این روزها که بازار مسکن حسابی سر و صدا کرده قیمت آن بالا و پایین شده است اما خبرهای جدیدی از تسهیلات بانک مسکن می شنویم که ایندفعه شامل حال کارکنان ارتش شده است. بانک مسکن به کارمندان ارتش تسهیلات ویژه ساخت و خرید مسکن در مناطق شهری اختصاص داده است. این تسهیلات با رعایت مقررات مربوط به تسهیلات مشارکت مدنی مسکن و فروش اقساطی مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان داده می شود. در کنار این تسهیلات، کمک هزینه جهیزیه و ازدواج به کارکنان و شاغلین ارتش جمهوری اسلامی ایران تعلق می گیرد و حداکثر تسهیلات قرض الحسنه جهیزیه برای هر نفر از شاغلین ارتش ۲۰ میلیون تومان و فرزندان آن ها با ارائه فیش حقوقی یا حکم کارگزینی متقاضی یا والدین آن ها و سایر مدارک و عقدنامه تعیین می شود. دوره بازپرداخت خرید مسکن به سن بنا بستگی دارد و اگر سن بنا بیش از ۱۲ سال باشد تسهیلات به آن تعلق نمی گیرد.

ساخت و ساز و خرید مسکن در تهران کاهش می یابد

وقتی رکود به بخش مسکن برگشت هیچ کس توقع این سطح از تورم در بازار مسکن را نداشت که در این چند ماهه اخیر بی سابقه قیمت خرید مسکن افزایش یافت و کسی دلیل آن را جز دخالت نرخ ارز و دلار نمی داند. وقتی قیمت زمین افزایش می یابد قیمت ساخت و ساز و به دنبال آن خرید مسکن هم بیشتر می شود و کسی قدرت ساخت مسکن را ندارد و همه این ها مثل یک چرخه دست به دست هم می دهند تا تعداد معاملات در بازار مسکن کم تر شود و رکود تا چند ماه آینده باقی بماند. در کنار همه این ها بیشترین مشکلات برای مستاجر نشین ها است که نه تنها نمی توانند خانه ای تهیه کنند بلکه از پس اجاره های گزاف هم برنمی آیند که این روزها در حال افزایش بی سابقه ای است.

خرید مسکن و گرانی ها در تهران بیشتر سر و صدا کرده است چراکه در شهرستان ها به میزان تهران افزایش قیمت وجود ندارد به همین خاطر میزان تسهیلاتی که برای ساخت و ساز و خرید مسکن به تهرانی ها داده می شود بیشتر از کلانشهر های دیگر است.

خرید مسکن

خرید مسکن

پیشنهاد وزیر برای خرید مسکن

وزیر راه و شهرسازی به بانک مرکزی پیشنهاد کرده است تا مبلغ وام خرید مسکن را افزایش دهند و قرار است میزان افرایش قیمت آن را بانک مسکن تعیین کند و در آینده نزدیک به مردم ابلاغ شود. خرید مسکن در دو دهه اخیر مهم ترین مسئله در کشور است و هر از گاهی قیمت آن کم و زیاد می شود و طبیعتا متقاضیان آن هم کم تر می شود و دولت مجبور است با دادن تسهیلات بیشتری به مردم کمک کند تا خانه ای مناسب برای خود تهیه کنند. چند سالی هست که نام مسکن مهر را می شنویم که در دولت های قبلی افتتاح شد و در حال اجرا شدن آن هستند اما کمتر شنیدیم که خانه ای به خریداران تحویل داده شده است یا نه؟ یا از کیفیت آن نسبت به میزان پرداختی راضی هستند یا خیر؟ البته گاهی رسانه ها پی گیر این موضوع بوده اند اما این روزها که بازار مسکن داغ تر شده، مسکن مهر هم بیشتر به چشم می آید و همه منتظر خبرهای جدیدی از آن هستند. وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید از مسکن مهر در پرند به آن جا رفته بود از برنامه های آینده در پرند خبر داده است و حضور خود در این منطقه را تنها بازدید از خانه ها عنوان کرده است. اما به قدری اوضاع خرید مسکن وخیم شده است که برخی از نماینگان خواهان استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده اند و علت آن را بی توجه آقای آخوندی نسبت به مسکن اعلام کرده اند و گفته اند که ایشون هیچ دغدغه ای نسبت به مسکن ندارد و نمی توانند مشکلات مردم را حل کنند. هم چنین این نامه را برای رئیس جمهور آقای حسن روحانی با امضا ۵۰ نماینده فرستاده اند.

خرید و فروش مسکن در یک سال ۶۲ درصد افزایش یافت

اگر شما هم نگاهی به قیمت های مسکن در چند سال اخیر یا همین پارسال بیندازید متوجه تورم و بی سامانی های بازار مسکن می شوید که چطور در طی چند ماه افزایش قیمت داشته ایم و خرید مسکن در یک سال  ۶۲ درصد بالاتر رفته است و حالا حالاها نمی توان به خرید مسکن فکر کرد مگر اینکه دولت و بانک مسکن به قول خود برای افزایش مقدار تسهیلات مسکن عمل کند. آن طور که گفته می شود نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به افراد دارای شرایط تعلق می گیرد که به گفته کارشناسان اگر مدت زمان باز پرداخت آن را بیشتر کنند متقاضیان خرید مسکن به بازار بر می گردند و حوزه مسکن رونق می گیرد درغیر این صورت وضعیت به همین منوال ادامه دار خواهد بود.