسبت به شهرهای دیگر رشد بیشتری داشته است که همین شرایط را برای پایتخت نشین های تهرانی سخت تر کرده است هرچند نسبت تسهیلاتی که به تهران تعلق می گیرد بیشتر از کلانشهر های دیگر است اما راه حل برای خرید خانه در این وضعیت نیست.

خانه اولی ها فرصت خرید خانه تهران را از دست می دهند

امروزه سایت های خبری را که بالا و پایین می کنیم حتما چند خبری درمورد مسکن و افزایش قیمت ها می بینیم و این موضوعی روزانه برای ما شده است اما بیشتر از همه به اصطلاح خانه اولی ها فرصت خرید خانه تهران یا در شهرستان را از دست داده اند و منتظرند تا جزئیات تسهیلات جدید ابلاغ شود تا راه چاره ای بیندیشند. اما موضوع مهم تر این است که خانه اولی هایی که در سال گذشته برای گرفتن تسهیلات خرید خانه ثبت نام کرده بودند تا در سال ۹۷ خانه ای بخرند امروزه با مشکل افزایش قیمت خانه ها روبرو شده اند چراکه قیمت فعلی مسکن با رقم پارسال ۵۰ درصد تفاوت می کند اما تسهیلات داده شده به زوجین یا جوان ها به همان میزان سال گذشته است. ناتوانی خرید مسکن در خانه اولی ها باوجود تسهیلات تازه ای که دولت اعلام کرده است اما آن ها را از خرید مسکن نا امید کرده است. تحت تاثیر رکود تورمی بازار مسکن و حاکمیت تورم بر شرایط موجود پیش بینی می شود که تا چند ماه آینده این روند ادامه داشته باشد و وظیفه دولت و وزارت راه و شهرسازی است که برای رونق دادن به بازار مسکن تسهیلات ویژه ای به خانه اولی ها یا جوانان ارائه دهند تا از پس پرداخت وام مسکن در بلند مدت بربیایند.